Gå till innehåll
torsdag 12 december 2024
rivermans

Trilskande Mercury 4hk, Tjuvstannar och "blurrar"

Rekommendera Poster

Hej!

Jag har en trilskande Mercury 4hk, 4-takt årsmodell 2005 som har svårt att hålla varvtalet (speciellt i tomgång) samt tjuvstannar ibland både på tomgång och i max gas. Naturligtvis brukar det ske mitt i farleden eller vid tilläggning :-(

Upptäckte idag att motorns varvtal ökar med gaspådrag upp till start läge därefter ökar inte varvtalet märkbart.

Motorljudet låter som det blurrar men eftersom det är min första säsong med motorn så har jag aldrig hört hur den här motorn låter normalt. Upplever ibland beteendet som om jag hade choke hela tiden.

Tidigare var det hopplöst att starta motorn men det har blivit kanon efter en isärplockning av förgasar och rengöring i ultraljudstvätt. Nu startar den alltid på första knycken - ett problem mindre!

Kan tänka mig att förgasaren ger fel blandning (för mycket bränsle?). En annan känsla som i bland kommer är att den tänder fel och därför tidvis får ojämn gång.

Tank, bränsle, olja, tändstift och bensin bytte jag i samband med rengörningen av förgasaren.

Finns det någon med några idéer på vad som kan vara felet (och kanske tom en lösning)?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hmmm...fortsätter mitt funderande och hoppas att någon vänlig själ har lite idéer.

När jag skruvade loss förgasaren tyckte jag att packningen såg bra ut men kan det ändå vara den som spökar och tjuvdrar luft?

Lästa någonstans om ägare av samma motor med två olika årgångar hade problem att fabriken inte dragit åt skruvarna som hållar fast förgasaren. Symptomen var väldigt lika mina. Jag vet dock att skruvarna är åtdragna, men kanske packningen är dålig trots att den ser okay ut så ligger det nära till hands.

Finns det någon som vet hur man kan justera förgasaren och försöka hitta en blandning som passar?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag fortsätter felsökandet. Köpte nya packningar till förgasaren och upptäckte då att man tidigare har satt ena packningen fel. Båda packningarna ska sitta mot motorblocket med en plastdistans emellan. Men av någon anledning satt ena packningen på andra sidan vid luftintaget.

(När jag gjorde förgasarrengöringen så fotograferade jag isärplockningen för att få ihop det som innan - helt fel mao!)

Bra tänkte jag, här har vi kanske felet....men så lätt var det inte. Nu måste jag köra med choken ungf. halvvägs, tidigare problem kvarstår men det är ett h-lv-te att finjustera blandningen med choken för att hindra att motorn stannar!

Min oprofessionella gissning är att man tidigare har justerat förgasaren med felaktigt monterad packning och därför får jag nu sämre resultat med rätt monterad packning...

Alltså är jag tillbaka på ruta ett!

Hur som helst vad tror ni om denna checklista?

1. Kontrollera tändstift om det blir svart eller vitt (dvs fet eller magert)

2. Undersöka bränslepumpen (byta hela? renovera, byta membran?)

3. Utifrån tändstiftkontroll göra justering av förgasaren.

Förresten hur kan man kontrollera bränslepumpens funktion?

Någon som vet hur en Mecury 4hk, 4-takt årsmodell 2005 ska justeras?

Jag har ännu inte gett upp hoppet om en problemfri motor denna säsong!

Ha det!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Uppföljning igen: Nu är problemet löst! Det visade sig att grenröret från förgasaren till cylindern hade spruckit på undersidan (syntes inte). Det var där luften smög sig in! Jag upptäckte det när sprickan blev större upp till förgasarfästet. Det förklarar varför det snarare blev sämre med ny packning och rätt monterat.

Ett nytt grenrör så var det bara att justera in förgasaren på nytt och motorn går som en klocka!

Om någon som jag söker information om liknande problem eller behöver justera förgasaren så beskriver jag det här:

På denna länk http://www.boats.net/parts/search/Merc2/Mercury/4 (4-STROKE)/0P401000 & Up/Carburetor/parts.html finns det en bild som visar delarna med ett nummer som jag hänvisar till.

Enligt verkstadshandboken ska förgasaren justeras enligt följande:

1. Skruva blandningsskruven/lågfartsskruv (Skruv 5) tills det tar stopp (inte för hårt bara lite lätt). Skruva sedan tillbaka 3 varv ( /- ½ varv)

2. Starta motorn och kör sedan sakta/tomgång med växeln i. Skruva in tills varvtalet börjar minska. Skruva då ut 1/4 dels varv och sedan lite ospecifikt: and adjust for best performance.

Justeringarna ska naturligtvis göras när motorn är varm.

Justera sedan tomgången:

1. Dra åt tomgångsskruven (skruv 2) ökar motorvarvtalet och tvärtom om du skruvar ur skruven så minskar varvtalet.

Motorn ska gå i 1300 rpm i friläge och 1100 med växel i.

Vet någon hur man kan mäta varvtalet på ett smidigt sätt? Nu har jag bara gått på känn...



Senast ändrad av rivermans | 17 augusti 2011 | 22:22

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...