Gäst Wille Postad 14 November , 2004 Kul att det är relativt hög visningsfrekvens på våra inlägg. Kunde dock vara roligare om vi blev fler. Än så länge har våra två senaste medlemmar inte hört av sig här. :-) /Wille Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
iwar 0 Postad 14 November , 2004 Jag håller med dig, för det är ju kul å språkas Jo höstvindar har man hört om men va stilla det kan vara! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst Peter Postad 14 November , 2004 Jaha, där fick man en uppsträckning redan från start ;-) Hej på Er Magnater, Båten står på land, vindskontoret är fullt med dynor, flytvästar och allt annat textilt man tagit hem. Planeringen för kommande sommars övningar har ännu inte börjat men vissa idéer om förbättringar på än det ena och än det andra i båten ligger och mal i bakhuvudet. Dynorna till ex. Efter ca. 25 år känns det som att ligga på en dubbelvikt frottehanduk - måste fixa nya! Elinstallationen som förvisso fungerar med solpanel och allt ser ut som ett ormbo. Snygga plintar och kablaget väldraget - måste fixa det! Motorn, den gamla Evinruden. Startar och går bra men låter som en startande jetkärra - måste fixa det! Få se hur det blir efter nyår. lite semester från båten måste man ha. Vi hörs, Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
SvenA 0 Postad 15 November , 2004 Hej JanE & Iwar, Tillbaka från österligare o varmare breddgrader. Lugnt vid hemmahamnen nu, se fotot jag tog igår. Nu får man fundera på vinterns projekt, helt rätt. Håller med Peter om dynorna. Har en bäddmadrass i förpiken som nödlösning. Blir väl att såga polyeter, lägga fiberfill runtom, sy nya klädslar...hmm Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst Wille Postad 15 November , 2004 Välkommen Peter! Gäller även SvenA. har det varit varmt? Nya dynor gäller ja, kan tipsa om att köpa en polyetenmadrass från JYSK på 4 cm isåfall. formas efter originalmåtten och placeras i botten på varje madrass för att bättra på hårdheten. Som Sven skriver så kan man lägga vadd överst för komfortens skull. detta blir billigare än helt nya dynor. Givetvis så krävs det nytt tyg också om inte alla förstog detta. se gla ut /Wille Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
SvenA 0 Postad 16 November , 2004 Det är alltid varmt o gött vid ekvatorn. Även Japan har lagom temperatur, ca. 20C, så här års. Apropå nya dynor, det skall vara polyeter med en densitet av minst 28, gärna 32 kg/m3. Lägre kvalitet sjunker ihop med tiden. Polyeter kapas antingen med en glödande tråd (batteriström t.ex.) elegant men tar tid. Andra alternativet är vass fogsvans. Går snabbt, men skall sågas på en plats där smulorna inte stör. Pga statisk elektricitet vill smulorna fastna överallt. Man skall inte försöka skära med kniv, klippa med sax.Det blir ojämna kanter, hackigt och fult. Efter att man sågat skivan till den form man vill ha klär man den med fiberfill. Detta för att mjuka upp hörn, kanter, få snyggare form och mjukare yta.Genom att sy en innerklädsel av tunt tyg kan man forma till dynan exakt som man vill genom mera fiberfill, innerklädseln gör också att det blir lätt att trä på-ta av ytterklädseln om man vill tvätta den. Efter att ha byggt två husbussarr har jag erfarenhet av egen dyntillverkning. Den sista husbussen hade jag i 24 år (!!) 32 kg dynor var i nyskick när jag sålde den i somras. Efter 1.000 -1.500 övernattningar. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst Wille Postad 16 November , 2004 Då ligger jag i lä bakom dig SvenA! jag har bara byggt en husbil. :-) /Wille Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
iwar 0 Postad 17 November , 2004 Oh Ja jag köpte en färdig ombyggd MB 508 bytte bara innertaket,satte upp teakfaner den går här i byggden ännu. Så vi är alla gamla husbilsägare?? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
SvenA 0 Postad 17 November , 2004 Ok, fel forum kanske...men jag kunde inte låta bli att lägga ut bilden. Jag hade en MB 608. Men nu är det segelbåt som gäller..... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst Trissan Postad 8 December , 2004 (ORANGE) Är ny i klubben seglar en orange Triss lite kuriosa vår(har den ihop med min syster)båt-nr 71- är den som var med i testet i Båtnytt 76.Apropå nya dynor -skönt med samt skonar klädseln-en tunn bäddmadras ovanpå(kan bli problem med undanstuvningen vet men ökar komforten/TRISSAN/Lena(ORANGE) ;-) Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Lagavulin 0 Postad 8 December , 2004 Man kanske kan rigga en husbil för att få ner bränslekostnaderna? :-D :-D :-D :-D :-D Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
SvenA 0 Postad 8 December , 2004 Kul med kuriosa Lena! Välkommen ombord! Wille, vår klubbgrundare, har det testet. Förutom Magnumen var det en Amigo och en Marieholmare.Man seglade i januari eller februari. Brr.. Till Lagavulin (Whiskyn?) vill jag säga, går väl på läns o halvvind, men blir tufft på kryssen. SvenA (väntar på sjösättning...) Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
SvenA 0 Postad 8 December , 2004 JanE, Jag tänkte ju bara tjöta lite. 2/3 var iallafall rätt.... :-/ SvenA Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst Wille Postad 8 December , 2004 [orange]Välkommen Lena[/orange] nu är det två kvinnliga medlemmar på denna siten. Det är alltid kul med lite kvinnlig fägring, så slipper det bli så grabbigt ;-) :oops: Och vad gäller det gamla testet så var det emellan Magnum, Sunwind 20 och Marieholm S20 där magnumen var bra på det mesta, dock var sunwind snabbare på kryssen. i det stora hela så fick Magnumen goda betyg överlag. det ansågs att magnumen var trots flushdäcket den trevligaste och rymligaste under däck. /Wille Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst Wille Postad 8 December , 2004 Lena, så här skulle loggan se ut om det skulle vara basic orange! :-D Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser