isacson 0 Postad 30 Juli , 2011 Funderar på att skaffa en DC typ Uttern DC 55. Skall det vara med inombordare eller utombordare. Tänker på ljudnivå, förbrukning/ dis samt service o försäkring Aril Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
sneaker 0 Postad 30 Juli , 2011 Halloj, när det gäller maskin på denna båt kan jag rekomendera utombordare av flera skäl: stuvutrymme på en sådan liten båt är viktig och hela detta under akterbänken försvinner vid inombordare, ofta sitter det en gammaldags 135 hästars förgasar pjäs att likställa med volvo amazon teknologi på. Utombordare är lättare rappare,och snabbare samt lättare att byta.Trailerbarheten ökar också på en liten båt som är lättare.Nackdelar med utombordare är att den är lättare att skäla, vilket betyder att försäkringspremien kan vara högre samt att möjligen ljudnivån blir högre vid utombordare? Detta är kortfattat en del av mina åsikter av denna fråga. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Getz99 0 Postad 30 Juli , 2011 Smaksak, försäkringen är lite billigare på en ib men man slipper mycket av vibrationerna om man väljer ub. Ib kommer du naturligtvis få hel badbrygga men besvärligare när du skall serva motorn och en ib tar plats så du mister förvaringsutrymme i båten och det skall man beakta när men pratar om mindre båtar. Själv har jag ub och tycker det är det bästa alternativet vid så pass små båtar som D55:an. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
isacson 0 Postad 31 Juli , 2011 tack för inlägg Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
M__G 319 Postad 31 Juli , 2011 Mitt val hade varit utombordare, enklare servce, tystare, drar mindre bensin, kan hissas upp ur vattnet vilket innebär inga havstulpaner på motorn och propeller bortsett från motorfästet. Lättare att komma in på grundare vatten då inombordaren inte kan hissas lika mycket. Viktigast som skrivits tidigare så på d55:an försvinner båda ankarboxarna i aktern och ersatts av en trälåda på badstegen, hela det stora utrymmet under aktertoften försvinner. Med utombordaren är det stort nog att rymma både grill, grillkol och massa annat bra och ha. Fördel för ib är lägre försäkring, badplattform och kanske lite snyggare. Ang. bränsleåtgång så kolla på utterns hemsida, tror det går att jämföra lite olika motoralternativ. V-bottnade skrov lutar gärna i sidvind och vid sned belastning. ql.trimplan funkar perfekt på denna typ av båt. Kan rekomenderas som tillbehör. Vanliga hamnar ivägen för badstegen iallafall på utombordarmodellerna. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser