Gå till innehåll
måndag 23 december 2024
ossy

Albin 25 vs Albin 25 de Luxe

Rekommendera Poster

Hej! Jag är på jakt efter en Albin 25, och det finns ju en uppsjö att välja på, på Blocket. Men jag undrar vad exakt som skiljer Albin 25 de Luxe från den som inte är de Luxe. Nu menar jag framför allt skrovformen. De Luxen ska ju rulla mindre, men hur stor skillnad är det egentligen? Jag har tittat på några icke de Luxer, men med utbytt motor, som jag är klart intresserad av. Vad tycker ni som vet, är skillnaden försumbar, eller ska man ändå satsa på de Luxe?

Mvh Oscar

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej,
Jag skulle absolut prioritera en ny motor före det något modernare skrovet. Har själv ägt en Albin 25 med gamla skrovet (och ny motor). Som jag förstår saken så ger det nya skrovet främst möjlighet till att utnyttja starkare motorer. En stark motor i det gamla skrovet medför att aktern gräver ner sig istället för att ge ökad hastighet. Räkna inte med att komma upp i högre marschhastighet än ca 7 knop. Men en Albin 25 (oavsett skrov) väljer man ju knappast om man vill prioritera hög fart. Jag är tveksam till om rullningsbenägenheten skiljer så mycket mellan modellerna. 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...