Groenling 3 Postad 30 Juli , 2011 Hur många gånger har man inte hört detta: det finns de som redan har gått på grund och de som kommer att gå på grund. Och varje gång har jag flinat åt detta, tills igår kväll . Fullastad styrpulpet med 7 personer, nästan ingen vind i Bohus skärgården vilken kväll..... men på väg till Marstarnd hände det. jag vet inte hur månger gånger jag har körd den vägen, men en av stenen måste har förflyttad sig... Med 20 knop rakt på. Båten på väg att välta, skrik och skräck. Men som tur kentrade vi inte, alla lugnade ner sig och vi tuffade tillbaka. Motorn, en 50 hp E-Tec, verkar har klarat sig, men skall kollas självklart. Propellern är skadad och skall byttas. Fenan är också skadad. Måste man bytta den eller räcker det att slippa till det? Nu skall jag snart ut och tar upp båten. Undrar hur skrovet ser ut. Brukar den klarar sig? Igår tog båten inte vatten in... Jag håller tummerna. Hur går det med försäkringen? Vill de titta på båten innan man lämna in den? Kan man få kontakt med Lansförsäkringen på en lördag? Det blir en spännande dag :-) Grönling Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
ziggemannen 121 Postad 30 Juli , 2011 Jag vet hur det känns.....samma situation för mig härom året med min Uttern(även den med en E-tec 50) i vad jag tyckte var i farleden mot Tosteberga hamn. Dock hade man inte prickarna utlagda så tidigt på året, och jag gick nog lite utanför och drog då på en sten i runt 20-22 knop. Båten klarade sig med ett märke i kölen, totalhavererad rostfri propeller, halva skäddan av på riggen. Tro det eller ej, men propelleraxel och riggen hade klarat sig, och efter att marinan svetsat på ny skädda, målat, bytt propeller och packboxar till propelleraxeln(eftersom man kollat att axeln inte var sned), så var båten back in business. Som tur är så gick detta på försäkringen, och marinan fixade det hela snabbt. E-tec's rigg är kraftiga grejer. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
hanped 0 Postad 6 Augusti , 2011 Lycka till med försäkringen. Gick själv på för en vecka sedan och efter alla avskrivningar och självrisker så blev det billigare att köpa nya modernare grejor och då är båten från -96. Hans Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser