Groenling 3 Postad 30 Juli , 2011 Hur många gånger har man inte hört detta: det finns de som redan har gått på grund och de som kommer att gå på grund. Och varje gång har jag flinat åt detta, tills igår kväll . Fullastad styrpulpet med 7 personer, nästan ingen vind i Bohus skärgården vilken kväll..... men på väg till Marstarnd hände det. jag vet inte hur månger gånger jag har körd den vägen, men en av stenen måste har förflyttad sig... Med 20 knop rakt på. Båten på väg att välta, skrik och skräck. Men som tur kentrade vi inte, alla lugnade ner sig och vi tuffade tillbaka. Motorn, en 50 hp E-Tec, verkar har klarat sig, men skall kollas självklart. Propellern är skadad och skall byttas. Fenan är också skadad. Måste man bytta den eller räcker det att slippa till det? Nu skall jag snart ut och tar upp båten. Undrar hur skrovet ser ut. Brukar den klarar sig? Igår tog båten inte vatten in... Jag håller tummerna. Hur går det med försäkringen? Vill de titta på båten innan man lämna in den? Kan man få kontakt med Lansförsäkringen på en lördag? Det blir en spännande dag :-) Grönling Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
toaen 510 Postad 30 Juli , 2011 Det finns två typer av båmänniskor. Såna som har gått på grund och såna som kommer att gå på grund. Nu tillhör både du och jag den tidigare kategorin. Hur många gånger jag gått på grund i hemmafarvattnen har jag ingen aning om. Det var under många år längesen, fast under de senaste åren har jag upptäckt två hel - för mig - okända grund. De grundstötniga som som jag råkat urför på utsidan hemmafarvattnen är ju ett mindre antal, men jag tror att jag i detalj skulle kunna redogöra för samtliga. Det finns ju ett talesätt som säger; Av skadan blir man vis - men inte rik Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
kawa 26 Postad 30 Juli , 2011 Jag gick på en sten i 14 knop och mitt skrov blev duktigt skadat. Träffa mitt på kölen -en krosskada- som resultera att skrovet laminera som besiktningsmannen på varvet uttryckte det. Botten måste fixas från aktern och nästan halva längden. Inombordsmotor som måste lyftas ur mm. Du kan mao ha större skada än vad det verkar som. En kostsam historia och båtsäsongen är över för denna sommar. Försäkringsbolaget har inte sagt sitt än men försäkringen täcker grundstötning. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Groenling 3 Postad 30 Juli , 2011 Båten är uppe på trailern nu. Motorn fick sig en smäll, halva fenan är borta, ett propellarblad är skadat, plasten vid riggen är spruckit. Revskådor hela kölen, men kanske inte så djupt. Båten tog iallafall inte vatten in. Vet någon en bra marina i Kungälv med omnejd? Grönling Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
toaen 510 Postad 30 Juli , 2011 Besiktningsmannen sa nog delaminara. Men det är inte alltid lätt att höra när man svänger sig med en massa fackuttryck. Senast ändrad av toaen | 30 juli 2011 | 21:27 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Groenling 3 Postad 30 Juli , 2011 Och vad menas med delaminera? Ta bort laminatet och göra om det? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
pseudonym 1 167 Postad 30 Juli , 2011 Dellaminering är precis vad det låter som, lamineringen delar sig. Skikten med glasfiber delar sig mellan de olika lagren. Vatten kommer in och sugs upp av väven. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
toaen 510 Postad 30 Juli , 2011 Precis som pseudonym skriver. Allt löst måste bort och skadan lamineras - plastas upp - på nytt. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
kawa 26 Postad 30 Juli , 2011 Tack för det. Nu kanske inte folk tittar konstigt på mig när jag berättar vad som hänt Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
yama60 1 Postad 31 Juli , 2011 Det är väl just i hemmavatten och ofta använda färdvägar risken är som störst att gå på, man tycks ju kunna rutten och känna till grynnorna. Trist är det i alla fall. Gjorde också en sån där för ett antal år sedan, knäckte alla tre propellerbladen på en rutt jag säkert gjort hunda gånger men just denna gången hamnade jag liiite på sidan om... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
toaen 510 Postad 31 Juli , 2011 Det gäller ju att skaffa sig båtar som tål att gå på grund med utan att skadeverkningarna kostar skjortan. Den typen av båtar har jag alltid haft. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
crabfish 61 Postad 31 Juli , 2011 Volvo Penta IPS du haft då eller? ::Harry:: Senast ändrad av crabfish | 31 juli 2011 | 12:32 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
toaen 510 Postad 31 Juli , 2011 De flesta av mina båtar har haft Volvo Penta diesel inombordsmotorer med rak axel som suttit skyddade i utag i kölen. De båtar som tål att gå på grund med är ju långkölade segelbåtar. Måttlig fart och en köl som håller att gå på med i de farter som gäller - upp till 8 knop Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
crabfish 61 Postad 31 Juli , 2011 En fundering till båten som trådskaparen skriver om. Är det den lilla Galian 475 som ni var 7 personer i och gick med 20 knop på mindre kända vatten. Inga pekpinnar men du är ansvarig för dina passagerares säkerhet. Kollade och den båten är godkänd med max 4 personer. ::Harry:: Senast ändrad av crabfish | 31 juli 2011 | 23:50 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
karl_andersson 0 Postad 1 Augusti , 2011 Hej, Jungfruturen i helgen för att köra ner båten till hemmahamnen var på 60 distans. Efter ca 5 distans la plottret av och vi såg inga prickar att följa (och papperssjökort hade vi inte för den första biten då det enligt uppgift skulle vara enkelt att följa leden att vi hade plottret..). Till slut fick vi igång plottret och fann att vi var mellan två öar och skulle ta oss genom dem för att komma tillbaka till farleden. Vi körde lungt i 5 knop men sen sa det bang! Som den nybörjare jag är kände jag inte plottret tillräckligt så jag hade för mycket utzoomat så grundet syndes inte. Vi kunde vicka loss båten som stod lätt på grundet och sedan köra iväg. Ingen skada på drev eller propeller vad vi kan ana (det är väl om bogpropellern fått sig någon törn), men ska nog lyfta upp båten snarast för att se om det blivit några skador i kölen. Sedan backade jag in i en brygga igår så att det blev en gelcoatskada precis över stripen på styrbord sida. Känns ju som att det bara kan bli bättre, men för tillfället känner jag mig som en något usel båtförare. Har tagit förarintyg så jag borde förstått bättre än att snåla in på ett papperskort den första biten och bryggistötningen är ju pga ett hjärnsläpp. Som Harry skriver så känns det ju oerhört pinsamt och onödigt när man kör så illa så att passagerarna åker med upp på ett grund och i en brygga då man som förare är ansvarig för en trygg resa. Men annars gick det bra första helgen och jag hoppas på att det inte är några större skador under vattenlinjen och att vi kan laga gelcoat-skadan på något hyfsat sätt.. Någon som har erfarenhet av att köra på grund i 5 knop med en 3 tons båt med bogpropeller? Som det känns när jag kör så är det inga problem och bogpropeller svarar som tidigare (svårt att säga i och för sig då jag bara provat den en gång tidigare vid provkörningen..). Mvh Gröngöling-Karl Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
toaen 510 Postad 1 Augusti , 2011 Bogproppellern är det nog ingen fara med. Den brukar sitta väl skyddad. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser