Gå till innehåll
måndag 27 januari 2025
Groenling

Grundstötning

Rekommendera Poster

Hur många gånger har man inte hört detta: det finns de som redan har gått på grund och de som kommer att gå på grund. Och varje gång har jag flinat åt detta, tills igår kväll crying.

Fullastad styrpulpet med 7 personer, nästan ingen vind i Bohus skärgården vilken kväll..... men på väg till Marstarnd hände det. jag vet inte hur månger  gånger jag har körd den vägen, men en av stenen måste har förflyttad sig... Med 20 knop rakt på. Båten på väg att välta, skrik och skräck. Men som tur kentrade vi inte, alla lugnade ner sig och vi tuffade tillbaka. Motorn, en 50 hp E-Tec, verkar har klarat sig, men skall kollas självklart. Propellern är skadad och skall byttas. Fenan är också skadad. Måste man bytta den eller räcker det att slippa till det? Nu skall jag snart ut och tar upp båten. Undrar hur skrovet ser ut. Brukar den klarar sig? Igår tog båten inte vatten in...

Jag håller tummerna. Hur går det med försäkringen? Vill de titta på båten innan man lämna in den? Kan man få kontakt med Lansförsäkringen på en lördag?

Det blir en spännande dag :-)

 

Grönling

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det finns två typer av båmänniskor.

Såna som har gått på grund och såna som kommer att gå på grund. blush

Nu tillhör både du och jag den tidigare kategorin.

Hur många gånger jag gått på grund i hemmafarvattnen har jag ingen aning om. Det var under många år längesen, fast under de senaste åren har jag upptäckt två hel - för mig - okända grund.

De grundstötniga som som jag råkat urför på utsidan hemmafarvattnen är ju ett mindre antal, men jag tror att jag i detalj skulle kunna redogöra för samtliga.

Det finns ju ett talesätt som säger; Av skadan blir man vis - men inte rik

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag gick på en sten i 14 knop och mitt skrov blev duktigt skadat. Träffa mitt på kölen -en krosskada- som resultera att skrovet laminera som besiktningsmannen på varvet uttryckte det.

Botten måste fixas från aktern och nästan halva längden. Inombordsmotor som måste lyftas ur mm. 

Du kan mao ha större skada än vad det verkar som.

En kostsam historia och båtsäsongen är över för denna sommar.

Försäkringsbolaget har inte sagt sitt än men försäkringen täcker grundstötning.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Båten är uppe på trailern nu. Motorn fick sig en smäll, halva fenan är borta, ett propellarblad är skadat, plasten vid riggen är spruckit. Revskådor hela kölen, men kanske inte så djupt. Båten tog iallafall inte vatten in. Vet någon en bra marina i Kungälv med omnejd?

Grönling

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Besiktningsmannen sa nog delaminara. Men det är inte alltid lätt att höra när man svänger sig med en massa fackuttryck.



Senast ändrad av toaen | 30 juli 2011 | 21:27

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Och vad menas med delaminera? Ta bort laminatet och göra om det?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Dellaminering är precis vad det låter som, lamineringen delar sig. Skikten med glasfiber delar sig mellan de olika lagren. Vatten kommer in och sugs upp av väven.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Precis som  pseudonym skriver.

Allt löst måste bort och skadan lamineras - plastas upp - på nytt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack för det. Nu kanske inte folk tittar konstigt på mig när jag berättar vad som häntsmiley

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det är väl just i hemmavatten och ofta använda färdvägar risken är som störst att gå på, man tycks ju kunna rutten och känna till grynnorna. Trist är det i alla fall.

Gjorde också en sån där för ett antal år sedan, knäckte alla tre propellerbladen på en rutt jag säkert gjort hunda gånger men just denna gången hamnade jag liiite på sidan om...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det gäller ju att skaffa sig båtar som tål att gå på grund med utan att skadeverkningarna kostar skjortan. Den typen av båtar har jag alltid haft. smiley

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Volvo Penta IPS du haft då eller?

 

::Harry::



Senast ändrad av crabfish | 31 juli 2011 | 12:32

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

De flesta av mina båtar har haft Volvo Penta diesel inombordsmotorer med rak axel som suttit skyddade i utag i kölen.

De båtar som tål att gå på grund med är ju långkölade segelbåtar. Måttlig fart och en köl som håller att gå på  med i de farter som gäller - upp till 8 knop

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

En fundering till  båten som trådskaparen skriver om.

Är det den lilla Galian 475 som ni var 7 personer i och gick med 20 knop på mindre kända vatten.

Inga pekpinnar men du är ansvarig för dina passagerares säkerhet.

 

Kollade och den båten är godkänd med max 4 personer.

::Harry::



Senast ändrad av crabfish | 31 juli 2011 | 23:50

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej,

Jungfruturen i helgen för att köra ner båten till hemmahamnen var på 60 distans. Efter ca 5 distans la plottret av och vi såg inga prickar att följa (och papperssjökort hade vi inte för den första biten då det enligt uppgift skulle vara enkelt att följa leden att vi hade plottret..). Till slut fick vi igång plottret och fann att vi var mellan två öar och skulle ta oss genom dem för att komma tillbaka till farleden. Vi körde lungt i 5 knop men sen sa det bang! Som den nybörjare jag är kände jag inte plottret tillräckligt så jag hade för mycket utzoomat så grundet syndes inte. Vi kunde vicka loss båten som stod lätt på grundet och sedan köra iväg. Ingen skada på drev eller propeller vad vi kan ana (det är väl om bogpropellern fått sig någon törn), men ska nog lyfta upp båten snarast för att se om det blivit några skador i kölen.

Sedan backade jag in i en brygga igår så att det blev en gelcoatskada precis över stripen på styrbord sida. Känns ju som att det bara kan bli bättre, men för tillfället känner jag mig som en något usel båtförare. :( Har tagit förarintyg så jag borde förstått bättre än att snåla in på ett papperskort den första biten och bryggistötningen är ju pga ett hjärnsläpp.

Som Harry skriver så känns det ju oerhört pinsamt och onödigt när man kör så illa så att passagerarna åker med upp på ett grund och i en brygga då man som förare är ansvarig för en trygg resa. Men annars gick det bra första helgen och jag hoppas på att det inte är några större skador under vattenlinjen och att vi kan laga gelcoat-skadan på något hyfsat sätt..

Någon som har erfarenhet av att köra på grund i 5 knop med en 3 tons båt med bogpropeller? Som det känns när jag kör så är det inga problem och bogpropeller svarar som tidigare (svårt att säga i och för sig då jag bara provat den en gång tidigare vid provkörningen..). 

Mvh
Gröngöling-Karl

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Bogproppellern är det nog ingen fara med. Den brukar sitta väl skyddad.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...