Gå till innehåll
onsdag 26 februari 2025
Cornerwall

Behöver choka/flöda jonson 90 hk -86,

Rekommendera Poster

Hej på er!

Idag när det var vattenskidsåka planerat gick inte motorn som den skulle.

Gick inte att åka fullgas riktigt, men tryckte jag in nyckeln och flödade/chokade den gick som en kanon. 

Bytte tank och då gick den bättre, men jag upplever den får för lite soppa ändå. Jag kunde inte pumpa blåsan stum, utan den var mjuk i princip hela tiden.

Har inte sett något i bränslefiltret som kan störa, det är isärtagbart och enkelt att göra rent.

Någon klok som har nån idé på vad det kan vara?

Tack /Mattias

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

När du bytte tank, provade du då också med en annan slang?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej! Samma slang körde jag med.

Dock gick den klockrent dagen innan, inga som helst problem då. 

/M

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Prova med en annan slang komplett med blåsa, eller med en annan blåsa och kolla den slang du har nedströms från blåsan.

Om blåsan inte vill bli hård och motorn inte flödar så bör problemet sitta i blåsan eller nedströms från denna.

Senast ändrad av guestsson | 30 juli 2011 | 08:56

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Har nu testat med ny slang och blåsa, ingen skillnad tyvärr. Även bytt en sprucken slang från soppapumpen till ena förgasaren. Rätt var det är går den skitbra, sen nästa gång man startar efter legat stilla en stund så går den inte på höga varv. Halvgas och marchfart i 20 knop funkar bra, men över det är det mindre bra. Men vid chokning/flödning funkar den och går upp i fullfart. 

Kan en dålig tändkabel orsaka dessa problem? 

Eller är det rent bränslerelaterat?

Mvh / Mattias

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag skulle fortsatt att leta på bränslesidan. Bevisligen går den ju bättre om den får mera bränsle.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Så, nu tror jag felet är hittat.

Slangen från vevhuset som går till VRO-pumpen var det hål i. Så jag misstänker att då drivs inte pumpen som den ska i högre varv då trycket ökar på pumpen, med tanke på att slangen läcker. 

Efter en kortare provtur gick den som den skulle, får se mer i morrn då vattenskidor står på schemat. smiley

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hoppas att det funkar för dig, men det förklarar inte problemet att pumpa blåsan hård.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...