Magnapull 0 Postad 29 Juli , 2011 Jag har en Örnvik 635 GP med Mercruiser 3.0 och Alpha One drev och efter två turer på om totalt 80 distans med ca 18-22 knops fart så har drevoljan i behållaren minskat med ca 1-2 dl efter varje tur. Det är väl inte normalt? Vad kan det vara för fel? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst Postad 30 Juli , 2011 Liten förbrukning är nog inte ovanligt med 1-2 dl efter varje tur låter mycket.... 1-2 dl på några 100nm skulle låta mer rimligt... Däremot om det är första turerna efter service så kan man väl kanske få fylla på lite mer. Oljan däremot får aldrig bli grå (vatten). Håll koll på nivån och så att förbrukningen inte ökar.. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
uvek 15 Postad 30 Juli , 2011 prata med den som bytte olja i drevet om det inte var du Har man fyllt på oljan via behållaren i motorrummet så blir det garanterat en massa luftfickor i drevet o då har du förklaringen till din förbrukning. Man ska fylla på nerifrån drevet tills det kommer upp en bit i behållaren. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Micke_Se 3 Postad 30 Juli , 2011 Det är inte normalt att det går åt så mycket olja. Drevet är ett slutet system och det enda som är normalt är att efter ett oljebyte så minkar oljan i behållaren under en kort tid, de första timmarna man kör, och det beror på att drevet inte blir fullt ända upp till locket vid oljebyte utan fylls upp från behållaren i motorrummet. Men sen ska det stabilisera sej. Gen II dreven har tre svaga punker när det gäller läckage och två av dessa syns i vattnet bakom båten som olja på vattenytan. Det är först packboxarna under impellern. Den undre lossnar från sitt säte med läckage som följd. Nummer två är packboxen vid växelstången som går ner i drevet. Och som nummer tre packboxen vid ingående axeln i drevet. Det sista syns inte olja i vattnet för den oljan hamnar inne i drivknutsbälgen. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser