Gå till innehåll
söndag 12 januari 2025
surfamera

Felsökningstaktik elfel?

Rekommendera Poster

Hej, på årets sena premiärtur upptäckte jag att vare sig GPS eller bensinmätare fungerar. Trimmätaren funkar och motorn morrar snyggt. Jag tror att det är ett elfel men när jag skulle kolla dragningen med min fina multimeter var det mesta intjepat och hopkapslat och jag kan inte följa sladdarna ordentligt. Jag är rudis på elektronik så annat kanske inte vara att vänta. 

Hur som helst så tar jag tacksamt emot några starttips för felsökningen så att jag kan testa själv innan verkstaden får fixa felet. Jag känner på mig att det är riktigt superenkelt.

Motorn (om det spelar roll) är en Etec 90hp 2009.

Det enda ovanliga som hänt är att GPS-kontakten var lite ärgad efter vintern. Jag sprejade på lite 5-56 och den ser nu fin ut.

:) Mats

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har du kollat om någon säkring gått?

GPS:en behöver en jordkabel och en kabel. För att kolla vilken kabel som är problemet kan du dra  en helt ny jordkabel från en jordplint till gps:en. Om plottern inte fungerar så tar du loss den nydragna kabeln, sätter tillbaka den gamla jordkabeln samt fäster den nya kabeln på en plint och sedan byter du ut gps:ens kabel. Fungerar det fortfarande inte så testar du två nya kablar från plint samt jordplint direkt till gps. Om det fungerar då så är båda kabeldragningarna felaktiga (alternativt gps paj). Det är en början. Om det visar sig att pluskabeln är felaktig så kan det bero på skarvningar, kontakter, säkring i elcentral eller att elpanelens switch är sönder. 

 

Min erfarenhet av elfel i båt är att elfel beroende på jordfel gör att instrument, lampor och elpaneler beter sig konstigt eller fungerar ibland. Mitt senaste elfel berodde på att jordkabeln var av. Det resulterade i att spänning mellan och jord (till lamporna) varierade samt att flera av elpanelens lampor tändes när jag endast satte på switchen till ruffbelysning... 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skulle också kollat batterispänningen vid motorladdning, borde inte överstiga 14,3 V vid något tillfälle.
Inte för att det är särskilt sannolikt med regulatorfel, men det är ju en mycket enkel mätning.  

Etec:en har tydligen en för utbordare riktigt bra laddkapacitet, 3-5A vid tomgång och uppåt 25 vid fullgas. Pajar ladd-regulatorn så kan möjligen batterispänningen pressas upp ganska rejält och eventuellt knäcka viss instrumentering?
Normalt slukar batteriet ström inledningsvis och håller då själv ner batterispänningen. Kör man länge så batteriet blir full-/ överladdat så avtar laddströmmen, och spänningen tenderar att stiga. Regulatorn skall då förhindra överspänning, dvs allt över 14,3V.
Så om regulatorn är helt okej så borde du, vid en normal båttur, se att spänningen sakta ökar för att slutligen landa konstant på ungefär 14,3V oavsett båtturens längd.


Finns knappast någon anledning att undersöka saker inuti motorn, ifall regulatorn verkar fungera enligt ovan!
Men eftersom jag nu ändå har rotat fram några sajter om motorn så kan jag lika gärna länka till dem här:
Prestanda på Etec:ens laddning, question 10 ...http://www.evinrude.com/en-US/Owners-Center/FAQ/ETEC#qst1
Kabelstammens ungefärliga utseende, tacknämligt nog utmärkt med de olika kontakternas funktion ... http://www.ishopmarine.com/ishop/jsp/AsplIsmCcatViewBase.jsp?&lvlCode=5&pCode=C0159614&path=BRP~A0000023~M0009649~M0009716~M0009717~C0159614&isFromCMS=false&hideAdd2CartButton=&isStandAlone=&is4CmsShop=&reqln=Unknown&reqem=Unknown&reqph=Unknown&reqFor=29&req4Browse=1&docId=&docName=&isForSupStore=true&cCatFilter=BRP&eCatSupFldr=supplier-100-005-EJ
Skiss på generatorns/tändningens detaljer. Underlättar nog om man nånsin undrar vad de olika enheterna har för funktion ifall man känner till deras fysiska utseende ...
http://www.ishopmarine.com/ishop/jsp/AsplIsmCcatViewBase.jsp?&lvlCode=5&pCode=C0159604&path=BRP~A0000023~M0009649~M0009716~M0009717~C0159604&isFromCMS=false&hideAdd2CartButton=&isStandAlone=&is4CmsShop=&reqln=Unknown&reqem=Unknown&reqph=Unknown&reqFor=29&req4Browse=1&docId=&docName=&isForSupStore=true&cCatFilter=BRP&eCatSupFldr=supplier-100-005-EJ
              
Mvh Thomas

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

Tack för bra tips. Jag åkte ner på kvällen och kollade säkringarna...eller snarare säkringen i motorn...en 10A som såg finfin ut. Jag ska testa ditt förslag att testa kablarna i morgon. Allt är nytt...jag har kört båten två säsånger plus en repa i år...Den har bara gått max fem timmar totalt. Jag upptäckte felet när jag lade i båten för säsongen (förra veckan...). Mao har det hänt något mellan det jag tog upp den och det jag la i den. GPSen är splonkarns ny och kan omjligt vara trasig. Hur kollar man förresten en sån (Garmin 525s)?

/Mats

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...