moltas 25 Postad 29 Juli , 2011 Om det är någon som är ägare till ovanstående kombination hade det varit intressant att veta, vad ni har för storlek på propellern och vad har ni för vid maxvarvtal? Den jag har är 10,5X13P och tycker den maxvarvar för dåligt (5100 varv, dock osäkert). Jag har en varvräknare men är lite osäker på tillförlitligheten eftersom förra ägaren har skruvat på kalibreringsskruven. /Moltas Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
StayPuft 0 Postad 29 Juli , 2011 Har inte haft exakt ovanstående kombination men nästan: Som jämförelse ägde jag tidigare en Ryds 480DL (400kg totalt med motor och likadant skrov) med en Mercury 40hk EFI som hade en 10,25 tum P14 propeller och gick som skit med denna: Seg acceleration och varvade endast 5700 som max. Denna propeller byttes mot en 10,62 tum P12 och skillanden blev dramatisk: Accelerationen blev närmast tvåtaktsmässig och den varvade 6000 varv oavsett trimläge. Visserligen hade jag 10hk mer men jämförelsen är proportionell. Till exempel Uttern som alltid gick med Mercurymotorer hade rekommenderade tabeller för propellrar. Du kan alltid höra med Ryds om de har något liknande modellen utgick bara härom året och de är definitvit i säng med Mercury. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
moltas 25 Postad 4 Augusti , 2011 Fixat kalibreringen av varvräknaren och det stämde ganska bra med gissningen. Har hittat Michigan propp för under halva priset gentemot Mercury org. propp. (2200 kr mot 975 kr.) Hur förhåller sig verkningsgraden mellan dessa två? Storleken får bli med 12 stigning. /Moltas Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Freez 123 Postad 8 Augusti , 2011 Hej, jag är en fd ägare till en Ryds 480 RSI m 30 hk. Tycker vartalet låter rimligt dock är 30 HK en för liten motor på denna båt. Själv bytte jag till en 40 hk 2-takt vilket var klockrent för denna båt. Drog vattenskidor utan problem och toppade närmare 30 knop. Märkligt nog är den bara typad för 30 hk. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
StayPuft 0 Postad 8 Augusti , 2011 Ryds 480-modellerna har definitivt inte världens bästa skrov när det gäller planingsegenskaperna. Verkar som den är för smal. Första bästa båt går bättre. Körde en polares Finnsport 480/Vision 4800 och det var som natt och dag. Dock är 480 DL godkänd för 40hk. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
moltas 25 Postad 8 Augusti , 2011 Naturligtvis vill man ju alltid ha större motor, gå fortare osv. men det är ju så att båten är klassad för bara 30 hkr och jag vill inte komma i diskussion med försäkringsbolag om en olycka skulle vara framme. Det som jag vill optimera är orken, denna 30-hästare tillsammans med båten är ju inget fartvidunder precis och den ska inte köras mer än ca 25 knop, risken är ju att den kan börja bete sig lite märkligt om det går lite fortare. Därför vill jag komma så nära maxvarvet och lite till på denna 30-hästaren om man ska ha lite prylar och folk i båten. Har varit uppe i 24-25 knop som mest ensam i båten och det lär väl inte gå fortare om jag sätter dit en propp med mindre stigning. Är lite osäker på karaktären på en Michiganpropeller även om den kostar mindre än halva priset mot originalproppen. Det var därför jag undrade om någon hade kännedom om detta. /Moltas Senast ändrad av moltas | 08 augusti 2011 | 16:52 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Freez 123 Postad 27 Augusti , 2011 Hej, du kan inte begära mer prestanda av den båten med en 30-hk motor enligt min egen erfarenhet om du inte byter till en större motor. Inga problem att försäkra via LF. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser