illern1 1 Postad 29 Juli , 2011 Jag har ägt min Bmw 525tds i 14år och har kört den 53000mil.Det som har fascinerat mig är att det enda jag har bytt eller reparerat på motorn är kol till generatorn och en packning till pumpen. Det är en av anledningarna till att jag valde denna motorn fast den största är nog att den får plats i motorrummet i Maximen utan att jag behövde bygga om durken.Så förra året så köpte jag mig en sådan motor och lade i den i min sons Epa traktor för att lära mig hur elektroniken skulle kopplas.Bra överraskad blev jag av hur lätt det var . I våras fick jag tag i en motor som bara hade gått 16000 mil och dessutom suttit i en automat växlad bil (dom brukar vara generellt lugnare körda) och då började projektet med en rasande fart i början. Bifogar en bild på motorn när jag fick hem den. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
illern1 1 Postad 29 Juli , 2011 Samma kväll som jag tog ur den gamla md32:an så provlyfte jag i Bmw motorn och markerade var motorfästena skulle hamna och även var jag skulle skära ur på motorbädden för oljetråget som sticker ut lite på motorn. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
illern1 1 Postad 29 Juli , 2011 Sedan svarvade jag till en bit som jag tröck dit på vevaxeln på ett block jag har i garaget. Den skulle jag ha till att centrera svepena från en bmw växellåda och s-drevets svep. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
illern1 1 Postad 29 Juli , 2011 Här är svepena kapade och väntar på plan fräsning. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
illern1 1 Postad 29 Juli , 2011 Och här är dom svetsade och klara och inväntar målning efterhand. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
illern1 1 Postad 29 Juli , 2011 Sedan blev det att ta tag i Kylningen,eftersom jag redan hade en remdriven pump för sjövattnet efter förra projektet så passade jag in den där styrservopumpen satt på bmw motorn.Jag skruvade bort remskivan från servopumpen och svarvade en liten distans och pressade dit den på sjövatten pumpen och skruvade dit den på orginal infästningen och då kunde jag använda mig av orginalremmen som satt på motorn. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
illern1 1 Postad 29 Juli , 2011 En bild på pumpinstallationen i färdigt utförande. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
illern1 1 Postad 29 Juli , 2011 Som kylning använder jag mig av en plattvärmeväxlare och har även en mindre sådan som jag har till oljekylningen och dom kyler riktigt bra. (Ett stort tack till rörmokare Guzzlon här i forumet som fixade det till mig) Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
illern1 1 Postad 29 Juli , 2011 Sen var det dags att ta tag i motorbädden,Här är en bild på motorbädden med urskärningen för tråget och igenplastat. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
illern1 1 Postad 29 Juli , 2011 Sen var det det där med avgaslimpan som jag hade lejt bort,Det tog sin tid innan jag fick den och till råga på allt så läckte den innanför efter att jag provtryckte den och då kändes allt förjävligt.Men lösningen blev att beställa en från Union motor men det tog ca 6 veckor innan jag fick den.Då passade jag på att isolera om hela motorrummet och lyfta i motorn dra all el och montera dit oljekylning etc. Bild på limpan innan montering Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
illern1 1 Postad 29 Juli , 2011 Passade även på att plasta för det irriterande avgasutsläppet på babord sida och dra ut avgaserna akteröver vilket jag inte ångrar. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
illern1 1 Postad 29 Juli , 2011 Glömde att nämna gasen som är en elgaspotensiometer som jag tillverkade en hållare för och jag hade sådan tur att jag kunde använda mig av Maximens gasvire som det var samma diameter på som i bmw:s infästning. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
illern1 1 Postad 29 Juli , 2011 Mycket båt åkande har det varit nu, har avverkat ca 350 distans och det har funkat klockrent. Har ett fruktansvärt bra ork i maskin och sjöegenskaperna är överraskande goda upp till 20 knop, men därefter börjar den rida på kölen och lägger sig på sidan.Min march fart ligger nu mellan 15-18 knop.Bränsleförbrukningen ligger strax över litern men till nästa år ska jag sätta dit en vattenkyld intercooler som kommer att kyla luften varpå förbränningen blir bättre och förbrukningen lite lägre. / Juha Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
guzzlon 18 Postad 29 Oktober , 2011 Hoj! Roligt att det funkar så bra för dig!Och bra jobbat! Har du nån intressant IC pågång?? /Andreas Förvånande att det är så få kommentarer i tråden. Senast ändrad av guzzlon | 29 oktober 2011 | 10:31 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
T_M_C 0 Postad 29 Oktober , 2011 Hej! Man kan ju inte annat än att lyfta på hatten och ödmjukt avundas din kompetens eftersom man var så nöjd med Maximen vi hade men kände att enda framtida valet till MD21:an skulle bli att lämna in till Penta och se vad det kostade att få den utbytt till en D2-75/130S... vilket ändå hade påverkat durkhöjd men inte marschfart mer än 3-4 knop... Vackert jobbat! Alltid lika härligt att möta en Maxim även om man nu åker Fjord! Senast ändrad av T_M_C | 29 oktober 2011 | 18:04 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
illern1 1 Postad 11 December , 2011 Det har funkat sjukt bra och jag ska beställa en IC från Union motor! Pettersson var inte helt fel ute när det gällde valet av S-drev men det var bara hästarna som saknades ( La ut en kort film på Youtube när jag kör med sök ord maxim 26) Senast ändrad av illern1 | 11 december 2011 | 17:48 Senast ändrad av illern1 | 11 december 2011 | 17:51 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
guzzlon 18 Postad 12 December , 2011 Härligt med en filmsnutt så här i december rusket. Just nu 4 plus å regn här. Tänka sig att din båt låter precis som min! Du skulle haft en utifrån film också gärna med ett jätte hopp, det vore coolt. / Andreas Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
matpe 0 Postad 15 December , 2011 Är det orginal s-drevet du använder dig av? Isåfall hur får du det att hålla? Mig veterligen tog man ner effekten på md 21:orna från 75 till 63 hk just för att dreven inte höll med 75 hk. Hur blir det då med 150 hk och den enorma skillnaden i vrid. Om det inte är orginaldrevet vilket använder du dig av då? Mkt häftigt klipp på youtube Maximen i de farterna är mäktigt. Min marschar dock 12 knop, jag får nöja mig med det tills det blir dax för båtbyte. Mvh Mattias Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
illern1 1 Postad 15 December , 2011 Det är orginal drevet som sitter på och det är aldrig renoverat.Är det inte så att 110 står för max 110hk så sa en som jobbar på VP och han menade också att det inte skulle bli några problem att få den att hålla.Har sett att det finns 150s drev också, så det är nog bara att införskaffa sig ett sådant ifall det inte skulle hålla och det bästa är att det bara har kostat mig 15000:- allt jobb jag har lagt ner. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
H-G 0 Postad 5 September , 2023 Hej, jag har en Maxi 26 med en konventering BMV 525 tds, det var förra ägaren som hade gjort detta arbete, har fungerat mycket bra, är helnöjd, det börjar bli dags att byta ut gummibälgen till drevet min fråga är om man måste lyfta på motorn för att byta gummibälgen ? Hälsningar Hans-Göran Magnusson Gmail magnusson20961@gmail.com Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
IngemarE 3 619 Postad 6 September , 2023 9 timmar sedan skrev H-G: Hej, jag har en Maxi 26 med en konventering BMV 525 tds, det var förra ägaren som hade gjort detta arbete, har fungerat mycket bra, är helnöjd, det börjar bli dags att byta ut gummibälgen till drevet min fråga är om man måste lyfta på motorn för att byta gummibälgen ? Hälsningar Hans-Göran Magnusson Gmail magnusson20961@gmail.com Välkommen till MG ! Tråden du skriver i är dock 12 år gammal, och TS har inte besökt MG på snart tre år. Skapa istället en ny, egen tråd med egen och mer passande rubrik (t ex "Hur byta bälg på....") så kommer den sannolikt fånga betydligt fler. Sedan gissar jag att det är en Maxim 26 du har ? (Och du behöver inte skriva ut mailadress m.m. - vill någon kontakta dig direkt och inte svara i tråden så gör man det via PM-funktionen, som skickar en notis till din registrerade email). 3 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Makro 1 209 Postad 6 September , 2023 Det låter ju som @illern1 s gamla båt, hur många Maxim kan det finnas med en BMW 525 i? Och även om han inte har loggat in på länge så kanske det plingar till i hans mailbox om man taggar? 🙂 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
H-G 0 Postad 6 September , 2023 Det stämmer, jag har en Maxim 26 och det sitter en BMV 525 i, Jag undrar ur många Maxim 26 som är konverterade med BMV 525 i ? Sedan har jag en fråga angående byte av bälg på Maxim 26 med drev, måste man lyfta motorn, eller. Jag undrar om det är mer besvärligt att byta bälgen med BMV motorn Hälsningar H-G Magnusson . Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Makro 1 209 Postad 8 September , 2023 Kan du inte kontakta förra ägaren om det var han som gjorde konverteringen, han borde veta bäst Annars är det att följa samma procedur som om MD21:an satt i, men det ser ju ut att vara lite mindre med plats att skruva på än med originalmotorn så lite bökigare lär det allt bli. Sen får du säkert fler svar i Maxim 26-gruppen på Facebook, om du har konto där? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser