Gå till innehåll
tisdag 11 februari 2025
wobbler

Dum fråga

Rekommendera Poster

Hej

Förmodligen en mycket dum fråga men.

Har köpt en båt som det sitter en suzuki dt85 från 1987 på.

Problemet är att det tydligen ska finnas ett gasreglage någonstans där man kan gasa då den är i friläge.

Jag hittar inte detta reglage någonstans?? Kan bara gasa när jag lägger i växel och drar spaken framåt resp. bakåt.

Måste väl ändå gå att gasa då motorn är i friläge men det finns inga spakar eller nåt mer förutom den stora reglagespaken??

Någon som har en likadan motor eller liknande som kan hjälpa mig.

/ wobbler

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det bör finnas en spärr, så att du använder samma reglage som när du kör. Ofta är det en knapp som trycks in alternativt att man drar hela spaken utåt en aning. Knappen brukar sitta i änden där spaken sitter fast i reglageboxen.

Senast ändrad av Mange249 | 29 juli 2011 | 11:18

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det finns 2 varianter, minst. Dels som Mange beskriver, men det finns en variant där det sitter en liten arm nedfällt i reglageboxen också. Denna lyfts upp för att gasa och då kan man inte lägga i växeln.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Lillebror smiley har en Vator med en sådan motor DT 85'a och det är som Thomas och  skriver den lilla armen använder man att gasa med när man inte har en växel i på våra båtar har det varit (vanligast)  att man trycker in en knapp och frikopplar på reglaget men inte på denna DT85'a.

Så det är  spaken som gäller

/Kenbja

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej allihopa

Tack så jättemycket för alla svar. Har ingen spak på min men däremot sitter det en knapp under startnyckeln? Det händer dock inget när jag trycker eller drar ut denna knapp. Reglaget går inte att rubba förutom när man drar upp knappen under handtaget för att lägga i växel?

Kan det vara något fel på denna knapp?

Försöker bifoga en bild på hur mitt reglage ser ut.

post-10019576-1394236785,013_thumb.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Ursäkta den dåliga bilden, bor en bit ifrån båtplatsen men ska försöka ta en tydligare bild när jag åker ut.

/Wobbler

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Är inte den knappen till för den elektriskt påverkade choken? Så har jag haft det

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej har för mej att det finns några äldre modeller där man antingen trycker in hela spaken eller drar den utåt så frikopplar den..... sen e det bara att gasa.... //Björn

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Vill bara tillägga att spaken ej brukar gå att dra ut om man tar tag i övre delen av den.

Man måste alltså ta tummen och pekfingret nere vid infästninge och dra den utår.

Kanske lät larvigt men ville förklara pedagogiskt :)

Mvh Micke

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Löst!!

Tack så jättemycket för all respons. Det visade sig vara knappen som sitter under tändningen som kärvat lite, men nu funkar det som det ska:))

Ha det bra där ute

/Wobbler

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...