ollip 0 Postad 28 Juli , 2011 Hej, Jag och min fru har snöat in på en Örnvik 565 ht. Alla tester och omdömen etc jag läst om denna båt är positiva. Säljaren vill ha 75-80 tkr. Båten är från 1991 med en Johnson 90 vro (-91). Nytt kapell, el och genomgången motor. Båten verkar vara i kanonskick. Min fråga: anser ni att detta är ett rimligt pris? Har mycket begränsad erfarenhet/information om prisnivåer på båtar. Mycket tacksam för synpunkter. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
sea-ray_230 0 Postad 20 Augusti , 2011 Passa dig för den motorn. Mycket törstig och kompprov bör göras eftersom VRO pumpen (oljeinblandningen) på dessa är ett riktigt sorgebarn. Många av dom har nypit pga av felaktig oljetillförsel. därför kompprov. Koppla även bort VRO om den nu inte redan är det och blanda i tanken. Så slipper du nerrepade cylindrar. Motorn drar nog ungefär lika mycket som min V8 på denna båt så se till att ha ett rejält bensinkonto. Lycka till och hoppas ni blir nöjda. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
4nders 0 Postad 20 Augusti , 2011 Lite intressant läsning angående Evinrude/Jonsson och VRO systemet http://continuouswave.com/whaler/reference/VRO.html Jag har en 93a 140 hästars med VROn i funktion, den(VRO pumpen) byttes förra året mot en ny då den gamla dog, dock utan att motorn tog skada på något sätt(vad jag har märkt). Skönt med VRO, slippa gegga med oljan. En nackdel med motorn är att den är rejält törstig, jag har under sommaren matat den med ca 300 liter soppa och åkt ca 240 distans, detta på vår lilla Yamarin 575. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
TommyN 0 Postad 20 Augusti , 2011 De VRO modellerna jag kört har dragit mycket bensin i förhållande till storleken på motor och båt. Själva båt/motor kombinationen kanske är mellan 60-70 beroende på skick. Just dessa sena 80 tal och tidigt 90 tal HT är kanske lite i ett läge där de kan vara svåra att värdera. Börjar bli gamla nu och kanske inte lika attraktiva längre varken i pris eller design. Kan tänka mig att man kan se ett antal Flipper 570-640 och liknande (speciellt de med inombordare) som fortfarande säljarna försöker få ut runt 100.000kr för, de lär vara svåra att sälja till det priset (och med de motorerna som oftast sitter på). Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser