Gå till innehåll
tisdag 03 december 2024
Micke9000

Mercruiser "Dry Joint" limpor

Rekommendera Poster

Hej,

Har ett par frågor ang Mercruisers Dry Joint limpor.

Har dessa längre livslängd än traditionella limpor?, vet att de ska vara säkrare då vattenkanalerna är mera separerade från avgaserna.

Har ett par dry joint limpor från 2002, använda i ca 6år

Mvh Micke

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Väcker liv i denna gamla tråd? Någon som vet?

Har försökt hitta information om livslängden på dry-joint men inte fått något bra svar. Folk blandar gärna ihop dessa med den gamla modellen innan 2002 och som hade problem med genomrostning vid packningen… Har inte haft några överhettningsproblem på mina men vet dock inte hur kanalerna går i dessa och därmed vet jag inte vad man skall titta efter? Vore tacksam för information om vad som gäller för dry-joint.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Ta isär och kolla.

Mina från 2004 kollades i höstas och det börjar bli rost, dock bedömdes återstående livslängd till 2-4år till av min mekaniker.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tack för svaret :) Jo det har jag gjort men vad är det jag skall kolla efter? Har ju en del rost men var är den svaga punkten i denna konstruktion? Surt att slänga ut halva motorns värde på delar till avgassystemet men självklart skall man inte vara dumsnål heller...

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

PLM var håller du till? Sött eller salt? Jag antar att du har sjövattenkylning

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Mina dry-joints höll elva år, sedan spricka i limpan. Resulterade i läckage och vattenfyllda ventiler.

Detta då på en båt som gått 3 år i medelhavet, 6 på västkusten och 2 stockholms skärgård.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Min båt har övervägande gått i Stockholms skärgård/mälaren, två år på ostkusten eller någon insjö runt Washington, minns inte precis var.

Sjövattenkylning

Nu var det min mekaniker som gjorde bedömningen av skicket utifrån hans erfarenheter. Kollade packningsytor samt att vi slog ut så mycket rost som var möjligt inne i limpan för att undersöka så rostangreppet inte blivit för stort.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...