Micke9000 16 Postad 28 Juli , 2011 Hej, Har ett par frågor ang Mercruisers Dry Joint limpor. Har dessa längre livslängd än traditionella limpor?, vet att de ska vara säkrare då vattenkanalerna är mera separerade från avgaserna. Har ett par dry joint limpor från 2002, använda i ca 6år Mvh Micke Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Micke9000 16 Postad 24 Augusti , 2011 Lyfter lite.. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
jupe 1 Postad 2 Mars , 2017 Väcker liv i denna gamla tråd? Någon som vet? Har försökt hitta information om livslängden på dry-joint men inte fått något bra svar. Folk blandar gärna ihop dessa med den gamla modellen innan 2002 och som hade problem med genomrostning vid packningen… Har inte haft några överhettningsproblem på mina men vet dock inte hur kanalerna går i dessa och därmed vet jag inte vad man skall titta efter? Vore tacksam för information om vad som gäller för dry-joint. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
-PLM- 84 Postad 2 Mars , 2017 Ta isär och kolla. Mina från 2004 kollades i höstas och det börjar bli rost, dock bedömdes återstående livslängd till 2-4år till av min mekaniker. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
jupe 1 Postad 2 Mars , 2017 Tack för svaret Jo det har jag gjort men vad är det jag skall kolla efter? Har ju en del rost men var är den svaga punkten i denna konstruktion? Surt att slänga ut halva motorns värde på delar till avgassystemet men självklart skall man inte vara dumsnål heller... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Henkemannen 3 Postad 2 Mars , 2017 PLM var håller du till? Sött eller salt? Jag antar att du har sjövattenkylning Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
mrlavin 45 Postad 3 Mars , 2017 Mina dry-joints höll elva år, sedan spricka i limpan. Resulterade i läckage och vattenfyllda ventiler. Detta då på en båt som gått 3 år i medelhavet, 6 på västkusten och 2 stockholms skärgård. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
-PLM- 84 Postad 3 Mars , 2017 Min båt har övervägande gått i Stockholms skärgård/mälaren, två år på ostkusten eller någon insjö runt Washington, minns inte precis var. Sjövattenkylning Nu var det min mekaniker som gjorde bedömningen av skicket utifrån hans erfarenheter. Kollade packningsytor samt att vi slog ut så mycket rost som var möjligt inne i limpan för att undersöka så rostangreppet inte blivit för stort. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser