Gå till innehåll
torsdag 14 november 2024
Dnnnnl

Underhållning av båtmotor (hjälp)!

Rekommendera Poster

Tja, jag har precis köpt min första båt och skulle nu vilja veta lite mer om vad som kan vara bra att göra med båten/motorn på vintern, samt lite allmäna tips om vad som skulle kunna vara bra att göra med motorn så som att kanske byta olja, och även hur ofta man ska göra det. Motorn är en äldre mercury (röda dekalerna) Har för mig att den är ifrån år 1976 om det kan vara till någon hjälp, Tack på förhand! :)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Grattis till båten!

Sjäva båten är det vä tvätt polering och vaxning som skall göras, tvätta nogrannt på hösten och tvätta på våren och polish o vax. Motorn som är en tvåtaktare är ju enkel översyn, byte av impeller och drevolja som gäller. Smörja alla nipplar är också bra att  göra.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack för ditt svar! blir väl till att göra det då! :)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Sök i forumet. Det finns säkert hundra trådar med info om hur en 2-T skall servas.

Om du tror det är en 70-talare så blev Mercurys dekaler blå 1972, innan dess röda.



Senast ändrad av guestsson | 29 juli 2011 | 07:46

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

När det gäller motorn har det säkert som redan sagts tagit upp förut, men tänkte dra det lite kort. Detta är det jag gör på hösten.

Du vill skydda motorn från saltvattnet(om du kör i saltsjön) och därför bör man köra motorn i sötvatten. Det gör man antingen i tunna eller med spolmuff/slang i uttaget på riggen. Det är viktigt att motorn får bli varm, så termostaten öppnar.

Du vill också att motorns insida skall konserveras som skydd mot fukten. När motorn går med sötvatten sprayar du in konserveringsspray i förgasarna. Du skall spraya så att motorn blir påverkad och du får kompensera med gasen. Efter en knapp minut sprayar du sedan mer så att den stannar.

Du vill se till att växelhuset får fräch olja, framför allt för att kunna se hur den gamla oljan ser ut. Oljan är gul och klar när den tappas i och ska se i det närmaste likadan ut när den kommer ut. Den ska inte vara grumlig och framför allt inte vit. Detta tyder i så fall på vatteninttrång som måste åtgärdas. Är den svart har du orimligtslitage och även då måste växelhuset få en översyn.

Impellern(vattenpumpen) byts med jämna mellanrum, vanligtvis mellan 2 och 4år. Den strålen du ser på sidan av motorn är en indikastor på att allt är som det ska. Blir strålen svagare eller rentav försvinner måste detta genast åtgärdas. Motorn får då troligtvis för lite kylning. Ofta är det stopp i skvallerröret, men kan även vara dålig impeller. Min stråle försvann och på min impeller saknades endast ett litet hörn på ett av bladen.

Ett impellerbyte är ett bra sätt att lära sig om sin motor och det är enkelt om inget sitter fast, bara man är nogrann. Nu är tyvärr äldre Mercury kända för att rosta ihop så att impellerbyte blir svårt/omöjligt. Det är därför viktigt att inte bra byta impeller i tid, utan att även fetta in drivaxeln.

En sista viktig punkt är offeranoden. Den är gjord av zink och skyddar motorn mot galvanisk korrosion. Den byts när den synbart minskar till storleken.

Inga av dessa saker är dyra, men det slarvas ofta med underhållet. Detta är att be om problem.

 

mvh

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag tackar så mycket för svaren, nu vet jag vad som bör göras så jag kan känna mig lugn :) Tack!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...