Gå till innehåll
söndag 19 januari 2025
Micke48

Problem med Yamaha 40 HK (går dåligt)

Rekommendera Poster

Har väldiga problem med min Yamaha 40 HK från -91, allt började vid sjösättning då jag fick konstaterat att jag fått vatten i tanken och fick därmed inte igång den alls, bytte tank och pumpade ur bensinen i slang, blåsa samt öppnade de 3 pluggarna (mässningskruvarna) i botten av resp. förgasare. Därefter starade den men har aldrig gått bra , nu går den allt sämre och sämre, inte speciellt svårstartad med choken utan främst att den är okrkeslös, dör på tomgång, uppskattar att den ger ca 50-60 % av effekten, går generellt något bättre då jag chokare lite med vippströmbrytaren. Har haft nere och gjort rent brämslefiltret med tryckluft (såg dock OK ut) men funderar nu på om man skall ge sig på bensinpumpem och/eller förgasarna ? Någon som kan ge råd tips gällade mitt problem , och framförallt hur omfattande är det att ta ner och rengöra bensinpump resp. förgasare, har tillgång till tryckluft osv och är generellt kunnig på motorer (bilmotorer,dock inte så van vid 2 taktare) Tacksam för allt hjälp/tips.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag skulle nog börja med att rengöra förgasarna. Inte speciellt avancerat om man är van meckare.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Går den bättre om du pumpar på blåsan? Gör rent förgasarna och gör ett kompprov om problemet kvarstår. Enkelt gjort och sen vet du om motorn är i bra skick.

Tror på förgasarna, då yammor är känsliga på bränslesidan...

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Efter en isärtagning av förgasarna och renblåsning går den nu riktigt igen, dock är tomgången instabil. ( nyser till och dr ibland ) det enda jag inte gjorde var att lossa på justerskruven (som har en fjäder på utsidan) eftersom jag ville undvika att ändra någon inställning, någon som som kan tipsa om hur man trimmar in tomgången ?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...