JensJ 0 Postad 28 Juli , 2011 Håller på att sätta dit en ny generator på min md5a. En 65 Ah från Biltema. Anslutningarna har inte samma beteckningar som den förra, så innan jag kopplar in tänkte jag ställa frågan här. Bilden visar anslutningarna till den nya generatorn. Antar att det ska kopplas såhär: * B = Batteri, pluspol * D = Laddningslampa * Den jordas via blocket och sedan via kabel till batteriet Nån som vet vad den blåa kabeln är till för? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
JensJ 0 Postad 28 Juli , 2011 ...bilden ville visst inte följa med.. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Thomas-1 311 Postad 28 Juli , 2011 Är ganska övertygad om att den blåa är till regulator-elektronikens drivning, hade själv vågat mig på att koppla den till tändnings-plus. Forumsvar-garantin är dock av typen runt hörnet ... Har liknande koppling av annat fabrikat, och märkte till min häpnad att det gick 3 ampere från batteriet till B , när endast huvudströmbrytaren var tillslagen. Kopplade då om så att laddlampan och regulatorplus fick skiljda stift på tändnyckeln. Tydligen så kan permanent hopkoppling - via laddlampan - av regplus och D ibland orsaka detta fel!? Visst är det sjukt att inte installations-anvisningar levereras med generatorer? Vad gör konsumentverket, kan man undra? / Thomas Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Rollen 546 Postad 28 Juli , 2011 Den blå kabeln är en minuskabel. Finns det ingen B- anslutning på generatorn, behöver du inte ansluta den. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
nemtrix 19 Postad 28 Juli , 2011 Fel fel fel, den blåa är W=varvräknare Har en biltemagenerator i båten! Du jordar den direkt i chassit Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Corvus_corax 2 Postad 28 Juli , 2011 Hur gnistfri är biltemas generator ? Känns viktigt i ett motorum med bensinmotor. Jag är i generatorbytartankar själv. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Thomas-1 311 Postad 29 Juli , 2011 Skulle kontaktat Biltema och begärt vettig info, för detta gissande är ju helt löjligt. Finns det inte nån lag om att bruksanvisningar etc skall vara på svenska? Och då förutsätts väl rimligen att det faktiskt skall finnas sådan info?? (Själv fick jag gå till inköpsbutiken som fick ringa importören som till slut kunde skaka fram uppgifter från fabrikören.) / Thomas Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
KillerBoo 58 Postad 29 Juli , 2011 Thomas-1: Håller med. Lika många olika inkopplingssvar som antalet inlägg gör att det ju blir lite... gissningslek över inkopplingen. Covus: MD5 är en dieselmaskin, så gnistfritt eller inte spelar ju inte lika stor roll som om d vore en bensinare. Dock, har haft ett antal båtar med bensinmotorer i, VPs gamla B18/B20 baswreade motorer samt ett par Albin O41or och i samtliga dessa har jag bytt ut generatorerna från gamla likströmmare till standard bilgeneratorer utan att flyga i luften. Inte att säga att det är riskfritt, men tror inte det är lika illa som en hel del påståenden säger att det är. Nemtrix: Är du säker på att den blå är W? Håller med om att W är för varvräknare, men det finns ju en W-märkning på annat ställe enl bilden. Blå verkar vara märkt med alternativt X vad jag kan se Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
KillerBoo 58 Postad 29 Juli , 2011 Thomas-1: Håller med. Lika många olika inkopplingssvar som antalet inlägg gör att det ju blir lite... gissningslek över inkopplingen. Corvus: MD5 är en dieselmaskin, så gnistfritt eller inte spelar ju inte lika stor roll som om d vore en bensinare. Dock, har haft ett antal båtar med bensinmotorer i, VPs gamla B18/B20 baswreade motorer samt ett par Albin O41or och i samtliga dessa har jag bytt ut generatorerna från gamla likströmmare till standard bilgeneratorer utan att flyga i luften. Inte att säga att det är riskfritt, men tror inte det är lika illa som en hel del påståenden säger att det är. Nemtrix: Är du säker på att den blå är W? Håller med om att W är för varvräknare, men det finns ju en W-märkning på annat ställe enl bilden. Blå verkar vara märkt med alternativt X vad jag kan se Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Thomas-1 311 Postad 29 Juli , 2011 Jo, det där med gnistskyddets effektivitet kan man ju undra över. I den 40-amperare jag köpte för drygt 2 papp ser det ut enligt bilden. En liten gummihätta med en labyrint som täcker släpkolen. Det minskar väl fläkt-luftflödet över de gnistrande kolen, men exakt hur detta antas minska explosionsrisken begriper jag inte. ... Har inte kollat djupare än så, kan möjligen finnas fler anpassningar? Haha, redan att skruva bort locket och kolla hur kolen ser ut på en fabriksny alternator med garanti kan väl få vara nog, även för nyfikna tekniknördar ... ... För råkar motorutrymmet vara fyllt av en högexplosiv bensin/luft-blandning så sugs den väl ändå in och kan antändas? Kan väl ta några sekunder extra om luftflödet är riktigt lågt, men än sen? Eller antas ev explosion vid kolen kanske kvävas i sin linda och på nåt sätt bli mindre farlig, alltså inte antända omgivningens större gasmängd??Tycker f.ö. att jag hittills lyckats begripa detta: 1. Försäkringsbolagens publika önskelista, kräver med orden skall ha gnistskyddat som minimumstandard just ovanstående för bensinmotorer. (Deras bestämda rekommendation gäller nog juridiskt bara för registrerade firmor som installerar? Båtägare kan s.a.s. koppla hur de vill utan att polisen kan arrestera, men straffet för klantinstallation kan då istället bli person/båtskador så det kan nog ändå vara klokt att lyda !?) 2. Äldre tiders likströmsgeneratorer gnistrade betydligt mer, och laddade klart sämre. Värst är nog kombinerade remdrivna sk startgeneratorer/dynastarters. De ger ett formidabelt gnistregn och är för båtbruk därför vanligen helkapslade, men tyvärr luftkyls de då så dåligt att lindningarna bara tål en helt liten kontinuelig laddström på typ 11A. (Nu har ju bensinmotorer andra ofrånkomliga risker, t.ex. förgasarinsugens sk flamdämpare. Själva ordet dämpare antyder väl att antändnings-skyddet där inte är fullkomligt?) 3. Det finns faktiskt helt gnistfria växelströmmare, utan släpkol. Dyra och ovanliga, de överför fiffigt nog regulatorns ögonblicks-info om laddbehovet till rotorn magnetiskt. (Rotorn har isf dubbla lindningar, dels en som via magnetism ersätter kolen, dels den vanliga - som alltså via sin variabla elektromagnetstyrka möjliggör för statordelens kraftiga lindning att generera sin ständigt anpassade och ofta stora ström till batteriet.) Trassligt värre, men själv hade jag nog trots allt inte köpt Biltemas generator för bensinar-båtbruk. För trots att skyddet kan verka smått obegripligt enligt ovan, kanske rent av rätt obefintligt i praktiken, så är nog försäkringsbolagens statistik en övergripande kunskapskälla?? Nåt sånt? / Thomas Senast ändrad av Thomas-1 | 29 juli 2011 | 19:40 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Pentax 724 Postad 29 Juli , 2011 En Svensk tillverkare använde gnistfria växelströmmare under en tid i min ungdom, dom var som du säger utan kol eller släpringar, jag nämnde det i någon tråd här, och blev idiotförklarad av den samlade expertisen, he he men dom läste på och blev mina vänner. Vännen Kalle Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
JensJ 0 Postad 1 Augusti , 2011 Tack för alla svar, Generatorn är nu inkopplad och laddar fint! D till laddningslampan och den blåa sladden använder jag inte alls. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Thomas-1 311 Postad 2 Augusti , 2011 Kul att det laddar ... :-) Skulle iofs kollat att batteri-spänningen landar på ca 14,3 V efter en stunds körning (dvs att regulatorn gör sitt jobb så att batteriet inte kan börja koka). Samt kollat att strömmen ur batteriet är absolut noll då endast huvudströmbrytaren slås till (alltså utan nåt annat påslaget). Är säkert okej, men en extrakoll skadar väl aldrig!? / Thomas Senast ändrad av Thomas-1 | 02 augusti 2011 | 13:54 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser