gladius 26 Postad 27 Juli , 2011 Hej! Jag har en 19 fots segelebåt med mastheadrigg (Alacrity 19). Ett förstag, två toppstag, två mellanstag och två akterstag. JAg har spänt alla stag riktigt ordentligt. De två mellanstagen som går upp och fästs i höjd med spridarena och som fästs i röstjärn som sitter bakom masten spänner jag dock inte lika hårt som dom övriga eftersom masttoppen då blir böjd framåt ( mellanstagen drar mitten av masten bakåt) och det har jag lärt mig att det inte är så bra. Nåväl nu när jag är ute och seglar och då endast i moderata vindar ( 4-6 m/s) så slackar mellanstagen riktitg ordentligt på läsidan. Toppstagen är dock spända på båda sidor likaså de övriga stagen. Ska jag spänna mellanstagen mera trots att masttoppen då får en alltmer framåtböj eller ska jag helt enkelt inte bry mig? mvh Thomas S Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
toaen 510 Postad 27 Juli , 2011 Att en rigg är rätt ansatt är ganska viktigt. Dels att den och masten inte sakdas pluss segelegenskaperna. Enligt Seldens tips och råd skall förstaget va spänt till 20% av sin brotthålfasthet och toppvanten till 15%. Undervantena spänner du för hand så att masten står rakt. Slackar de under segling tar du hem lite på varje sida, så att masten fortfarande står rak. Nu är det en ganska liten båt och det är ju viktigt att maststöttningen och röstjärnen håller. Jag har nog aldrig vågat spänna upp till rekomenderade tal på mina mindre båtar och man måste ju ta allt med visst sunt förnuft. Har skrivit lite om riggtrim här där det även finns en länk till Seldens Tipps och råd. http://thallatha.blogspot.com/2010/04/mast-riggtrim-hos-sxk.html Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
JonasP 71 Postad 28 Juli , 2011 Först en liten lektion i terminologi, det är så mycket lättare om vi använder samma ord: Stag stagar masten i längsled; förstag, akterstag(häckstag) och ibland backstag och babystag.Vant stagar masten i sidled: Övervant, främre och aktre undervant och ibland diagonalvant. Du pratar om undervanten om jag förstår rätt. De verkar slacka lite tidigt ja. Men masten ska inte böja framåt.. Står masten på däck? Kolla så att inte däcket sviktar under belastning eller om du spänner riggen hårdare. Gör det det så måste du göra något åt den saken innan du kan spänna riggen hårdare Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
puncenp 0 Postad 28 Juli , 2011 Hej Jaså du har en Alacrity, en sån hade jag som första båt, vad kul. Jag kan ej minnas att jag hade såna problem som du anger. Var det verkligen inga främre undervant på dom ??. Finns det bara aktre undervant o du drar åt dom mer så böjer ju masten än mera framåt det är precis tvärtom det ska vara, ser du.Har du spänt upp ordentligt i aktern ?? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
facil26 3 Postad 29 Juli , 2011 Har möjligen Båtägaren förväxlat röstjärnen till topp-undvant frågar jag mej, då kan du få detta fenomen.Är spridarna raka eller svepta? kolla det. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
gladius 26 Postad 1 Augusti , 2011 Tack för terminologi lektionen. Det är svårt för en nybörjare med alla begrepp. Är det någon som har en engelsk ordlista för segelbåtstermer så tar jag tacksamt emot en länk eller ett dokument, jag mailväxlar och skriver en blogg på engelska och det är svårt att hitta bra översättningar till t.ex undervant, häckstag mm. Efter en del rigg-funderingar ska jag nu försöka med följande: 1. Korta av akterstagen så jag kan spänna dem hårdare. (Kanske löser detta alltihopa) 2. Om 1. inte fungerar till 100%: montera främre undervant. (Har sett bilder på nätet som visar att det finns Alacritys 19 som har det, fast enligt de flesta bilderna jag hittat så finns det inga främre undervant). Kanske skulle det fungera att montera ett babystag som motspänner undervanten. Jag har i alla fall inte förväxlat röstjärnen för topp resp. undervanten. Är de förväxlade så hade förra ägaren alla de ägare till de båtar vars bilder finns på nätet förväxlat de oxå. I morgon ska jag ner till båten och börja mecka. Återkommer med resultat eller i värsta fall ännu mer frågor. :-) mvh Thomas S Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
gladius 26 Postad 4 Augusti , 2011 Näää nu ger jag upp. Nu har jag provat att sätta an riggen på alla möjliga sätt men resultatet blir alltid detsamma. Masten får en negativ kurvatur, dvs masttoppen hamnar framför mastmitten (där spridarena och undervanten fäster). Detta får till följd att undervanten slackar redan vid måttlig vind eftersom jag helt enkelt inte kan spänna de så hårt som behövs utan att mastmitten hamnar ännu längre bak. Idag har jag shoppat loss på nya vajrar och nya röstjärnsfästen och så snart tiden tillåter ska jag montera dessa främre under vant som förhoppningsvis kan hålla emot att mastmitten dras bakåt av de bakre/akter undervanten. Tur att jag har en liten lätthanterlig båt som jag t.o.m kan fälla masten på själv utan alltför stort besvär (fast jag tar nog hjälp av min fru för säkerhets skull). mvh Thomas S Senast ändrad av gladius | 04 augusti 2011 | 20:48 Senast ändrad av gladius | 04 augusti 2011 | 21:32 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
toaen 510 Postad 4 Augusti , 2011 Var i Sveriges avlånga land befinner du dig? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
gladius 26 Postad 4 Augusti , 2011 Jag befinner mig 30 km norr om Stockholm i en underbar förstad som har namnet Åkersberga och min båt har jag turligt nog på 13 minuters cykelavstånd från hemmet. 13 minuter på cykel åt andra hållet har jag bär och svampskogar i massor (björn varg, lo och massor av vildsvin också om man ska tro allt man hört). Man kan nog inte bo bättre i vårt avlånga land, tycker jag (Beror förvisso mycket på intressen, hobbys, släkt o vänner men ändå). Jag är en nöjd man (förutom mina riggbekymer då, men vad f-n 1 miljard människor svälter så i det perspektivet så måste jag trots allt vara jättenöjd) En nöjd, lycklig och glad gladius alias Thomas Svärd Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
toaen 510 Postad 5 Augusti , 2011 Åkersberga är väl inte så dumt. Själv hade jag båt på Svinninge Marina 2001 till 2005. Nu har jag en sommarstuga i Brottby. Är på väg dit under veckan. Vallentuna är visserligen inte en sån vargtät kommun som Sotenäs, men det får väl duga. Å andra sidan har dom väl inte lika bra koll på sina vargar som vi har här i Sotenäs. Skulle troligtvis ha tid nästa helg att åka vägen om Åkersberga och titta å din rigg. Problemet verkar intresant. Skicka mig ditt mobilnummer via mailadressen thallatha@hotmail.com om du är intreserad. Meddelande via MG fungerar inte för närvarande för mig. Tommy Senast ändrad av toaen | 05 augusti 2011 | 13:09 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
puncenp 0 Postad 5 Augusti , 2011 Jag har min båt i Säbyviken så jag skulle också kunna se på riggen om det behövs. Återkom då i så fall. mvh Leif Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
gladius 26 Postad 8 Augusti , 2011 Hej igen! Tack för engagemanget! En kort rapport om min riggstatus. Nu har jag monterat främre undervant och det verkart lösa mina problem, hoppas jag. Nu kan jag i alla fall få rätt fason och rätt kurva på masten. Ska ut och provsegla idag och jag hoppas jag är lika positiv när jag kommer hem. Kanske är jag för petig och för påverkad av de riggteorier som jag läst om på nätet och kanske har jag läst för mycket och för grundligt om hur man sätter an riggen på (större) segelbåtar. Min båt är ju trots allt endast 19 fot och har en segelarea på totalt 14,7 m2. Vad som oroar mig mest är att någonting ska gå sönder pga dåligt ansatt rigg. mvh Thomas S Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
puncenp 0 Postad 8 Augusti , 2011 Hej Jag tycker inte alls att du varit för petig. Tvärtom. För att man ska ha fullt utbyte av sin segling ska grejorna funka.Gäller även i mindre båtar.Hoppas att det har ordnat upp sig nu. MVh Leif Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
leleif 10 Postad 9 Augusti , 2011 hur monterade du de nya undervanten ? jag har samma problem som du med lätt felkrökning av masten, och funderar på att montera främre undervant ( som min båt , en Junker 22, egentligen också skall ha). använde du infästningen för de bakre undervanten eller borrade du i masten och monterade separata fästen för de nya undervanten ? Tacksam för svar Fair winds & calm seas, Leif, Gbg Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
gladius 26 Postad 10 Augusti , 2011 Hej Leif! Jag hade redan två fästen på var sida om masten för undervant. Fast jag hade inte två röstjärn i däcket för undervanten så jag monterade dit nya röstjärn för de främre undervanten. Arrangemanget fungerade bra men det blir svårare att få förseglet från ena till andra sidan när man slår men det priset verkan än så länge värt att betala. Får se hur det påverkar när jag seglar men genuan. Observera att jag endast har gjort en seglats med de nya främre undervanten så jag vet ännu inte alla för- respektive nackdelar. Dessutom vete f-n om båten verkligen seglade bättre men det kändes dock helt fel att segla omkring med en mast som krökte sig åt fel håll. Egentligen misstänker jag att alla Alacrity 19 seglar med en mast krökt åt fel håll ( eftersom undervant som fästs bakom masten måste dra mastmitten bakåt) men å andra sidan har dom då gjort det i närmare 40 - 50 år så det har förmodligen funkat alldeles utmärkt. Tror allt mer att jag har läst allt för mycket allt för avancerad segel- och riggtrimslitteratur. mvh Thomas S Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
puncenp 0 Postad 11 Augusti , 2011 Hej Du borde märka skillnad på kryss i lite friskare vind. Har du en bra förböj på masten så får du ett planare storsegel o därmed mindre krängning ( om nu storseglet är någorlunda fräscht) Helst borde du ordna till en akterstagssträckare som du kan jobba med under gång men det är lite svärt med dubbla akterstag. mvh Leif Sth Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Peter_K 4 225 Postad 11 Augusti , 2011 En akterstagssträckare krummar inte masten speciellt mycket på en mastheadriggad båt med dubbla undervant, den sträcker mest upp förstaget. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
puncenp 0 Postad 11 Augusti , 2011 Hej Funkar på min båt i alla fall, masten blir som en sprättbåge när jag tar hem. Men masten är förstås rätt mjuk (masthead)Mvh Leif Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
toaen 510 Postad 11 Augusti , 2011 Har man dubbla akterstag sätter man en liten storskotstalja mellan akterstagen och får på så sätt en akterstagsträckare. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
gladius 26 Postad 11 Augusti , 2011 Hallå igen! Jag som fortfarade lär mig använder spännremmar ganska frekvent i min seglen. Som akterstagssträckare har jag just nu helt enkelt en spännrem mellan mina två akterstag ju mer jag drar åt spännremmen ju mer akterstagspänning får jag. Likaså drar jag seglet på bommen med en spännrem. Funkar bra men jag håller nog med flertalet av er maringuidaktiva att det inte känns riktigt ok i längden. Jag resonerar så här: Med spännremmar och andra dyliga hjälpmedel kan jag hitta de behov som min båt och min segling kan behöva hjälp med. När jag vet mera kan jag hitta bättre och hållbarare lösningar. mvh Thomas S Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
gladius 26 Postad 16 Maj , 2012 Hej igen! Öppnar tråden igen med lite nya funderingar. Båten ligger fortfarande på land men snart ska den i. Funderar fortfarande en del på min ursprungliga fråga som dock i och för sig löstes genom att montera främre undervant. Det var nyligen en artikel i den engelska båttidningen Practical boat owners som beskrev samma problem som jag har. Deras lösning var att helt enkelt skifta plats mellan bakre undervant och övre vanten. Låter ju enkelt och borde ju fungera. Min fråga är dock om detta är tillrådligt och vad det eventuellt kan ha för negativa effekter. Jag skulle helst vilja slippa de främre undervanten eftersom de sitter lite ivägen. Bifogar en scannad bild från artikeln i fråga. mvh Thomas S Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Peter_K 4 225 Postad 17 Maj , 2012 För att det ska gå att skifta plats på topp- och undervant bör spridarna vara svepta, eller allra minst rörliga i sitt fäste. Hur tätt sitter röstjärnen? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gaidin 298 Postad 21 Maj , 2012 Bilden visar att spridarna är svepta bakåt och att det sitter fästen för vant akter om masten samt i linje med masten. Topvanten skall sitta i de bakre fästen, annars blir inte linjen mellan masttoppen och röstjärnen rak. Undervanten måste sitta i linje med masten annars får man ju det fenomen du beskriver. Jag skulle nog med största säkerhet kunna säga att bilden du visade är korrekt, det sätt du satt vanten på tidigare är fel. Bilden visar en helt normal vanlig båt, kör på det och strunta i om alla andra Alacrity-ägare också har monterat fel. Edit: Det förutsätter ju givetvis att du har bakåtsvepta spridare. Senast ändrad av Gaidin | 21 maj 2012 | 15:24 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gustavson 0 Postad 22 Maj , 2012 Tjenare! Jag tar mig friheten och lägger ut en bild (på din båt inkl. spridare (raka)) från din blog Thomas för att mystifiera problematiken ytterligare. Jag har även kollat lite på den dela andra Alacrity 19 och ser att undervanten är kopplade på de främre röstgjärnen. Märklig historia det här! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gaidin 298 Postad 23 Maj , 2012 Om inte undervantens röstjärn sitter i linje med masten behöver man dubbla undervantvant annars får man ju det problemet som TS har. Jag ser två alternativ. Antingen saknas de båda främre undervanten till båten, eller så är det fel mast, eller snarare fel spridare. Om det nu inte är en felkonstruktion men det är väl tveksamt. Att sätta dubbla undervant nu i efterhand när det nu finns infästning till det måste ju vara det bästa. Man får då även en extra säkerhet om för- eller akterstak skulle gå av vilket hände mig förra sommaren då jag tappade riggbulten i fästet till rullgenuan. Nu hände detta på läns och storseglet tryckte fram masten men det var aldrig några problem med att masten skulle gå i vattnet då de fyra undervanten höll allt på plats, jag kunde tryggt vända och gå hem med seglen nertagna. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser