Gå till innehåll
fredag 02 januari 2026
LightHead

Bränslemätaren visar konstant full tank, men varför?

Rekommendera Poster

Ett positivt problem kan tyckas, bara tanken var lika full som mätaren konstan visar...

Mätaren visar konstant full tank oavsett hur mycket det är i den. Det är en 80liters tillverkad 1986 av Järna Rostfria och är monterad i vår Ryds 530 kring 1989 av dåvarande ägare.

Vad kan det vara för fel? Huyr felsöker jag? (Tips mottages tacksamt!)

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ja, tänk vilken lycka om tanken alltid vore full =)

Mitt svar bygger på antagandet att visaren på mätaren går ner till noll då strömmen bryts, och visar full tank då strömmen slås på.

Jag skulle först ta och Ohm-mäta givaren, d.v.s. först koppla bort dom ledare som sitter på givaren och med en multimeter mäta hur många Ohm givaren ger. Därefter sätta tillbaka ledarna på givaren och göra samma mätning men den här gången vid mätaren. Koppla loss dom två kablarna som kommer från givaren och mät hur många Ohm Du har över givaren där.

Beroende på vilka värden Du får finns det olika sätt att komma vidare.
Om Du får ungefär samma värde både vid givaren och mätaren är givaren och kablaget OK, vanligast ett värde mellan 0 och 180 Ohm.
Det skulle även kunna va ett värde mellan 30 och 240 Ohm då det finns givare som visar tom tank vid 240 Ohm och full tank vid 30 Ohm. Men låt oss för enkelhetens skull anta att Du har en europeisk givare som visar tom tank vid 0 Ohm och fullt vid 180 Ohm.
Hur som hellst så skulle två relativt lika värden innebära att felet förmodligen sitter i mätaren.

Får du ett betydligt högre värde vid mätaren har Du problemet mellan givaren och mätaren, d.v.s. kabelbrott, eroderade kontakter, glapp, mm.

Om det är möjligt att ta ur givaren ur tanken kan Du även mäta över den samtidigt som Du manuellt manipulerar nivån. Då ser Du även vilken sorts givare det är Du har i båten.
Givare av hävarmstyp kan ibland fastna och om din har suttit där sen -89 är risken stor att den har rostat fast.

Bifogad bild visar just en hävarmsgivare som gjort sitt...

Lycka till!

/Pelto

post-28418-1394236782,4416_thumb.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tack för ett väldigt bra och givande svar! Jag skall ta fram en ohm-mätare och kolla. Tror tyvärr inte att det går att montera bort givaren för att sedan återmontera samma givare,,, det ser ut att vara en del erj och rost kring fästet. Men jag skall som du beksriver mäta för att se så att det inte är problem med kablarna. Tanken har ju ett par år på nacken och det är inte konstigt att det blir rost.

Tack igen för ett utmärk detaljerat svar som passar oss villiga nybörjare!

Senast ändrad av LightHead | 28 juli 2011 | 10:41

post-10010696-1394236782,6476_thumb.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej

Det ser ut som om det har blivit en mängd oxid på flatstiftshylsorna och flatstiften.

ta bort och rengör så du får elektrisk kontakt innan du ger dig på att lossa givaren.

Jag hade ett liknande fel på min tank där det inte fanns kontakt med givaren.

Nya kontaktdon blev pressade på kabeln och allt funkar nu fint. 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det är inte så att någon vet vad det är för givare jag har??

(om man tittar på bilden så kanske det ger en liten vibb?)

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Nä tyvärr inga vibrerande aningar alls.

Ser misstänkt grönt ut på bilden vid vänstra flatstiftshylsan (oxid som hämmar elektrisk kontakt).

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Ta bort de båda kablarna på givaren.

Vrid på tändningen.

Kolla mätaren som nu är oberoende av givaren. Förmodligen visar den 0.

Sätt ihop de två kablarna vid givaren. 

Visar mätaren fullt nu?... Felet är då givaren.

Mvh Micke

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det set ut att kunna vara en gammal VDO. Står det inte på visarinstrumentet vilket fabrikat det är? Även om givaren på ovansidan ser rostig ut så behöver inte skruvarna sitta fastrostade. Normalt sitter det en ring i tanken som skruvarna sitter skruvade i och inte direkt i tanken. Kolla i Hjertmanskatalogen, så förstår du hur det sitter ihop.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Angånde ringen i tanken så har jag läst i någon annan tråd att det kan få en trist följd om man skruvar ur alla skruvarna som håller givaren. Resultatet är att ringen faller ner in i tanken, mycket pyssel och få fatt på den igen, alltså lämna kvar 1 skruv som håller fast ringen.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Stämmer exakt. Glömde nämna det. Vi kan anta att frågeställaren kommer att uppskatta ditt klargörande.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Kan även tillägga att jag har också haft samma problem och det var som andra också skriver, givaren som var kass. Köpte en  ny hos Hjertmans men den höll bara ett par tre år så var det samma visa igen. Köpte ytterligare en ny, denna gång från Biltema, var väl ett par år sen och den håller faktiskt fortfarande. Sitter monterad i en Nimbus DC 28.

/Moltas. 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Oj!, den där givaren har sett sina bästa dagar.
Oavsett om givaren är trasig eller ej skulle jag ändå byta ut den, det är bara en tidsfråga innan den lägger av. Om den nu inte redan har gjort det...

-Man saknar inte bensinen förens tanken är tom.smiley

Enligt mig är en korrekt bränslenivåvisning en viktig säkerhetsdetalj.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag känner mig lite smart för jag misstänkte att det kunde vara så, därför har jag valt att ta det lite lungt med reparation, har kollat och försökt skaffa miog så mycket info som möjligt.

Vet i vilket fall att mätaren visar 0 så fort jag bryter strömen, och fullt så fort jag åter slår på huvudbrytaren.

Kan ju vara en indikation på flera olika saker? Tyder kanske mest på att givaren gett upp? Att det blivit ett motstånd som överstiger full tank.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Du är på rätt spår.

Då tror jag att Du har en givare som går mellan 0 och 180 Ohm eftersom USA-modellen förmodligen skulle visa tomtank vid 240 Ohm eller mer, men det är bara en teori...

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Glömde,, det är en VDO-visare. (Vet dock inte om det betyder något,, kan ju vara så att förre ägaren bytt givare?)

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det var ett elfel, ett av stiften vid själva mätaren hade gått av.. svårt att se men när man drog lite så märktes det direkt.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...