sandgrund 0 Postad 27 Juli , 2011 Hej! Jag upplever att jag får ett märkligt ljud i min motor när jag gasat på i marschfart en stund och sedan drar ner och kör typ 3-7 knop. Ljudet finns inte innan man kört i marschfart. Svårt att beskriva ljudet men ungefär som ett skavande ljud. Kanske lite som om en rem gav missljud.. Jag har kontrollerat remmen och den verkar i bra kondition och spänd. Dock så verkar ju ljudet endast uppstå då motorn gått lite hårdare en stund. Det är en Mercury EFI 80 Någon som känner igen detta? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
StayPuft 0 Postad 28 Juli , 2011 Hade tidigare en Mercury 40hk EFI 2002 som hade samma symtom som du beskriver. Det började med att på våren kontrollera att impellern var ok så växelhuset monterades loss. Efter sammansättning och provkörning så kom det här remjudet vid tomgång och strax över när motorn var varm. Tydligen så lyckades jag få bort en del av fettet på på axelns ingång i själva gummit/damasken under motorn när jag monterade loss växelhuset. Det var en del googlande på amerikanska sidor som ledde fram till denna slutsats. Rev ner allt igen och fettade in ordentligt med marinfett. Sedan blev den tyst när jag provkörde! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
sandgrund 0 Postad 28 Juli , 2011 Hej! Tack för svaret! Precis vad jag hoppades på att någon haft samma sympom.. tråkigt för dig alltså men så svårt att veta var man ska börja leta om man inte får något tips. Växelhuset har jag aldrig haft isär. Hur pass besvärligt är det att få isär växelhuset? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
StayPuft 0 Postad 29 Juli , 2011 Börja med att lossa sidosköldarna på riggen samt ta loss kabeln för PT-knappen (brukar sitta i sköldens ena sida).Normalt sett lossar man sedan växelföraren uppe där axeln som reglerar växelföraren sitter med plastclips. Lossa sedan bultarna som håller växelhuset men var försiktig så att du inte tappar det i backen när du lossat sista bulten. Dra sedan ut växelhuset och drivaxeln följer med. Detta var en beskrivning för 40-60hk modeller som Mercury tillverkat i samarbete med Yamaha. 80hk är deras egen konstruktion så det kan skilja sig något. Du har inte möjligtvis något av den eventuellt 5 åriga garantin kvar (80hk är ju relativt ny modell). Då kan man låta en verkstad ta besväret med detta, om det nu är felet! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
sandgrund 0 Postad 29 Juli , 2011 Denna är en 07a och då var det bara 2års garanti. Ok ja man vet ju inte om det är det som är problemet. Då borde ju någon av de tidigare ägarna haft isär detta och slarvat med fettet då. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser