Gå till innehåll
fredag 01 november 2024
Larsson4

Säkring som gått? (landterna)

Rekommendera Poster

Hej, jag har precis begått ett litet misstag. Skulle byta lampa i landternan till en diodlampa. Skruvade ur den gamla och satte i diodlampan men MISSADE då att det finns två typer av lampa som passar i exakt samma sockel. Den ena har ETT bläck under (en sån jag satte i), den andra har tTVÅ bleck under (sådan som skulle suttit där). Hursomhelst...

Efter bytet så lyser landternan varken med den nya eller den gamla lampan vilket rimligtvis beror på att mitt enda bläck har kortslutitt systemet. INGEN av automatsäkringarna sticker ut och jag har tryckt på samtliga.

Finns det några andra säkringar än de som sitter i automatsäkringspanelen? Någon som har ngn ide om var jag skall leta?

 

Båten är en -06 Uttern D68 med inombordare

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kan någonting annat ha gått sönder än en säkring? (bränt ngn kabel eller ngt sådant)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nej,inte troligt. Men diodlampan har en bestämd polaritet,i motsats till en vanlig glödis som det inte spelar någon roll på,

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack för inputen men jag har testat att montera den (hela) orginallampan och den lyser inte heller så det kan inte bero på polariteten.

Helt tom på ideér just nu :(

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Låter lustigt att du har 2 bleck,har du hel o halvljus på Lanternan ;) Titta i sockeln hur det ser ut,har du ingen testlampa eller multimeter så köp en.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ja det är underligt, därav misstaget...

Har en multimeter och tänker verifiera med den så snart jag kan. Däremot har jag svårt att tro att det skulle ligga ström då originallampan (med vanlig volframtråd och 2 bleck) som sagt EJ lyser trots att den är hel.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Finns det verkligen lysdiodlampor som ger reglementsenlig ljusbild från lanternorna?

Det som kan sparas med LED är 4-5 A, Generatorn på en modern inombordare torde lämna minst 50 A. Lanternorna används nästan uteslutande då motorn är igång och generatorn på en modern inombordare torde lämna minst 50 A, så jag ser inte riktigt vitsen med att övergå till LED. 

Annat är det med belysning inne i båten och en ev. ankarlanterna.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

1) Frågan var nu inte om det var en stor vits med detta utan hur man får igång ländternan igen.

2) Den vits som finns är inte i första hand att spara el då motorn ändå är igång när man kör, däremot är livslängden mycket längre på en diodlampa och lampan som sådan är tillförlitligare

3) Ja det finns ledar som ger reglementsenlig ljusbild

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Mig veterligen finns inga lanteror som orginalutrustats med glödlampor godkända för att byta glödlampan mot LED. Men det finns godkända kompletta LED-lanternor att köpa.

Kollade på Hjertmans och i deras bwebkatalog lämnas inga upplysningar om att det i normalfallet inte är OK att byta till LED.

Hämtat från Kryssarklubbens hemsida:
http://old.sxk.se/kretsar/sto/VERKSBERÄTTELSE Sthlm0708.pdf

Sjöfartsinspektionen har i brev daterat 2007-09-12 svarat bla:
”Ofoget med att man ersätter glödlampor med LED-lampor i lanternor som
är testade och typgodkända för glödlampor strider helt mot
typgodkännandeförfarandet. En lanterna som är certifierad för en viss typ
ljuskälla ska ha den ljuskälla som anges i typgodkännandecertifikatet och
inget annat. Med andra ord, lanternan uppfyller inte dokumentationskraven
i Sjövägsreglerna bilaga 1, 14§. Följaktligen uppfylls heller inte regel 20e,
varför fartyget/båten inte är utrustat med lanternor för att vara under gång
från solnedgång till soluppgång.
Från Sjöfartsverkets sida har vi uppmärksammat att man i vissa fall skiftat
ut glödlampor mot LED-lampor. Vid kontakter med återförsäljare med
lanternor och på båtmässor har vi påtalat hur det ligger till. Även
Kustbevakningen och sjöpolisen är från SjöV uppmärksammade på
frågan.”

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ok. Intressant och dessutom mycket relevant information om den är placerad i rätt context.

 

Jag kan alltså sammanfatta detta med att du inte har någon som helst aning rörande frågeställningen i tråden?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Bra invändningar angående LED-lanternors förmodade nytta gentemot glödlampor. Tack för det.
(Haha, som gammal söndagsseglare så förbisåg jag faktiskt detta fundamentalt självklara med att motorbåtar ju alltid har riklig laddning under gång, hade inte minsta tanke på det. ;)

Iofs är nog lyssektorerna i kombinations-lanternor allra känsligast vad gäller gäller exakta spridnings-vinklar, tänker på min trefärgade masttoppslanterna. (Den har en lång stående glödtråd som antas ge mycket distinkta färgväxlingar vid bara små förändringar av betraktnings-vinkeln!?)

Kan i sakfrågan inte komma till nån annan slutsats än frågeställaren, alltså att nån typ av säkring utöver panelens automatsäkringar tycks ha löst ut? Alltså pga kortslutningen orsakad av felaktig sockeltyp.

LED-belysning drar ju bara liten ström, så befintliga gamla lanternsäkringar trivs nog jämförelsevis bra med de gamla grova ledningarna/säkringarna.
Och eventuellt polaritetsvänd inkoppling drar ingen ström alls, LED:en slutar bara att lysa utan att gå sönder. Nyare LED-baserade glödtråds-ersättningar tycks också ha inbyggda spänningsstabilisatorer, de kan isf tåla typ 0-30 volt.
(Saknas spänningsstabilisator så kan väl däremot den helt båt-normala variationen på 12-14,5 volt, beroende på ifall laddning sker eller inte, orsaka antingen dålig ljusstyrka respektive förkortad livslängd. Dioders branta ström/spännings-karakteristik ökar ju den elektriska effekten extra rejält vid ökad spänning.)


Skulle alltså också - med tanke på sockelmisstaget - försökt leta vidare efter nån sorts säkring utöver automatsäkringarna i panelen!
Kanske inte till nån större hjälp utöver vad du redan visste, men försök mäta dig fram i kretsen eller googla på båtspecifika eldetalj-sökordskombinationer !??

/ Thomas



Senast ändrad av Thomas-1 | 27 juli 2011 | 22:16

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Du har två anslutningar i lampsockeln, vilket borde innebära att bajonetthylsan är polentialfri, dvs varken ansluten till plus eller minus. Inte för att detta betyder så mycket, men kan vara bra att känna till.

En möjlighet är att du med LED-lampan pressat ned anslutningsblecken i lampsocklen så att dessa inte längre kan nå kontakt med din glödlampa, men då borde säkringen ha löst ut.

Jag skulle felsöka med en voltmeter, börja med att konstatera om det finns spänning mellan blecken i sockel. Om så inte är fallet kolla om jord (minus) finns framme genom att mäta mot 12V på t.ex. batteriet. Om minus finns måste 12 V saknas. Ta reda på vilken säkring som är kopplad till lanternorna. Kortslut denna med en hängsäkring om 10 A alternativt om du är säker på att kunna belasta säkringen med åtminstonne en lanternelampa, mät spänningen över lampan under belastning. Är den inte 0V så är det avbrott i säkringen.  Detr går naturligtvis att börja med att kolla säkringen om du tycker detta är enklare.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om man undantar en ev. huvudsäkring, är det osannolikt att lanternorna säkrats med två säkringar i serie. Lanterrna är viktiga för säkerheten och man skall inte behöva leta på flera ställen efter säkringar. Dessutom minskar tillförlitligheten ju fler säkrringar funktionen är beroende av.

Om min båt hade ett elsystemet utfört på detta sätt skulle jag bygga om.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kan bara hålla med Gustsson !

Diod lampor är dagens modefluga det byts till dioder utan någon eftertanke.

 

Kalle

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

BTW LED skall matas med konstant ström, så LED-lamporna innehåller inga spänningsstabilistorer utan en konstantströmgenerator som funkar inom specat spänningsintervall.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hyfsat ny båt, dvs kablar och annat borde klara en kortslutning, som du troligen fixade.

Leta efter mer än automatsäkringarna.... Kolla bakom/runt panelen så det inte hänger en separat säkring mitt på en kabel eller nåt.

Fungerar övriga lanternor? Om inte så kan det vara automatsäkringen som dummar sig ändå.

Jag rekommenderar en 12V testlampa och prova sig fram. Krokodilklämman på en bra jordpunkt och sedan testa att det finns 12V där det borde finnas

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tänkte börja imorgon med teorin om att det är bläcken som blivit nedpressade, den känns mest trolig så jag börjar där och återkommer om det inte hjälper. (tänker även ta med voltmetern ned)

Tack

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst sdk780

Vissa LED-lampor lyser oavsett polaritet (ofta av bättre kvalitet)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst sdk780

Det är inget konstigt utan han råkade sätta i en BA15D där det skulle varit en BA15S. Lätt hänt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

*fniss* som sagt. Lätt att blanda ihop. Vad är det för snille som definierat dessa två fästen så lika?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst sdk780

Ja så måste det ju vara ! laugh

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag kan inte hålla fingrarna i styr längre.

Det heter väl lanterna och inget annat ?

 

Spåkpolisterrorist ?! 

Jo kanske.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det har vi nog alla, ja problem alltså.

En del av oss känner till dom, andra inte.

Men att dom finns lär vara helt oomtvistligt, eller va tror du Kalle ?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Felet var att det hade ärgat lite längst ned där stången till landtärnan sätts fast i båten.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst sdk780

Jaha! Var det en löstagbar lanterna, jag vet att Du angav båttyp tidigt i tråden MEN hade Du talat om att det var en löstagbar lanterna så hade Du förmodligen fått tips om att kolla kontakterna nederst på stången betydligt tidigare än nu då Du fann felet själv! En inte så obetydlig upplysning när man frågar andra om hjälp.

Dålig kontakt på dessa typer av lanternor är standard (jag får göra rent varje år på lilla båten)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...