Johan70 0 Postad 27 Juli , 2011 Hej! Jag undrar vilket läge man ska ha på tiltpinnen? Alltså vad de olika lägena får för effekt på båtens gång? Om jag har motorn långt ner borde väl båten plana bättre, men finns det andra nackdelar med det, förutom att det blir större risk för grundstötning om det är grunt? Jag har en Ryds Hajen med en Mercury 35 hk. Mvh Johan Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
df90 14 Postad 27 Juli , 2011 Har du pinnen längst ner planar båten fortare men fören trycks ner och det blir sannolikt för stor våt yta dvs onödigt mycket av båten ligger i vattnet vilket då bromsar . Har du pinnen längs ut reser sig fören mer båten tar längre tid på sig att plana och får ett högre gångläge med fören. Som alltid lagom är bäst, normalt brukar näst högsta hålet vara lagom men det beror helt på motorstyrka, typ av båt, vinkel på akterspegeln m.m. Du får helt enkelt prova dig fram till bästa riggvinkel. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
tjabo7 0 Postad 27 Juli , 2011 Hej Jag skulle ha juserat den längst ut först,är den då svårplanad och guppar upp och ner i maxfart vid stillsam sjö så skulle jag flytta den ett steg närmare akterspegeln räcker inte det så flyttar du ett till. Den ska ju inte ligga och slå i fören när du åker,Det är ju bara jobbigt att sitta i. Från innersta till yttersta läget på pinnen kan det inte skilja mer än nån centimeter Att ha båten så att den trycker ner näsan förmycket i sjön blir den bara dyr i drift samt otrevlig att köra tycker jag. Lycka till Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser