Gå till innehåll
söndag 01 december 2024
ahidman

Funkar en laptop i båten?

Rekommendera Poster

Med tanke på fukt och kondens, vad bör man tänka på om man vill ha en laptop som GPS-plotter i en liten Stortriss

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej! Är det inte lite väl overkill att köra laptop-plotter i en Stortriss ... Ett sjökort och en handburen GPS tycker jag verkar mera proportioneligt, dessutom är det betydligt mera marint och utrymmessnålare :-) Som den grundare av Stortrissklubben du är, tvivlar jag dessutom inte en sekund på att du har ett gott förhållande till det klassiska pappersalternativet! Och en lap-top är väl inte direkt byggd för miljön i en så pass öppen båt, risken för driftsavbrott är nog betydande. Men som en kul pryl kanske det kan vara roligt att ha den där laptop-lösningen, men personligen undviker jag all kontakt med datorer på min semester ... får nog av det på jobbet :-D mvh // mats

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jo, Mats! Du har rätt. Overkill är rätta ordet, men jag är en riktig en prylfreak.:oops: Men även om jag nu inte använder laptopen som plotter utan bara vill ha med mig den i båten för att arbeta på. Jag jobbar på distans i alla fall och då tänkte jag att jag skulle kunna vara ute mer eller mindra hela sommaren. Men hur klarar datorn sig mot fukt och kondens om den bara förvaras i ruffen.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Min gissning är att en laptop tar stryk av att vara ombord på en båt mer än en liten stund.....hur man en gör så blir man inte av med fukt och SALTVATTEN aj aj inte bra för en dator. Är man rädd om datorn och den är av nyare modell och det finns ett pengavärde i den.......låt den va hemma. Om man inte bryr sej så mycke om att den tar stryk så tar man med sej den. Jag ska själv ha en laptopslösning ombord på min lilla båt nästa sommar och den lär ju funka tills den går sönder... :mad:

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst Leffe

Har seglat med laptop i båten i tre år, fungerar jättebra.Var bara lite försiktig när det regnar. Har satt den på en svängbar skiva innanför huvudskottet, så att den sitter inne men går att vika undan när man skall gå ner i båten.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Visst kan det vara skönt att slippa prylar som förknippar med vanliga jobbet när man är ute med båten. Men om man har möjligheten att kunna få sticka iväg med båten några dagar trotts att man har en sak att fixa vid en bestämd tidpunkt under dina dagar och då med en bärbar dator så måste det väll vara bättre att kunna göra det även om man sitter i båten i stället för att stanna hemma hela veckan bara för att behöva jobba några timmar när väl upgiften går att lösa. Antag att du sticker iväg måndag och på onsdag väntar du ett mail som gör att du behöver göra några uppgifter mm i datorn under några timmar. Sedan är du återigen fri resten av veckan. Ska man då vara hemma eller behöva åka hem på onsdagen ? Gör så hela sommaren men har dock bara bärbara datorn i sommarstugan. (kontakt med omvärlden med gprs och mobiltelefon) Båten jag har är mest lämpad för dagsturer. Men hade jag haft en båt lämpad för flera dagars färd hade alternativet med att ta med datorn en självklarhet. Har man ett så vidrigt jobb att man inte kan tänka en tanke på det under en stund när man är ute med båten är det nog dags att byta jobb.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

No hard feelings plutten, jag överreagerade så jag tar bort mitt inlägg ... ;-) //mats

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst contessamannen

köp en (begagnad?)garmin 182c kanon ljus lågom stor förgskärm och tål vatten och hänger sig aldrig?en riktig bra pryl

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Håller med Contessamannen. Har provat både med laptop och kartplotter i relativt liten båt (en Albin 79) och jag är helnöjd med plotterlösningen. Köper man förra generationen eller eventuellt begagnat så blir det dessutom inte särskilt dyrt. Själv valde jag en enkel Lowrance-plotter med 5-tums skärm, och det duger utmärkt och funkar kalas även i direkt solljus. Jag har med laptopen ändå, för att kunna maila och kolla väder och annat, men under gång ligger den tryggt nerpackad i sin väska :)

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Har använt min laptop i båten i flera år, när vi färdas är den ett kompliment till sjökorten och när vi ligger stilla kan det bli en liten DVD film MEN var uppmärksam på strömförbrukningen och allt detta utan några som helst problem med fukt eller annat M.V.H Kenbja :-)

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst west

hej på Er! tycker inte laptop är bra mer än provisoriskt. # svårt att se i solljus # utrymmeskrävande # svår att manövrera med musen i lite sjö. men billigt alternativ och funkar förövrigt! mvh johan

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej på Er! har personligen lagat en och annan Laptop som haft kontakt med flytande vätskor, det vill till att man har den väl skyddad och torr om den inte skall börja ätas upp av klimatet.. jag tycker att en vanlig laptop passar bäst i sin väska under färd. Det finns många andra bra alternativ i texten ovan.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst Freedom

Varför inte sätta en parabol på masten istället så kan ni få in kontinuerliga väderrapporter via lap-toppens tv-kort. ;-)

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst anemos

Varför skulle en LappTopp inte fungera i en båt. Vi har haft LappToppar och vanliga små PC i båten i många år. Om du har en fuktig båt och datorn går sönder så köp en ny, dom kostar ju inte så mycket ! Allting kan gå sönder i en båt, så vad om detta ! Det finns många tidigare innlägg om ämnet. Vänliga Hälsningar Anemos

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst Leif Westlye

Hej, jag har haft laptop i min Maxi 77 sedan 1999 och aldrig haft några problem. Använder den tillsammans med en GPS puck och SeaClears gratisprogram. Man bör ta samma hänsyn till Laptopen som till övrig elektronik i ombord. Inte utsätta den för direkt väta. //LW

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...