Mlidmer 0 Postad 26 Juli , 2011 Problemet: Motorn tänder lite som han själv vill och när han väl tänder är det en väldigt svag gnista. Saker som är bytta: Brytarspetsar Kondensator Tändspole Rotor Fördelarlock Tändkablar Tändstift /Mikael Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
jpa164 0 Postad 26 Juli , 2011 Har du kontrollerat kamvinkeln (brytaravståndet) efter bytet av brytarspetsar? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Mlidmer 0 Postad 26 Juli , 2011 Ja och jag gjorde det precis nu igen 0.40 som det står i boken. Jag antar att boken stämmer eller brukar man ställa på något annat värde? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
jpa164 0 Postad 26 Juli , 2011 Om du har möjlighet att mäta kamvinkeln med ett tändinställningsinstrument så får du en bra koll på om avståndet är riktigt (den uppmätta vinkeln), samt om fördelaren är i bra skick (kamvinkeln är konstant). Hur ser anslutningarna ut till spolen? Om det är dålig kontakt så skulle det kunna ge upphov till taskig gnista. Mät gärna spänningen för att kontrollera att det är bra kontakt. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Rollen 552 Postad 26 Juli , 2011 Jag skulle prova att mäta spänningen på tändspolens anslutning. Det kan vara spänningsfall på vägen till och/eller från tändningslåset. Mät när brytarna är slutna, och tändningen på! Du har väl inte använt ett oljigt bladmått, när du justerade brytaravståndet? Senast ändrad av Rollen | 26 juli 2011 | 19:54 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
kawa 26 Postad 26 Juli , 2011 Tändföljd: 1-3-4-2. Kolla så kabeln från kondensatorn inte ärgat i kabelskorna. När uppstod problemet? Har du gjort nåt eller bytat nått innan den gick som den ska? Senast ändrad av kawa | 26 juli 2011 | 22:28 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Mlidmer 0 Postad 26 Juli , 2011 Motorn började bete sig konstigt för ca 3 år sen så minnet sviker endel i exakt hur det började. Men motorn gick bra på tomgång och den svarade bra på gas på land men i vatten när den blev belastad så blöddrade den vid gaspådrag och baktände. När vi började kolla på tändningen så hadde vi probem att få strobboskåplampan att reagera på låga varv var tvungen att varva motorn för att få utslag, Dåligt kräm fram till stift? har samma problem idag. Vi hittade också att det var ett hål i mellanvägen i kyllimpan bak den är nu bytt. Motorn blev också svårstartad och vi hittade då att om man kopplade bort varvräknaren så startade den lätt och gick en aning bättre. Idag när vi testat så har tändningen varit konstant men stiften sotar igen och gnistan hoppar till gänggodset om ni förstår vad jag menar, Kan det bero på sotet? Vi har mätt spolen =12v, Vi har också provat direktmata från batterit ingen skillnad. Testkörde i sjön förut och första repan baktände han men provade strax därefter och då gick han att varva ur och båten planade för första gången på länge, sen börja han läcka olja från ventilkåpan så det blev inget mer testat. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Mlidmer 0 Postad 27 Juli , 2011 Kollade lite snabbt förut på kablarna vid tändspole och brytarspets något ärjade ska kabelskoa om dom sen och även titta över brytarspetsarna igen med ett rengjort bladmått. Men nu är det ju faktiskt fint väder så nu blir det sjön, (I annan båt) återkomer senare i ärendet, Tack så länge. /Mikael Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
guestsson 488 Postad 27 Juli , 2011 Tvätta spetsarnas kontaktytor med aceton, thinner eller sprit. Ställ in motorn så att spetsarna är slutna, slå på tändningen och mät spänningen på T-spolen. STARTA INTE. Kopplan bort voltmetern och slå sedan av tändningen. Anslut voltmetern först efter det att tändningen är påslagen och koppla bort voltmetern innan tändningen slås av. Annars finns risk att skada voltmetern.. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Mlidmer 0 Postad 2 Augusti , 2011 Hej igen! Har nu kabelskoat om kablarna med positivt resultat, Motorn startar betydligt lättare men har inte hunnit testa ytteliggare. Undrar lite över förgasarinställningar med, Nu är dom grundinställda enligt boken brukar det funka någorlunda eller hur ska man gå tillväga för att ställa dom bra? /Mikael Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser