Gå till innehåll
torsdag 07 november 2024
Uffe78

9,9hp som inte går för full gas utan att man pumpar på blåsan

Rekommendera Poster

Hej, köpte nyligen en mariner 9,9 utombordare årsmodell 82 tror jag, den hade inte varit igång på några år men startar och går bra. Problemet uppstår då man drar på från nästan full till full gas, då orkar den inte utan varvar istället ner. Pumpar man för hand på blåsan verkar den nog gå på för fulla varv, blåsan är inte mjuk, men lite kan man trycka på den. Bytte i morse tank och slang samt blåsa men ingen förbättring, lite sämre tyckte jag den gick men det kan vara inbillning.  Har även haft upp förgasaren, lite klägg var det där från åren då den stått men munstyckena tyckte jag såg bra ut.  Bränslefiltret ser rent och bra ut, och tändstiften likaså. Någon expert som har några idéer om var problemet kan vara? Förgasaren ändå kanske? Jag rengjorde den inte så nogrannt då jag inte hade möjlighet vid tillfället då jag öppnade den. Jag sprutade dock förgasarrengöring genom den över allt. Tacksam för hjälp. 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om den går OK när du pumpar är det inte förgasaren. Du får av nån anledning inte fram soppa i den takt det förbrukas. Bränslepumpen dålig eller skit nånstans tror jag på. Har varit med om att skit fastnat i tankanslutningen på motorn med exakt detta symptom bl a. Brukar ta en stund innan man pillar där..

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hade samma problem för ett tag sen. Skruvade av bränslefilter och spännde ringarna runt bränsleslangen. Sen var det löst. Var precis som vakum i slangen och den pumpa in bensin och lite luft och bensinen nådde ej fram till motorn.

Kolla bränslefilter.

Mvh,

Jippe

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...