Gå till innehåll
söndag 08 september 2024
jerryplyfa

båt "dyker"

Rekommendera Poster

hej köpte en sportbåt här om dagen å kastade på en 40 hk snurra  nu har jag testat den å efter ungefär en kvarts gas så duker nosen ner å båten blir i prinsip okörbar har provat att ställa ut motorn men det hjälper ej vad kan man göra?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

hej,

låter som om båten överplanar, hur högt sitter motorn? hur ligger kavikationsplattan gentimot kölen?

prova att sänka mtorn ett par hål.atl. är att du har för kraftig motor på

/jonas

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

ligger i samma höjd som botten av båten å motorn borde inte vara för stor men jag kan ha fel.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vad är det för båt? Har du någon bild på den?

Kan det vara botten som är skev?

Om kölen inte är rak utan buktar inåt kan det bli som en gigantisk trimplan som trycker ner fören. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

märket är okänt men den är väll ungefär 4-4,20 lång botten är nästan helt plan å båten är ganska smal har inga bilder i nu läget då jag sitter på jobbet men kan dra upp den å kolla å kasta upp bilder

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har du placerat all tyngd bak?

Har själv en Sweet 16 och sitter det två fram blir den inte rolig att köra, så därför har jag all tyngd bak plus att de som åker med får sitta i aktre soffan. Då går den fint.

Plus att motorn är uttiltad.



Senast ändrad av minbuss | 26 juli 2011 | 12:18

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

kanske skulle funka om jag kastade i några sement plattor i bak å testar innan jag tar upp den återkommer med resultatet

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

problemet löst motorn gick inte att ställa ut tillräckligt ska ta upp båten å eventuelt byta motor tack för all hjälp

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst sdk780

Låter skumt, är Du säker på att detta är en båt för planing? Låter mer som en eka med kraftigt vinklad akterspegel.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kanske går att sätt kilar mellan motorfästet och akterspegeln.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

hjälpte inta att ställa ut motorn mera men jag märkte att botten på båten är så mjuk att den trycks in av vattnet så den blir banan formad när man ger gas måste förstärkas ganska mycke någon som har tips så är det välkommet

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hur gammal är båten och vad är den för material?

Om det är en gammal glasfiberbåt som är relativt flatbottnad så fick jag lära mig i våras att de ofta deformeras i botten. Det som händer är att främre delen av båten börjar hänga medan akterspegeln fortfarande håller sig på samma plats. Då skapas en negativ grop, eller hur man ska beskriva det, framför akterspegeln. Om man håller en lång planka från fören mot akterspegeln så ser man tydligt ett mellanrum. (Jädrar vad svårt det här var att beskriva i ord då!)

Botten blir helt enkelt konkav framför akterspegeln vilket trycker ned fören vid planing.

Kanske något att kolla upp?

Mvh
Fred

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

har blivit exakt som åvanstående beskriver det framför ackterspegeln då är följdfrågan är det möjligt att fixa det på något sätt eller är det bara lättare att sätta dit en mindre motor å bara köra lungt med den alla förslag är välkomna

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Du bygger bort detta genom att förstärka botten med balkar inifrån.

Du behöver rikta botten mot något. Du kan ex vis ha en spånskiva eller dylikt under botten och sedan trycka ut botten mot denna med tyngder.

När du riktat skrovet mot plattan plastar du in trä(impregnerat) alternativ plaströr så att du får profil på plasten. Den fungerar då som en balk. Om du tar kort på botten både ut och inifrån och lägger upp här blir det lättare att se hur många och stora förstärkningar du bör satsa på.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Låter som det är en slekig konstruktion som defintivt behöver förstärkas.

Plasta inte in trä, spånplatta eller liknande. Ta hellre och tillverka (allt i plast) en plastskiva (som du mallar upp mot en skiva och sedan tar loss innan du fäster den mot båten) som du laminerar upp med ett par lager plast och glasfiberduk som du sedan kapar till så att det bildar en balk vinkelrätt mot botten. Som du sedan plastar fast och bygger på lager över lager. Denna uppbyggda balk kan du sedan kapa ner och snygga till. Altenativt att du tar tex avloppsrör som du klyver lägger mot botten som en halvmåne och sedan plastar över mot bottnen så att du på så sätt skapar förstärkningsbalkar.

Är det så att båten från början är byggd för tex 15 hk och du nu sätter på 40 hk så kan jag tänka mig att det uppstår vridmoment i skrovet som skulle kunna ställa till det på detta sätt. Det kan därför vara anledning att även kolla hur kraftig akterspegel är och dess infästning i resten av skrovet. Risk finns att infästningen mot skrovet kan vara för klent, så att det är risk att båten spricker sönder där eller att sprickor uppstår och fukt tränger in.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

vid lite efterforskningar kring båten har det tydligen suttit en 40 hk mercury på den innan men detta va  väldigt länge sedan så mycke har nog hänt med båten sedan dess ackter spegeln är helt klart duglig för 40 hk om inte rent av större motor får försöka göra ett ryck så fort minus graderna blir plus grader igen =)

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det låter farligt med 40Hkr på svagt skrov. Det är inte helt ovanligt att folk fått simma ett tag innan de i bästa fall blivit upplockade eller kunnat kravla iland när akterspeglar eller skrov pajat.

Kolla noga om det går att förstärka ordentligt så det håller ett tag.
Annars överväg majbrasa av skorven eller varför inte använda virket nu till kamin när det är så kallt ute?

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Glöm hela mitt inlägg ovan

Låter som det är en slekig konstruktion som defintivt behöver förstärkas .

Allt förutom rubriken blev fel, insåg ej att det var en plywood-båt, trodde det var glasfiber.

 

Nu när jag kollat bilderna så har jag följande rekommendation.

Förut då det var rätt vanligt med plyvoodbyggen, så var det viktigt att de limmades med rätt produkter och rätt sorts plywood etc, Men man kunde ändå bara räkna med att ha en beräknad livslängd på ca 10 år. Man kunde köpa ritningar via tex Hobex mfl postorderföretag och många byggde i vanlig plywood som var betydligt billigare (hembyggen)

Risken är stor att det uppstår limsläpp och ruttnade trä mellan lagren såvida den inte är byggd i äkta marinplywood. Om du är helt säker på att allt trä och lim är i bästa skick kan det vara värt att renovera, annars inte.

-->  Varningen i ett svar ovan, är värt att beakta..!

Annars skrovformen relativt platt botten har sina egenheter, negativa när det blir lite vågor och svall. Fungerar bäst då det är spegelblankt.  Stor våt yta som planar upp och kan slå i och ge sidoslag i hög fart som kan vara rätt farligt. Skulle tro att den går bäst med mest vikt lastat akterut. Platt botten har dock en fördel och det är hög fart i förhållande till motorstyrka.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

båten ifråga är absolut inte den som jag har  bilder på. Den båten bran upp vintern efter den gjordes iårdning då ackterspegeln nästan ramlade av efter en sesång haha den båten jag har problem med är en sport båt med änkel båtten av plast å trä överdel å i pincip helt plan botten

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...