Gå till innehåll
onsdag 05 februari 2025
Wildeside

Storfidra eller parant?

Rekommendera Poster

Hej!

Ska sommaren 2012 segla östersjön runt och våren 2013 segla ner till Medelhavet via kanalerna.

Äger idag en storfidra men har sneglat på parant för att den har både ratt/rorkult, kapell och fönster i sittbrunnen, går att fixa till på storfidran med iof.

Vill veta vad som skiljer dom åt segelmässigt, vid motorgång och sjöduglighet.

Vad gäller komfort ombord kan jag lista ut själv efter att ha tittat på en Parant nån stans.

Njut av sommaren!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

I går kväll när jag kom iland med min båt efter en kvällstur kom det in en Parant och la sig på en ledig plats på min brygga. Kunde inte låta bli att fråga dem hur de tyckte att den segklade. De tyckte att den seglade ok. Enligt vad de sa så hade Paranten ett LYS på 0,96, medan Storfidran har 0,91.

LYS-talet säger ju inte allt, men är ju kanske en grov jämförelse. Paranden borde altså segla en aning bättre. För de turerna du beskriver fungerar det säkert med en Parant. Har själv bytt från Storfidra till en motorseglare. 

Paranten har ju större boutrymme, ungefär samma ståhöjd, men sticker djupare 1,5 m mot storfidrans 1,3 meter

http://www.sailguide.com/Parant.htm

http://www.sailguide.com/Storfidra.htm

Paranten har lite lägre deplacemet och betydligt lägre bastprocent och är ju fenkölad med frihängnde roder, mot storfidrans bastanta långköl.

Att segla östersjön sommartid och kanalvägarna till medelhavet, så är både paranten och min motorseglare ok. Skulle jag seglat på världshaven hade jag tveklöst valt min Storfidra.

 

tommy

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej Tommy och tack för svaret!

Har redan jämnfört dom på MG. Har inte mycket koll på det där med lys tal mer än att jag förstår yngefär hur det funkar. men har ingen aning om hur mycket det skiljer på 0,05 segelmässigt men det kan väll inte va mycket, dessutom har jag inte bråttom när jag är på sjön om jag hadde det skulle jag köpt en motorbåt.laugh Måste nog tjata till mej en provtur i en Parant så att man får uppleva skillnaderna, framför allt hur dom skiljer sig manövermässigt eftersom det är så stor skillnad på roder och kölkonstruktionen.

Börjar bli gammal o bekväm så det intressantaste är nog att kunna sitta under tack och segla/puttra fram med motorn när det regnar. Har funderingar på hur man ska  lösa det problemet med min båt efter som jag trivs bra med min storfidra vad det gäller inredningen i ruffen eftersom jag har byggt om den för att anpassa den efter mina behov.

Bastprocent har jag ingen aning om vad det är, måste nog erkänna att jag är en söndags seglare.

Hasse

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

 

När jag köpte min storfidra var tanken att det skulle bli min sista båt. Har seglat långkölade båtar i stort sett hela livet och i huvudsak kostrar. Bianca 27 (inte koster) Havsfidra, L32 och Storfidra.

Jag har en hel del problem från ryggen, som ofta blir värre när det är blött och kallt. En händelse sommaren 2007 fick mig att tänka att jag skulle sälja båten och aldrig segla mer. Blev hjälpt av en kompis, som tog hand om min båt och transporterade mig hem med sin motorseglare. I det skitväder som rådde satt vi inne i däckssalongen  under den dagslånga färden hem.

Efter det började jag leta efter en motorseglare med invändig styrplats, och fann till slut en som passade min kassa. Nu i efterhand har jag väl konstaerat att jag borde ha prutat betydligt mer än jag gjorde. Det blev en Fjord 28 CS http://thallatha.blogspot.com/2009/12/fjord-28-cs_23.html

Båten har ett kosterskrov och seglar förhållandevis bra för att va en motorseglare. Det är en udda båt med en udda rigg. har gjort en del förändringar på riggen för att jag skall kunna reva på ett bättre sätt, när det piper i. Inte minst gårkvällens seglats i närområdet visade att segelhanteringen fungerar mycket tillfredställande.

Det där med LYS är ju nått som skapade av Lars Olof Norlin - konstruktören till Allegrobåtarna m.fl. - merd en tanke att man skulle få ett enkelt handikappsystem för lokala kappseglingar. LYS-talet byggde till att börja med på resultatet från kappseglingar, men efterhand har väl dom riktiga kappseglarna gjort en del för att krångla till ett enkelt handikappsystem. Från och med i år - tror jag - har man väl nästan lyckats ta död på den ursprungliga tanken.

Sen säger väl LYS-talet inte egentligen så mycket om seglingsegenskaperna, men i en kappsegling med lika duktiga seglare borde en Parant komma 0,5% snabbare i mål.

Om en Storfidra seglar 100 distansminuter på en viss tid, så borde en Parant komma 105,5 distansminuter på samma tid och under samma förhållande - om jag inte tänker fel.

När det gäller snabbheten på sjön tänker vi nog rätt lika. Efter att ha seglat havsfidra i 10 år brukar jag säga att jag trivs på sjön - när dom med snabba båtar redan ligger i hamn, hade jag med min havsfidra många härliga seglingstimmar kvar blush

Manövreringsmässigt är det nog en fördel med fenköl och frihängande roder. Det gäller väl de primära seglingsegenskaperna, men i alla andra avseende är det bara negativt med konstruktionen. Kölinfästningen betydligt tveksammare. Större risker med att rodret skadas. Större möjligheter till brotchar.

En långkölad båt tål ju bättre att gå på grund med. Rodret sitter mer skyddat. Båten är kursstabilare och som man säger mer förlåtande. En långkölad båt tål att hanteras på ett vårdslösare sätt än en felkölad, utan att det får så stora konsekvenser.

Går man kanalvägen till Medelhavet så är ju en stark motor att föredra. det kan ju va en kraftig motström - åtminstone vissa sträckor till att börja med. Det beror ju för ståss vilken väg man väljer att gå.

Det jag kallar balsatprocenten är hur stor del av båtens totala vikt som utgörs av balsatkölen.

Parant Deplacement 2,8 ton balstkölen järn  1 ton

Storfidra Deplacement 3,1 ton Balsatköl bly 1,3 ton 

Eftersom det är bly ligger vikten längre ner än om det hade varit järn vilket gör en lägre tyngdpunkt.

Var i Sveriges avlånga land biffinner du dig?

 

tommy

Ännu en söndagsseglare

Trotts detta skall jag ut en sväng och segla idag - förhoppningsvis.wink

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tror jag ska hålla mej till långkölad båt, Har du några bra förslag på långkölade motorseglare under 200 tkr som fortfarande kan segla tyvärr brukar dom ha glömt den funktionen efter vad jag har förståt.

Ska sätta mej o skissa på en överbyggnad på storfidran men tror det kan se lite konstigt ut, jag är nöjd med båten i övrigt. Jag hadde tänkt byta motor i den innan jag seglar ner till medelhavet så motorstyrkan är inget hinder.

iof har jag ingen koll på hur strömt det kan va i kanalerna, men det får jag ta reda på så att man kan göra nån knop i framfart när det väl är dax.

Jag bor i Norrköping.

Hasse

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Handbok för kanalfarare Av Carl Erik Tovås tar ju upp det mesta man behöver veta. han har även skrivit ett par andra böcker för långseglare. http://www.algonet.se/~carlto/informat.htm

Tyvärr går väl kombinationen av önskemål om hur en båt skall va och priset aldrig att kombinera.

Har funderat själv på på nån form av styrhytt på både min L32;a och på Storfidran, men kom aldrig till skott med det. Det närmsat jag kom var det doghause som jag byggde på min havsfidra. http://thallatha.blogspot.com/2009/12/havsfidran-dis-1991-2001_23.html

 

post-945-1394236784,4253_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kommer att köpa den när det närmar sig att fara runt i kanalerna.

Nä inte med min ekonomi iaf.smiley

Har kollat in  ditt bygge i våras. vi får väll se hur, vad och när jag gör nått av mina ideer.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...