Siljan 0 Postad 25 Juli , 2011 Hej! Svärfar har en båt med en MD 17C motor. Senast han var ute och åkte började det röka (vit rök) och motorn tappade ork. Det är även vatten i oljan. När han körde kunde inte motorn varvas mer än ca 2000 varv mot 2400 normalt. När han drog ner till 1500 varv slutade det röka och när han ökade igen kom röken tillbaka. Vi har provtryckt avgaslimpan och kylvattenkanalerna och dom verkar ok . Någon som haft liknande problem och vet vad det kan bero på? Senast ändrad av Siljan | 26 juli 2011 | 00:05 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
tjabo7 0 Postad 26 Juli , 2011 Jag tycker det luktar Topp/Topplock. Eftersom den tar in vatten i förbränningsrummet. Annars skulle den ju inte ryka vitt och gå dåligt. Sedan kan du få in vatten i oljan på flera ställen tex oljekylare vattenpump,beroende på villken sort du har Om du har ett slutet kylsystem kan du ju kolla om det kommer bubblor i expansionskärlet. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
nemtrix 19 Postad 29 Juli , 2011 Troligtvis topplockspackning som pajat mellan kylkanal och förbränning. Motorn går kass för att den inte kan komprimera vatten. Bara att plocka av topplocken och kolla, inte så svårt på dessa motorer. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Pentax 724 Postad 29 Juli , 2011 Stötstängerna brukar krokna när det kommer in vatten i cylindrarna. Kalle Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser