Gå till innehåll
lördag 11 januari 2025
olabac

Förgasaren flödar! Nålventilen? eller bensinpumpen?

Rekommendera Poster

Hej!

Har problem med att min förgasare (Rochester Quadrajet 4-port) på min Mercruiser 5.7L motor flödar jag har köpt en renoveringsats till den nyligen så nålventil med säte är nytt. Ställt in flotörnivån till rätt mått. Men utan resultat, innan sommaren köpte jag även en ny bensinpump (Mekanisk) till den och undrar nu om den kan vara problemet. Ger den ett för högt tryck? Så att nålventilen inte orkar stänga. Den enda märkningen som finns på pumpen är 100522 någon som vet nån fakta om denna pump? Försäljaren säger att det är en helt vanlig standard pump.

Tänkte om man ska köpa en billig elektrisk pump på biltema och koppla in, någon som gjort det?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Varför öppnar du en ny tråd i samma ämne istället för att redigera den som redan finns?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

För att jag har ett problem med båten som jag inte förstår och vill lösa. Den andra tråden skrev jag idag från min iphone å det verkar inte funka så bra som du såg och nu varje gång jag försöker gå in på tråden med datorn å ta bort den så hänger sig explorer ett par minuter sen kommer jag in på tråden å då är den helt tom och går inte ta bort!

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Du kanske har hängt på flottörnålen fel på flottören. Den skall inte hänga mellan de två hålen på flottören utan över framkanten av den raka delen lite närmare flytkroppen. Hänger den fel så stänger inte nålventilen helt och då flödar det rejält.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Den hänger rätt, det följde med en beskrivning i renoveringssatsen som du beskrev. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Borde du inte mäta bränsletrycket i stället? Biltema har en billig mätare som duger för en enkel kontroll.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Finns det någon form att tryckreglering av bränslet? På Volvo B20 som jag jobbat med finns det inte. Om detta saknas så tror jag inte att problemet beror på för högt bränsletryck.

Om du behöver en sugande pump eller inte beror av höjden från botten på tanken till bränslepumpen. Om det sitter ett filter däremelllan tror jag spelar mycket liten roll. Det är pumpens förmåga att skapa vacuum snarare än tryckfallet till följd av flödet som utgör begränsningen.

Vill minnas att Biltema inte anger max sughöjd för resp. pump, så jag skulle välja den sugande för att vara på säkra sidan.

För att övertyga dig själv om att problemet inte beror på nålventilen kan du skaffa några meter genomskinlig slang av billigaste sort. Koppla denna till förgasaren, fyll den med bränsle och hissa upp änden så högt du kan, någon meter räcker säkert. Jag tror att du kommer att få se nivån i slangen falla och förgasaren flöda.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jo jag hade tänkt att mäta bränsletrycket. Vad ska det ligga på?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det finns ingen tryckreglering av bränslet. Det dumma var ju att jag kastade min gamla pump innan jag provkört båten, jag bara provstartade den.

jag tror med på sugpumpen.

Kanske ska göra ett såntdär slangtrix med förgasaren men sen skulle det ju vara bra å veta vilket tryck en nålventil ska klara av att stänga mot. Någon som vet?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vet inte hur mycket nålventilen klarar av, men jag tror det är flera bar. Biltemas pumpar lämnar mellan 0,1 och 0,4 bar maxtryck.

För varje meter du höjer den överta ytan i vätskepelaren i slangen över förgasaren så stiger trycket med ca 0,07 bar. Slangen förutsätts fylld utan luftblåsor på vaägen. 2 meter ger alltså ca 0,14 bars tryck. Detta följer av bränslets densitet ca 0,7 kg/liter och den hydrostatiska paradoxen.

http://sv.wikipedia.org/wiki/Hydrostatiska_paradoxen

Klarar nålventilen inte detta så är något galet och det kommer att skita sig även om du byter pump.



Senast ändrad av guestsson | 26 juli 2011 | 14:11

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...