Gå till innehåll
söndag 05 januari 2025
chambe

Renovera elsystemet

Rekommendera Poster

Dags att uppgradera elsystemet på min Comfortina 32

. Har en Volvo Penta 2002 med vx-ströms 50A generator Paris-Rohne ombygd för två batterikretsar ( har spänningsavkänning).Fungerar hyggligt trots > 25 år på nacken. Vill dock få ut lite mer av  elsystemet. Har tänkt att köpa två nya belysningsbatterier och ett Skyllermarks paket ( Grundsats 2 ) med ett skiljerelä istället för min gamla dubbel diod. Antar att den gamla dubbeldioden skall bort från generatorn.

Fråga 1.
B 1 och B 2 går från generatorn till shuntplattan (se bild). Härifrån går kablarna vidare till förbrukarbatterierna förkortad BE och till startmotorn förkortad ST. Antar att det endast blir en B när jag tagit bort dubbeldioden på generatorn.
Var i detta kopplingsschema (se bild) skall jag koppla in Skyllemarks skiljerelä? Är detta värt att satsa på, eller finns det bättre förslag.

Fråga 2
Var är det bäst att ansluta en 45W solcellspanel inkl backdiod.

Är lite okunnig i elsystemets mysterier så jag blir väldigt glad om någon kunnig elgubbe kan hjälpa mig. Tack

post-10019703-1394236781,6837_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

En effektiv variant är att köpa två AGM-batterier från biltema som sätts i en enda batteribank. Sen skaffar du en Battery Brain som skyddar denna bank från att urladdas lägre än 20% kvar (totalt 40% av ett batteri) så motorstart alltid kan garanteras.

Din generator behöver sen ingen laddfördelare, och solceller och generator laddar alltid hela banken.

Din generator kommer sen att få det lättare att återladda ett visst strömuttag, för den lämnar en viss utspänning, och det är batterierna som sen tar emot den ström de kan vid denna spänning. Och flera batterier tar emot mer ström per tidsenhet vid viss generatorsdpänning än vad färre batterier  gör.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ta inte bort dubbeldioden från generatorn, behåll den, det är ett bättre system än skiljerelä. Skiljedioder på generatorn är när dom är korrekt installerade med spänningskompensation som du har det bästa system man kan ha, bara att koppla en kabel till var bank och sedan är det klart, inga reläer som kan krångla, ingen ström kan flyta mellen bankarna ens när motorn laddar.

Allt du behöver göra är att utöka förbrukarbanken till den storlek du vill ha, eventuellt öka kabelarean 6mm2 är lite klent. Se till att inga förbrukare ligger på startbatteriet så det inte laddas ur, sedan klarar det sig själv i månader utan laddning. Koppla alla extra laddare som solceller och landströmsladdare till förbrukarbanken. Vitsen med att ha dubbla system är ju att startbatteriet skall sparas till motorstart.

Vad gör den där shuntplattan? Är det för att mäta ström som visas på något instrument?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej,

 

Jag måste erkänna att jag inte riktigt förstår vad shuntplatta är, eller vad dubbeldioden gör. Tänkte dock att du kanske ändå kan ha någon nytta av mitt elschema som jag gjorde när jag gjorde om mitt elsystem. Använde just grundsats 2 och ritade in generatorns olika kopplingar, samt solcell, regulator m.m. 

Finns i den här tråden:

http://www.maringuiden.se/forum/;thread=333715

Jag är ingen elgubbe men kämpade mkt med att sätta mig in i elens mysterier när jag gjorde om det på min båt. smiley

Martin



Senast ändrad av nattsudd | 26 juli 2011 | 00:01

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Observera, om du på något sätt använder mitt schema. I tråden jag hänvisade till uppstår en lång diskussion om vissa av mina val. Bland annat om Skyllermarks rekommendationer att avsäkra startkretsen (jag gick på Skyllermarks rekommendationer och det har funkat bra) och på slutet har jag lagt ut ett nytt elschema med korrigeringar (bla avsäkringar på fler ställen, det är dock på förbrukarsidan om jag minns rätt...jag har minne som en guppy). Här är det senare schemat:

http://www.maringuiden.se/images/forum/posts/std/343387.jpg

Martin



Senast ändrad av nattsudd | 26 juli 2011 | 00:02



Senast ändrad av nattsudd | 26 juli 2011 | 00:06

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack för ditt svar ang dubbeldiod kontra skiljerelä.

När man läser vad Skyllermark skriver så menar de att det är större spänningsförluster med skiljedioder än skiljerelä. Detta innebär då att det blir svårt att få fulladdade batterier.

Hur ser du på detta kontra vikten av att ha ett pålitligt system som du mycket riktigt påpekar?

Bifogar en bild på shuntplattan. Förutom att vara en slags plint har jag också trott att byglarna är en slags säkringar, men jag kan ha fel . . . .

post-10019703-1394236781,9155_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack för ditt svar Martin.

Jag är också osäker på shuntplattans funktion. Tror att den kan vara en slags plint/säkring för att ansluta övriga förbrukare till systemet. Titta gärna på bilden som jag bifogat i mitt andra svar.

Vad jag ser på ditt tydliga kopplingsschema så har du anslutit startmototn via minusplinten. Min startmotor verkar vara jordad direkt via motorblocket som det är kopplat nu.
Vad jag inte fattar är hur jag skall koppla in shuntplattan om jag skulle gå efter din ritning. Jag antar att jag måste ha med den då den ansluter motorns manöverpanel (nyckel, varningslampor, varvräknare mm)

Vilken dimension har du på kablarna mellan plusplint / batterier?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack för ditt svar Seawolf.

Låter mycket intressant med en Battery Brain. Visste inte om denna teknik. ( där ser du min kompetens).

Du menar att jag demonterar skiljedioden och ansluter allt via B 1 på generatorn. Jag tar även bort spänningsregulatorn antar jag.

Vad jag inte förstår är hur jag kopplar in Vovo Pentas shuntplatta i detta. Är inte den  den gjord för två separerade kretsar som matar ström till instumentpanel och startnyckel.

Får jag vara så fräck att be dig kommentera ( inkl kabelarea)  nuvarande kopplingsschema i båten. Hur kan det se ut med ett Battery Brain system?   Bifogar schemat igen.

Tack på förhand

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag tror att du hittat något som inte stämmer med verkligheten i schemat. Min startmotor är också jordad i blocket och jag har ingen kabel till minusplinten. Går via blocket (däremot går ju en minus från minusplint till blocket).

Jag får återkomma om dimensionen. Ska kolla i båten, har så fruktansvärt dåligt minne. Plus att jag trodde jag dokumenterat allt, men det finns visst avvikelser från hur det slutligen blev... blush

Martin



Senast ändrad av nattsudd | 26 juli 2011 | 10:42

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

När man installerat skiljedioden på generatorn med spänningsavkänning som det står i ditt första inlägg så kompenserar generatorn för spänningsfallet i skiljedioderna och det är därmed inga problem. Det är inte alla generatorer som det går att få till spänningsavkänning på så din nuvarande generator är guld värd. Om man installerar en extern skiljediod utan att kunna kompensera för spänningsfallet blir batterierna inte fullladdade och då är skiljerelä en bättre lösning.

Skyllermarks filosofi med väldigt grova kablar överallt ger visserligen lågt spänningsfall men om man inte har en väldigt stor förbrukningsbank så kommer laddströmmen aldrig att bli så våldsamt stor att det lönar sig.

Den där shuntplattan skulle kunna vara mätshuntar till en amperemätare eller batteritankmätare, har du några sådana instrument? Eller så är det bara en kopplingsplint. Jag ser att det är anslutet en svart kabel längs ner till vänster fast den borde vara ansluten till vilket är en potentiell källa till förvirring, bör vara röd  och jord svart som det brukar vara.

 



Senast ändrad av MartinX | 26 juli 2011 | 10:55

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

I mina ögon är shuntplattan just en shuntplatta. Är det inte så att den grå ledaren i mitten går till instrumentpanelen och en Volt och Ampere-mätare där du kan se strömuttag för varje krets? Shunten (metallbågen) ger ett litet motstånd för strömmen och amperemetern utnyttjar detta till att mäta spänningsfallet över denna.

Dessutom lär bågen brinna av innan kablarna om du får totalkortslutning. Äldre elsystem som ditt saknar antagligen huvudsäkringar.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej igen Martin X

Låter som om jag skall behålla min skiljediod och endast uppgradera kablar och kabelskor. Shuntplattan är inte kopplad till annat än varvräknare, indikeringslampor för laddning och oljetryck. Har ingen appere- eller BAT-mätare. Antar att den måste finnas med i schemat.

Javisst är den svarta kabel från shuntplattan till startmototn ( ST ) fel. Den borde vara röd. Detta fel skall rättas till. Skäms . . . crying

Fick ett tips om att skaffa en Battery Brain och lägga både motor- och förbrukningskretsen tillsammans. Har kollat upp detta förslag och det verkar ju elegant, om det fungerar. Har du någon erfarenhet av detta?

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har ingen praktisk erfarenhet av battery brain men visst, det är en tänkbar lösning och om man bara har ett batteri i sin båt som man använder både för förbrukning och start så är det nog en mycket bra pryl.

Men man adderar komplexitet till systemet och man måste göra en rad nya val till exempel om man har en automatisk länspump, larm och andra prylar skall man då lägga dom före eller efter battery brain? Lägger man dom före kan man fortfarande få helt urladdat batteri och då har man inget att starta på.

Du har redan en utmärkt laddningsfördelare på generatorn och battery brain kostar som ett startbatteri ungefär. Om du inte har vikt eller platsproblem  i båten så är det bästa enligt min mening att ha kvar det separata startbatteriet och addera en förbrukningsbank i den storlek du vill ha. Startbatteriet skall bara mata startnyckeln, motorinstrumenten, det som endast används när motorn går, allt annat skall gå på förbrukningsbanken på så sätt har man alltid ett laddat batteri i båten.

 



Senast ändrad av MartinX | 26 juli 2011 | 18:18

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst sdk780

Undvik Battery Brain, den förutsätter att man har en motor som startar direkt alla gånger, skulle Du få problem som gör att Du får startprolem och börjar göra av med energi i startförsök så har Du inte längre så mycket energi i batterier i reserv. På en husvagn kan man väl leva med det men aldrig i båt..... Gäller alla andra liknande system där man använder samtliga batterier.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om man har två eller fler batterier i banken så motsvarar 20% av dessa mer än 40% av ett enda (beror på Peukertefekten) .

Den motor som ibland inte kan startas med en en-batterikapacitiet på 40-60% är i såpass dåligt skick att den inte har i en båt att göra.... och att den plötsligt oförutsett skulle vara sån samtidigt som man har slarvat och laddat ur så att Battery brain löst ut är tämligen osannolikt. Tvärtom, om motorn plötsligt är mycket svårstartad är det betydligt säkrare att ha flera batterier i  parallell  för starten.

Men den största vitsen med Battery Brain är att den skyddar banken från djupurladdningar på grund  av slarv. De flesta jag känner har nån gång förstört sin batteribank genom  att glömma någon förbrukare på med huvudbrytaren till då man lämnar båten en tid.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst sdk780

Att skydda förbrukningsbatterierna köper jag men inte att koppla samtliga batterier man har i båten tillsammans och sen skydda dessa med Batterybrain.....

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack för ditt svar ang dubbeldiod kontra skiljerelä.

När man läser vad Skyllermark skriver så menar de att det är större spänningsförluster med skiljedioder än skiljerelä. Detta innebär då att det blir svårt att få fulladdade batterier.

Hur ser du på detta kontra vikten av att ha ett pålitligt system som du mycket riktigt påpekar?

Svarar istället för S;

Dubbeldiod ger spänningsfall, det ger inte ett relä. Men i din båt så är detta fixat eftersom du har spänningsavkänning direkt på batterierna. Dvs generatorn gasar på lite extra spänning som kompenserar för dioderna så spänningen över batteriet blir rätt.

Skyllermark har rätt om man enbart sätter in en dubbeldiod utan separat spänningsavkänning på batteriet.

Beror på hur fräscha kablar och dioder känns om det är värt pengarna att köpa relä istället.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kan bara konstatera att Skyllermarks är väldigt duktiga i sin marknadsföring när man kan få folk med bra system som funkar att börja fundera på att byta ut dom.

 

Kalle

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst sdk780

På vilket sätt får Skyllermarks folk med bra system att byta? Jag finner ingenstans i deras marknadsföring något som underbygger ett sånt påstående! Däremot folk med dåliga system

Ps: Skall inte en firma ha en fungerande marknadsföring.....?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Är inte Chambes system bra enligt din åsikt?

Jag har visseligen ett relä i min anläggning men anser inte att han vinner något på att byta till ett relä.

 

Kalle

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack till Seawolf, MartinX, nattsudd, Tomas99, sdk780, Anders_SX och Pentax  för era insiktsfulla och intressanta inlägg.

Har förstått att åsikterna kan gå isär när det gäller elsystem i båtar. Alla har ni kommit med pusselbitar i mitt egna täkande och jag vet nu hur jag skall gå vidare. Kabeltång och skruvmejsel fram  . . . angry

Återkommer med resultat om några veckor. Tack skall  du ha för dina tips, De har verkligen höjt min elkompetens åtminsone ett par amperé. Trevlig båtsommar!

Vänligen

Chambé

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...