Gå till innehåll
lördag 09 november 2024
aiepatrik

Att angöra en brygga..

Rekommendera Poster

Ofta möter man dessa långhalsade hängslespännare som stolt talar om att de gärna seglar in till bryggan då de tycker det är manligt.. Det visar sig dock att de oftast har ganska små båtar och orkar kompensera ett litet fartbedömningsmisstag med muskelkraft, men att försöka hålla emot en båt som väger 4 ton eller mer börjar bli riktigt jobbigt redan vid små missbedömningar och kan i bästa fall orsaka skador på båt och brygga, men i värsta fall kan någon komma i klämm. Jag är säker på att det finns många fadäser att berätta om hur man själv eller någon man sett har gjort en rejäl missbedömning och sedan visslande försökt låtsas som inget hänt.. Låt höra era storys ! //AIE PATRIK

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst pelle

Wallenberg sa ju Sikta på något billigt

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tjenare! Här skall du få en sedelärande story, jag hade en rätt obehaglig upplevelse i somras som gav mig en riktig tankeställare: Jag låg förtöjd med min lilla segelbåt (1,8 ton) vid brygga med boj i aktern och det blåste på ganska bra akterifrån. Trångt med båtar dessutom. Jag la loss i fören och störtade som en furie till den redan startade utombordsmotorn (6hkr) för att göra det omöjliga: ta hem på akterlinan, backa med bra varvtal åt rätt håll, samt hålla i rodret åt ungefär rätt håll. Trots att jag gasade och drog kom jag bara långsamt utåt pga vind & vågor. Båtgrannarna såg med visst fog lite oroliga ut och jag började inse att motorns backkapacitet knappt räckte för att få ut båten mycket längre... Jag hade kommit till point of no return och bedömde att jag nog trots allt skulle klara rundpallen (gulp), la dikt roder, la i växeln framåt, vred motorn, gav full gas och ..... phu det gick vägen. Men det fanns inte massor med marginal. Lärde mig en hel del om utombordares backeffekt... Kanske dags att fundera på propellerval, fast utombordare har väl generellt rätt dålig backeffekt. (Har någon erfarenheter på området är jag nyfiken.) Riktigt obehagligt var det i alla fall, och jag kommmer inte försätta mig i samma situation igen, var så säker!! //Theo

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

I somras låg jag i Hornbeck (DK). Inloppet är känt för att samla upp sand, och själv gick jag igenom det ytterst sakta mitt i det prickade inloppet. Frammåt kvällskvisten ses en båt komma seglande in mot hamnen, något utanför prickarna. I höjd med hamnhålet blir det tvärstopp, båten stod på grund. All besättning ses komma upp på däck och ställas på railen och vicka loss båten. Detta tar en god stund och får rätt stor publik i hamnen. När båten väl kommer loss vänder den utåt igen och ses segla mot Gilleleje, antagligen ansåg skepparen att det skulle bli en lugnare kväll där...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Robert Bladh

I somras skulle jag lägga till med min segelbåt i Falsterbo, Jag brukar ta ner seglen ute till havs och gå för utombordaren in i hamnen, så gjordes även här. När jag närmar mig pålarna brukar jag slå till back på utombordaren för att bromsa in lagom för att lägga till, men lagom när jag passerar pålarna får jag bensinstopp. Det fanns bara en sak att göra.. vänta på smällen... BANG... alla vände sig om, kommentarerna haglade från mina båtgrannar. Ok ingen större fara smällen tog i fören mot trälisten på bryggan så det blev inga skador förutom min självkänsla. Kollar alltid om det finns soppa hädanefter //Robban

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

[KUR]Fråga/tips till fagelbla.[/KUR] Du skriver: Jag la loss i fören och störtade som en furie till den redan startade utombordsmotorn (6hkr) för att göra det omöjliga: ta hem på akterlinan, backa med bra varvtal åt rätt håll, samt hålla i rodret åt ungefär rätt håll. Jag bara undrar, varför backar du ut med motorn samtidigt som du försöker samla upp ankartampen - låter jättekrångligt! Det är mycket lättare att: 1. Starta motorn, låt den gå på tomgång 2. Gör loss i fören. Kliv ombord. Knuffa INTE ut båten. 3. DRA dig ut i ankar/bojtampen. Ingen risk att köra in ankartampen i din egen propeller, lätt att kontrollera fart, du drar båten åt rätt håll om det inte blåser kraftigt i sidan. 4. Ta upp ankaret i lugn och ro, gasa på och åk iväg. Alternativt, hissa förseglet och glid iväg. (mycket effektfullt, rekommenderas i en vik där du har medvind ut, inte speciellt kraftig vind och mycket plats!)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Lätt att berätta efteråt hur man skulle göra, så är det alltid. Kan bli lite värre när man själv hamnar i en stressad situation med mycket blåst och inte allt för gott om plats. Tur att vissa kan, men skulle bli trist om alla va perfekta :x-mas:

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nja, det är trots allt lättare att kontrollera vart aktern tar vägen om man har drag från och styr med utombordaren tycker jag. Om det är trångt i hamn är det ju det säkraste sättet att styra akterskeppet dit man vill ha det. Dessutom: blåser det mycket (som det gjorde här) behöver man kanske även lite draghjälp för att komma ut till boj/ankare/det åtråvärda svängrummet.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag uppfattade det som om fagelbla ville ha tips, eftersom han undrade Har någon erfarenheter på området är jag nyfiken. Det var inte tänkt som en näsknäpp på något vis! Och tro mig, jag är långt ifrån perfekt - t ex från första säsongen: Undrar var övervattenstenarna som skall finnas här i hamninloppet är, konstigt att jag inte kan se dem - de borde vara precis här där jag är, bäst jag drar ner på farten... eller vänta nu, ' ' på sjökortet, är det inte.... !!!BAOUM!!!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tycker det kan vara lite speciellt att lägga intill med sidvind. Räcker med endast lite vind så tar det tag i båten och skjuvar den i sidled. Med ökad fart = ökad styrning men man vill ju inte ha för hög fart nära bryggan, klippor etc...Det blir en balansgång mellan fart och styrning. Min segelbåt väger ju 3,6 ton så det är inte så lätt att bara trycka den tillbaks om det drar iväg.Övning ger ju färdighet. Har ju sett en del som kommer med väldigt hög fart och sedan slänger i backen och stannar perfekt intill bryggkanten. Vad har ni för erfarenheter av detta ?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst johan

Mina missar äro många men den senaste kanske den mest genanta. I måttlig/frisk vind bakifrån drog/backade vi oss ut mot bojen ock gjorde loss. Båtgrannen sade något som ledde till en kort diskussion. Under tiden hade vi lyckats få in grannbåtens akterförtöjning mellan vårt roder och köl, där även drevet råkar befinna sig. Med påvind, ingen akterförtöjning, ingen möjlighet att använda motorn befann vi oss snart långsides mot grannbåtarnas akter. Detta i Mariehamn i Juli med en 8-tons båt. De goda råden var många och det hela löste sig så småningom med hjälp av diverse jollar och andra verktyg. mvh/20 år på egen köl

post-0-1394234422,7519_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...