Gå till innehåll
lördag 16 november 2024
BobbyE

Segelbåt med sänkbar köl och 4-5 kojplatser

Rekommendera Poster

Jag är på jakt efter en segelbåt med sänkbar köl, så att den kan ligga i vår hemmahamn där det är runt en meter djupt. Vi ska få plats att bo med 2 vuxna och 3 barn i båten, och själva campingmöjligheterna är nog viktigare än båtens segelegenskaper.

Är Albin 57 lite för liten att bo i?

Fabola Campus finns i lite större storlekar, men är den ur säkerhetssynpunkt olämplig för spädbarn?

Tack!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Rekommenderar isåfall den äldre modellen av Macgregor 26. Den är avsedd för max 10 hk utombordare (den nyare är en hybrid med 50 hk).

http://www.blocket.se/gavleborg/Macgregor_26S_34904320.htm?ca=15&w=3

http://www.blocket.se/stockholm/MacGregor_26_34744898.htm?ca=15&w=3

http://video.google.com/videoplay?docid=7076785769434785211

Du får en bra inredning med ståhöjd och 5-6 kojer, toalett, pentry och trailerbarhet på 26 fot.

TES 678 är ett alternativ, dock för dyr för storleken anser jag.

http://www.blocket.se/stockholm/Segelbat_med_fallkol__byggar_2005_34918636.htm?ca=15&w=3

http://www.blocket.se/stockholm/Segelbat_TES_678_BT__arsm_2007_trailer_ingar_31382334.htm?ca=15&w=3

Fabola Campus tror jag blir för trångt med 2 vuxna och 3 barn, möjligen med den helt nya 7.4, men den kostar och har bara 4 kojer. De mindre 6.6 eller 6.3 eller tidigare modeller som 650 blir nog i trångaste laget.

http://www.bavariasverige.se/

Sedan finns Hunter 240, oxå den trailerbar. Dock svår att hitta i Sverige som begagnad.

http://www.knapemarin.se/nya_batar/hunter/hunter_240/galleri/exterior/index.htm

Senast ändrad av pseudonym | 25 juli 2011 | 19:41

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Kolla på franska båtar. Eftersom det finns en stor marknad för segelbåtar med sänkköl i Frankrike (stening kust och tidvatten) finns det ett stort utbud av modeller, både nyare och äldre.  På webbsidan www.yachtworld.com når du ett stort utbud från både engelska och franska säljare. Den här typen av båtar är mer sällsynta i Sverige varför utbudet av begagnat är mindre.

De flesta båtar av den här typen är mellan 22 - 26 fot och ofta trailerbara, d.v.s. kan dras på släp bakom en personbil.

Lycka till med letandet!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej,

Jag har själv en Albin 57:a, men jag seglar utan familj.

A57 har en ganska rymlig sittbrunn för storleken. Jag har varit 4 vuxna och seglat. Det finns fyra fullängdskojer, men med två vuxna och tre barn tenderar det nog att bli i trängsta laget. Om barnen inte är för stora kanske man kan bädda på durken för det minsta, alternativt att barnen kan trängas i de förliga kojerna om dom är små, typ runt en meter långa. Campingkänsla får Ni garanterat. Annars är Albin 57:an ett prisvärt alternativt. Dom säljs för allt mellan 10 och 35 tusen beroende på skick och utrustning. Hittar Ni en med originaltrailer så blir det antagligen lite dyrare då trailerna verkar vara sällsynt. Det krävs nämligen en specialtrailer för A57 eftersom kölen viks upp under båten. 

Läs mer om Albin 57 på www.albin57.net

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Halvgammal tråd. Jag köpte själv en Albin 57:a 2012. Just för att jag gillar trailerbarheten att kunna dra med sig båten på landsvägen för att nå målet fortare, eller se olika delar av vårt avlånga land på kortare tid.

I år har båten vilat på land hela säsongen, men viss ombyggnation och nymontering av diverse prylar har tagit mer tid än planerat. Nästa säsong blir det nya äventyr med den lilla praktiska albinseglaren igen.

post-95643-0-66776300-1408026646_thumb.jpg

Som den såg ut vid köpet.

post-95643-0-57309200-1408026760_thumb.jpg

Tillbaka i Limhamn efter 2 veckor runt Öresund.

post-95643-0-11992500-1408027043_thumb.jpg

Hembyggd targabåge med 2 solpaneler, totalt 4 paneler på båten och 45w.

post-95643-0-75250900-1408027266_thumb.jpg

Botten slipas ner och förses med ny Epoxigrund med kopparpulver iblandat

för att slippa en blödande färg. Även kölen ska plockas av och blästras. Målas

sedan med Por-15, en mycket bra enkomponentfärg för rostgrundning. Sedan

Epoxigrund över.

post-95643-0-08267300-1408027794_thumb.jpg

Nyinköpt gennakerrulle, sk, "topdownfurler" som rullar in gennakern med toppen först

så man slipper få en blåsa på mitten.

Flera andra ombyggnationer kommer under vintern, bl,a nya dynor och kompletterande

pentrydel med rinnande vatten och diskho.

På en så här liten båt blir det svårt att hålla det med tillräcklig komfort utan att det får ta

för mycket plats.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Antar att TS inte är så intresserad av svar mer än tre år efter att ha ställt frågan men andra kanske är i samma situation. I så fall vill jag tipsa om Skysail 28 som jag tycker imponerar med sitt stora boendeutrymme och lilla djupgående (hydraulisk lyft av kölen till 0,92 m).

Redigerad av SeglarStaffan

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Antar att TS inte är så intresserad av svar mer än tre år efter att ha ställt frågan men andra kanske är i samma situation. I så fall vill jag tipsa om Skysail 28 som jag tycker imponerar med sitt stora boendeutrymme och lilla djupgående (hydraulisk lyft av kölen till 0,92 m).

Det var lite så jag tänkte oxå. Jag svarade redan för 3 år sedan, men tänkte att det kan tillkomma nya till båtlivet trots allt.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Epoxigrund med kopparpulver iblandat. 

Vad var det för epoxigrund och var köpte du kopparpulvret?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Epoxigrund med kopparpulver iblandat.

Vad var det för epoxigrund och var köpte du kopparpulvret?

Epoxin är billigaste möjliga från Biltema. Pulvret är det som hör till International VC 17. Har en bekant som kör miljöbilen som hämtar upp från hamnarnas miljöstationer, och där finns ofta både halva burkar med färg och ibland helt oöppnade. Det är dessa oöppnade jag har haft förmånen att få så ca, 1 kg till 2.5 liter färdigblandad epoxi går det åt. Så länge Coppercoat inte finns att köpa gör jag så här. Trots att vi tillhör EU så får färgen inte säljas fast den är outstanding mot påväxt. Olagligt, ja men hellre en hård icke blödande färg än kladda med skrapa och färg varje år. Redigerad av pseudonym

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Kolla in denna franska båt, trevligt planerad inne i ruffen fin akterkoj babord akter, med egen ingång, toan på andra sidan.

Jeanneau Fantasia 27

post-80532-0-78136900-1409411132.jpg

Redigerad av jask

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...