Gå till innehåll
tisdag 26 november 2024
Amanda31

Relingslist i aluminium

Rekommendera Poster

Hej, någon som har erfarenhet av att montera relingslist i aluminium? Var köper man, priser och klarar man att montera själv?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag gjorde det för snart 40 år sedan. Vad jag kan erinra mig var det inga problem att tala om. Det känns bara som lite primitiva metoder i dagsläget, men detta var ju under den stora självbyggarepoken.

Metoden var enkel.  Listen fästes listen i fören med genomgående bult och sedan arbetade man sig akteröver parallellt på båda sidorna. Båten, en Arabesque 26, hade en ganska krökt relingslinje men det var inte särskilt tungt att böja listen. Jag behövde inte skarva någonstans, det underlättade. Annars är det en snygg lösning som Bavaria har med en genomföring för förtöjningar i listen midskepps. Listen kan du hitta hos återförsäljare till Plastimo. Antar att vilken Watskihandlare som helst kan ta hem den och svara på frågor om priser.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tack för det. Jag har en målad teakrelingslist nu, och den är helt enkelt för klen. Behöver också något stadigare att fixera mantågsstöttorna mot.

Du säger att et är en primitiv metod. Menar du att det finns bättre lösningar när det gäller lister nu?ger att det är en primitiv ger att det är en primitiv

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Om det finns någon elegantare metod vet jag inte. Den jag använde funkade men det var som sagt nästan 40 år sedan. Någon har kanske någon bättre idag. Det viktiga var att ta listerna parallellt. När du redan har en list och tycker den är för klen, hur blir det om du sätter dit en grövre? Du hittar måtten i Plastimos katalog.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...