Gå till innehåll
torsdag 18 december 2025
jolie1

HomePort problem

Rekommendera Poster

Jag har stött på flera olika problem med att göra rutter och skapa waypoints i programmet HomePort och föra över dessa till min GPSMAP 526.

Det första problemet var att rutternas waypoint visades som alla möjliga symboler i GPS:en. Med tester kom jag fram till att om en waypoint kom på någon linje på sjökortet visades den fel. Om waypointen kom på en farledslinje visades den i GPS:en som en röd fisk, om den kom på en djupkurva visades den som ett ankare, om den kom på en elkabel visades den som en bensinpump och om den kom på en linje för naturreservat visades den som en restaurang. Det här problemet försvann när jag uppdaterade min GPS med den nya programvaran som Garmin släppte 2011-05-17.

Nästa problem är att när jag lagt upp 11 olika rutter i HomePort så gick det fel i inläsningen av rutterna i GPS:en. Den sista rutten blev avklippt trots att det skall gå att det skall gå att skapa upp till 100 rutter med 250 waypoints per rutt. Jag fick in 10 och halv rutt på sammanlagt lite drygt 300 waypoints.

Det tredje problemet jag upptäckt är att vissa waypoints inte visas i GPS:en enligt det visningsalternativ jag valt i HomePort. Jag har provat att lägga upp några waypoints med toalettsymbol på öar med toalett och några waypoints med ankarsymbol på bra tilläggningsplatser. Jag har valt att waypointsen endast skall visas med symbol då jag tycker att namntexten skymmer för mycket av sjökortet i GPS:en. Efter att fört över waypointsen till GPS:en visas de med toalettsymbol utan text medans de med ankare visas med text trots att jag valt visning av symbol utan text.

Vill klarlägga att jag tycker att GPSMAP 526 är en mycket bra GPS med bra mottagning , hittar sateliterna även när jag sitter inomhus. Även programmet HomePort är bra men problemet är att få rutter och waypoints från HomePort inlästa i GPS:en  på rätt sätt. Hoppas att Garmin kommer med förbättrad programvara till GPS:en snart.

Är det några fler som stött på de här problemen eller upptäckt andra problem?

Jan.

Senast ändrad av jolie1 | 29 juli 2011 | 18:32

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...