Gå till innehåll
fredag 03 januari 2025
nattsudd

Startmotor, "slirar", oljud ibland

Rekommendera Poster

Hej,

Har en Farymann 12 hk. Förra året bytte jag tändlås och klantade mig en aning, kopplade fel så att inte låset studsade tillbaka när motorn startade utan det krävdes att nyckeln vreds tillbaka manuellt. Innan jag förstod vad jag gjort hade vi ju hållt inne startnyckeln lite för länge.

Problemet nu är att startmotorn > ibland < slirar/ger ifrån sig oljud vid start. Det brukar funka att låta allt stanna och sen starta fint. Häromdagen var jag ute fick jag tre slirar på raken, först vid fjärde försöket startade motorn. Inne i hamn provade jag att starta tio ggr, första gången slirade den, de resterande nio startade den fint. Bestämde mig dock för att det var nu var dags att göra något åt saken.

Har nu tagit isär startmotorn och bytt startdrevet i startmotorn. Det såg enligt en expert något slitet ut på några av kuggarna. Enligt mitt amatöröga ser kransen i motorn ok ut men jag är inte hundra på det. Trodde att jag löst det, men icke. Första gången startade den fint, andra slirade det, sen startade den fint flera ggr. 

Där befinner jag mig nu. Bytt startdrev, men den slirar likväl ibland. Är det något som känner igen symtomen? 

Har fått tipset att provköra startmotorn utanför motorn för att se hur den beter sig vid start? Några andra felsökningstips?

Tacksam för alla tankar!

Martin

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

JAg vet inte exakt hur din startmotor ser ut, men på en vanlig så sitter det en arm som skjuter in drevet till startkransen när selenoiden slår till. Blir det glappt där så kan startmotorn rotera utan att drevet gått i ingrepp.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Bifogar en bild på min startmotor i genomskärning. Ja, klykan (nr 7 på bilden om det går att läsa med upplösningen som blir här) tittade jag på. Såg en liten skåra i den rundell som går i nr 4. Pratade dock med en expert som menade att det inte borde vara problemet om ingen skada är synlig i nr 4 (vilket jag inte kunde se). Men du  misstänker en skada på den klykan?

Martin

post-10007660-1394236781,3773_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Bytte du hela enhet nr. 3 på bilden? Ett annat långskott är att du fått ett kuggbrott på startkransen. Har du kollat hela kransen eller bara delar av den? Nästa gång det slirar prova att vrida motorn en bit för hand och sedan starta. 
Tipset du fått att köra startmotorn omonterad är bra. Då ser du om drevet skjuts fram ordentligt. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack för svar! smiley

Ja, jag bytte hela nummer 3. Och jag har snurrat på och kollat hela kransen. Alla kuggar är där vad jag kan se. Möjligen har de blivit slitna i ytterkant om startdrevet skavt emot men det är svårt för mig att se - skulle ju behöva en orginalkrans för att veta hur det ska se ut. Första gången jag arbetar med startmotor. Men har ju också förstått det som att startdrevet är ett mjukare material för att ta stryk i första hand. 

Får bli test av utskjutet imorgon. Hur mkt kraft blir det då? Kan jag lägga den på en bänk eller behöver jag skruva fast den i typ skruvstäd? Är det bara att koppla minus till startmotorns gods, plus till plus och sen toucha på solenoiden med plus (via den andra plus eller genom extra kabel)? 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det här med att vrida motorn har jag förstått att en del gör när de slagit av kuggar på kransen (eller om några särskilda är skadade). I mitt fall är det dock inte nödvändigt och svårt att dra en slutsats från den manövern. Tror jag. Eftersom det oftast är så att jag slirar en gång för att sedan kanske ha nio fungerande starter. Sista dagarna när jag provat gång på gång tycker jag dock att andelen slirningar har ökat (före jag bytte startdrevet och efter). 



Senast ändrad av nattsudd | 24 juli 2011 | 22:45

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

För att kolla utskjutet räcker det att sätta minus på höljet och sedan på selenoiden. Vill du kolla allt så gär du som du själv beskrev, men håll ett stadigt grepp om motorn. Verkar allt fungera vid provet, så har inte jag någon mer idé att komma med just nu, tyvärr.



Senast ändrad av excel319 | 25 juli 2011 | 08:36

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kan det vara så att solenoiden inte får tillräckligt med ström för att trycka fram drevet ordentligt?

Jag hade diverse problem pga dålig kontakt där elen var jordad i motorn, visade sig vara enkelt åtgärdat med ett sandpapper. På min Farymann sitter kablarna på en bit plattjärn till vänster om startmotorn. Lossa järnbiten och slipa kontaktytorna.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack för kommentarerna! Jag bestämde mig igår kväll för att lämna in startmotorn till proffs för genomgång. Kände att jag hellre ville vara med familjen sista semesterveckan än att brottas med startmotorn. Lämnade in den nu på förmiddagen till en bister men förhoppningsvis kunnig man. smiley

När det gäller elen så kommer jag kolla det om proffsen återkommer och säger att startmotorn mår prima. Då är det väl antingen kransen eller elen. Har dock svårt att se att det skule kunna vara elen eftersom jag gjorde om elsystemet förra året (det var då jag klantade till det med startmotorn blush). Men uteslutet är det ju inte. 

Och nästa gång jag behöver kolla startmotorns funktion vet jag nu hur jag ska göra det utanför motorn. Tackar!

Jag kommer skriva här sen vad proffsen sa, om någon är intresserad.

Martin

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Alltid intresserad. Man lär sig något nytt nästan varje gång. Hoppas det inte blir för kostsamt hos experten.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det har tagit mig lite tid att sätta tillbaka startmotorn av olika skäl. Därför återkommer jag så sent. 

Jag har nu lämnat in startmotorn och fått budet att solenoiden var slut. När jag skulle hämta ut startmotorn hade de helrenoverat startmotorn så mycket det gick. Eftersom den tydligen inte är helt orginal lämnar de ingen garanti på arbetet. 

Idag satte jag tillbaka den. Den beter sig precis lika illa som innan startmotorn helrenoverades - slirade 5 av 12 starter. Hade jag inte varit miljövän hade jag borrat hål i botten på båten. angry

Kan inte se att det finns någon annan förklaring kvar än att det skulle vara kransen som är skadad. Men jag tyckte inte jag kunde se något när jag tittade...men jag vet ju inte hur den ska se ut heller...crying

Tack för alla tips...även om jag är tillbaka på ruta 1...

Martin

 

Ps. Såhär låter jag inombords (eller kanske lite värre, förresten om du inte sett men ska se Kings speech låt bli att trycka på länken):


Senast ändrad av nattsudd | 23 augusti 2011 | 20:50



Senast ändrad av nattsudd | 23 augusti 2011 | 20:53

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Prova att koppla batteriet direkt till startmotorn när den sitter i båten på samma sätt som när du testade med startmotorn lös. Alltså gå förbi tändningslåset m.m.  Funkar den då så har du dålig kontakt i båten.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Känns osannolikt då jag gjort om elsystemet förra året (men det kanske är just därför blush), men jag ska definitivt pröva! Hade så sett fram emot ett par sista båthelger i augusti/september...!

Martin

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Inte behöver du avstå dom sista helgerna om du inte får igång startmotorn, man kan ju veva igång Farymann. Om du inte har gjort det förut så testa först vid bryggan, man får ta i ordentligt!

Håll dekompressionsventilen öppen, veva utav h-vete, släpp ventilen och fortsätt veva nåt varv. Obs att tändningen ska vara påslagen så att inte generatorn kvaddas.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Inte kvaddas väl generatorn bara för att tändningen inte är påslagen, den förser bara generatorn med magnetiseringsström. Om däremot kretsen generator-batteri bryts kan det gå riktigt galet för generatorn, då den inte får någon referensspänning ytan krämar på. Egentligen är det inte generatorn utan laddningsregulatorn.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ja, så är det naturligtvis. Citerade en vanlig missuppfattning att laddningsregulatorn förstörs om man försöker stänga av en diesel med nyckeln.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

har dragits med samma problen i min faryman visade sig att det var bara att slipa till kuggarna på drevet i startmotorn så att de lättare glider in mellan kuggarna på svänghjulet när kugghjulet på startmotorn slår till mot kuggkransen måste hjulet kunna slida in mellan kuggarna och sedan driva runt hjulet mitt tips är om nu hjulet är bytt så fetta in svänghjulet lite genom att ta en pesel med fett och sedan rotera motorn med startveven tills hela kuggkransen är insmord men ta bara så  mycket fett att det blir som en hinna för mycket är inte bra heller

 

kolla också kolen som sitter längst bak i startmotorn så att de fjädrar tillräckligt lätt i sina hållare rost där kan få kolen att nypa och då går inte startmotorn runt längre

 

lycka till

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej,

Nu är det vår och jag har nya krafter och kanske nya ögon. Jag är alltså trådskaparen som inte fick ordning på problemen i höstas. Tittade igen på kuggkransen och visst är den skadad, alla kuggarna ser ju mer eller mindre platta ut. indecision

Så jag skulle in här och be om råd för att prova att slipa dem och då ser jag ditt inlägg Bobbo. Låter ju lovande!smiley

Min fråga rör om det är något särskilt jag ska tänka på när jag slipar till dem. På startmotorns drev ser det ut som att det inte är symmetriskt slipat (misstänker att det inte är vettigt med en alltför skarp spets), samtidigt bör väl drevet kunna få välja vilken sida det glider in på? Hur ska man tänka där? Är det något annat jag bör tänka på? 

Min plan är att först prova att slipa på den del av kransen som syns eller som är aktiv och om det funkar fint (start utan skrik) ta resten. 

Något annat jag bör tänka på...?

Förresten, vilken typ av fett?

Martin



Senast ändrad av nattsudd | 07 april 2012 | 14:22

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

För säkerhets skull. 

Bryter man en strömkrets där en elektrisk spole (t.ex induktansen i generatorns lindningar) ingår i strökretsen ger den ifrån sig kraftiga spänningsspikar. Dessa spikar kan förstöra dioder som kan ingå i generator och laddregulator. Framriktningen klarar vanliga likriktardioder men är polariteten på spiken åt fel håll kan dioder förstöras.

Det sker alltså precis i avslagningsögonblicket. Farligast är kanske när huvudströmbrytaren slås av kan jag tänka men även fältet har ganska hög ström som slås av med nyckeln.

Man ska alltså vara försiktig med att slå av startnyckel och huvudströmbrytare när motorn går.  

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Trådskaparen här. som vill återrapportera (uppskattar alltid själv när andra gör det i trådar, särskilt när man surfar efter någon som haft samma problem). Jag känner mig lite tveksam till att säga att problemet är löst men mycket talar för det. Har nu slipat kuggarna inne i motorn, med fasning åt ett håll. Det var ett stort arbete, legat i ostbågeställning med Dremel och små slipstift och kört säkert ett par hundra kuggar, fettat och tvättat bort metallspånen. När jag trodde jag var klar slirade startmotorn ett par gånger med effekten att den började slå sönder nyslipade kuggar. Ytterligare slipningar av dessa och nu har jag gjort rejält många starter utan det hemska missljudet. Tack för tips och råd! 

Martin

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...