Gå till innehåll
söndag 23 februari 2025
ThGr

Hur få bort majonnäsen ur motorn?

Rekommendera Poster

Jag fick ju in vatten i motorn (Volvo Pendta MB10A) via sönderrostad topp och motoroljan ser ut som grå majonnäs (välvispad olja och vatten). Jag har sugit ur så mycket jag kan, men hur gör jag helt rent från majonnäsen? Fick tipset att hälla i diesel. Funkar det? Och ska jag i så fall hälla i ett överskott och sedan dra runt motorn för hand ett tag (toppen är fortfarande av)? Rekommenderad oljevolym är 1,5 l, men det går ju att hälla i betydligt mer. Vad tror ni om att göra den proceduren två gånger för att se? Eller finns det bättre sätt?

/Thomas

Senast ändrad av ThGr | 24 juli 2011 | 15:51

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har för mig att motorolja är så konstituterad att den ska fånga upp fukt för att denna inte ska skada motorn. Om det är mycket fukt blir oljan brungeggig. Mitt råd är därför att köra den renoverade motorn några timmar med ny motorolja och filter och redan därefter byta både oljan och filtret igen. Då bör det sista ha åkt ut med den nya oljan.

Jag antar då att du förstås renoverat motorn/toppen och därmed torkat ut det som du kommit åt att torka ut. Tråget kan du låta rensa med den nya oljan genom att köra motorn varm och därefter som sagt byta igen.

/FW

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det går alldeles utmärkt att hälla i diesel. Fyll ganska rejält och dra runt för hand ett tag. Töm ut dieseln och fyll på motorolja. När du kört motorn några minuter och den blivit varm kan det vara dags att byta olja igen (inkl filter).

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Finemang. Jag börjar nog med diesel eftersom det blir betydligt lättare att få ur med min lilla handpump.

Då får motorn stå med majonnäsklickar här och där några veckor innan jag fixat ny topp osv och innan jag ev kan få igång skrället igen. Räknar med att oljan binder vattet så det inte blir korrossion.

/Thomas

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Du bör nog inte låta den stå några veckor med majonäs! Börja med att skölja ur allt vatten ur motorn med diesel. Motorn riskerar att rosta invädigt på lagerytorna om du låter vattnet vara kvar!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tänkte väl det. Hur mycket för mycket diesel ska jag fylla på då tycker du - tills hela motorn är full och det börjar rinna över/ut någonstans?

/Thomas

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Min erfarenhet är att det brukar lösa sig genom några oljebyten. Byta. Köra en stund. Byta. Har gjort det två ggr i livet. Ingen av mina båtar har krävt någon dyr olja. :)

Martin

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Slår du diesel i din motor där du egentligen borde ha motorolja så måste du verkligen vara säker på att all diesel är borta ur motoroljan innan du tar din motor i bruk och åter belastar den som det är tänkt, dieseloljan fördärvar motoroljans egenskaper dvs transportera värme, täta och i viss mån smörja....

Skölj hellre ur med en billig motorolja en gång för mycket, och glöm inte att byta filter mellan varven.

Ha´ t pent Stefan

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Japp, billig motorolja som man kan förvärma är bästa metoden, då ser man även när grumlet försvinner.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Förvärmning var ordet. Reviderad plan A: Billig förvärmd motorolja och ingen diesel. Så får det bli!

/Thomas

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...