Trym 0 Postad 24 Juli , 2011 Sulle bara kolla oljestickan innan den efterlängtade semesterresan skulle båbörjas med vår i höstas inköpta motorseglare. Och jag blev iskall när oljan på stickan såg ut som hovmästarsås ungefär, fast utan dill. Med erfarenhet från en gammal VW motor med sprucken topplockspackning förstod jag att det kommit vatten i oljan och att jag nu hade problem. Oljenivån på oljestickan var flera centimeter över maxnivåmarkeringen, så jag antar att läckaget varit betydande. Jag har hittils bara kört ca 10 timmar med motorn och kollat oljestickan före varje gång. Oljan har sett ny och fräsch ut och nivån ok. Motorn har inte gått varm. Motorn det rör sig om är en 4 cyl Perkins 4.236. Har någon tips om var jag ska börja felsöka? Kan det vara något annat än topplockspackningen? Om det är topplockspackningen, måste man alltid plana toppen efter byte? Tacksam för tips! Vill segla NU!!!! Det viner så fint i riggen.... Mvh Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Rollen 547 Postad 25 Juli , 2011 Har kylvätskenivån sjunkit? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
tjabo7 0 Postad 25 Juli , 2011 http://www.maringuiden.se/forum/;thread=401296#loopstart Läs i denna tråd. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Trym 0 Postad 25 Juli , 2011 Godmorgon! Japp. Kylvätskenivån har sjunkit. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Trym 0 Postad 25 Juli , 2011 ...och tack för tipset med tråden. Verkar vara en bra grej att börja med vattenpumpen. Glada bessewissrar i bekantskapskretsen är inne på toppen då motorn nog stått ganska länge innan jag övertog den och att packningen brukar kunna torka och spricka då. Men att man inte behöver plana toppen om motorn inte gått varm. Sakt och gjort. Ut på byn å leta packningar till vattenpumpen! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
trewq 591 Postad 25 Juli , 2011 Utan att veta något om den motorn, vattenpumpen är väl för sjövatten och om kylvätskenivån sjunkit är det nog inte vattenpumpen som är boven (tyvärr) Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Trym 0 Postad 30 Juli , 2011 Nu har jag kliat mig i huvudet i några dagar. Alla marinmekaniker är på semester, men lite tips har jag fått telefonledes. Vattenpumpen kunde det inte vara på den här modellen enligt en traktormek med Perkins på repertoaren. (Det finns en vattenpump i färskvattensystemet också.) Enligt samme mek knappast troligt med toppen heller, för då borde motorn gå dåligt, och det gör den ju inte. Han trodde på avgaslimpan, men ville inte gå in närmare på den då det ju inte finns sådana på hans traktorer. Jag bytte olja (känner någon till om det finns en fungerande oljeevakueringspump? Jag har en elektrisk och en manuell och bägge är urusla!) och körde båten på tomgång en timme. Resultat - inget vatten i oljan. Så körde jag båten hit och dit och pressade den lite ungefär en halvtimme. Inte heller nu vatten i oljan. Men nästa dag hade oljenivån på stickan ökat flera centimeter och kylarvätskenivån minskat. Det läckte alltså i vila. Måste vara AVGASLIMPAN sa tekniska supporten på Malte Månson verkstäder AB. Skruvade loss nämnda limpa och kunde konstatera att det var vått i grenröret! På reservdelsavdelningen på Malte M kunde dom berätta att en ny limpa inte går att få tag på. Så där står jag nu. Kylarcement verkar som en kortsiktig lösning. Vad gör man om det blir ett större hål ute till havs? Sen kanske det läcker cement ner i cylindrarna och hur bra är det? Näe, får försöka få tag på en bättre begagnad på blocket eller nå´ t. SUCK! Semestern suger!!! Strandsatt i en äcklig å. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
jpa164 0 Postad 30 Juli , 2011 Kolla med Rodahl Marin (http://www.rodahl.se/). De kanske har någon begagnad liggande, annars säljer de Bowman avgaslimpor/värmeväxlare som passar Perkins motorer. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Trym 0 Postad 30 Juli , 2011 Tack så mycket för den länken! Det verkar som dom har den avgaslimpan jag behöver!!!! Kanske du har räddat min semester!!!!!!! Ska ringa dom på måndag. Håll tummarna! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Inkognito 0 Postad 31 Juli , 2011 Vatten läcker in vid vila skriver du. Kolla oljekylaren ! När man stänger av motorn har man inget oljetryck men vattentrycket står kvar länge. Det kan vara en spricka i oljekylaren som släpper fram vatten, men tätar sej när oljetrycket stiger. Oljekylaren brukar vara försedd med tunna sköra rör. Jag har varit med om det förr. Lycka till ! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Riro 115 Postad 1 Augusti , 2011 Hade samma problem med min Ansö 31 med MD 21B. Det läckte in vatten i cylindrarna när jag inte körde motorn. När den legat ett dygn så orkade startmotorn knappt dra runt motorn då vattten inte kan komprimeras som luft. Oljan blev också som hovmästarsås då vattnet rann ner genom cylindrarna. Trodde först att det var toppen men det visade sig att då motorn är lågt monterad i båten så rann vatten in igenom kylvattenintaget, fyllde kyllimpan och rann in i cylindrarna. Märkte detta genom att problemet försvann när jag stängde bottenventilen för kylvattenintaget. Har nu löst problemet genom att låta sjökylvattnet mellan pumpen (på pumpens trycksida) och kyllimpan gå i en slang med en vakumventil som är monterad en bra bit ovanför vattenytan. /Robin Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Trym 0 Postad 6 Augusti , 2011 Jahapp, nu har vi varit på Rodahl marin i Lidköping med vår Bowmanlimpa. Dom provtryckte limpan och den var tät!!! En ny hade kostat 13.000:- komplett, så det var ju på sätt och vis bra, men problemet kvarstår ju. (Fast Lidköping var ju en fin stad...) Oljekylaren kan det knappast vara för den är sjövattenkyld och nivån på färskvattnet minskar. Om det inte är två problem som uppstått samtidigt. Knappast backar det kylvatten från ljuddämparen heller. Av samma anledning. Rodahlkillarna var inne på topplockspackningen trots allt. Fick tag på en sådan och har börjat riva toppen. Där är jag nu. Ett nytt litet problem har uppstått. Toppen sitter fast. Allt är loss men kanske toppen är limmad?... Jag sliter och drar och bankar och svettas! Tips? Tack för alla tips och tankar jag fått så här långt!!! ...och nu har halva semestern gått. Senast ändrad av Trym | 06 augusti 2011 | 15:02 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
trewq 591 Postad 6 Augusti , 2011 Utan att vara expert, men jag skulle först kolla en gång till att allt verkligen är loss, därefter försöka driva in en kil i ena hörnet, t.ex. en mejsel. Oprofessionellt? Ja kanske, men till slut blir man så förbannad... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
HenrikGbg 9 Postad 6 Augusti , 2011 Kör lite med startmotorn, då hjälper kompressionen till att lätta på topplocket. Hoppas du hittar läckan på packningen, så det inte är topplocket som spruckit! Det blir jobbigt att provtrycka topplocket också. Lycka till Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Mange249 491 Postad 6 Augusti , 2011 Nu vet jag inte hur det ser ut på den här maskinen, men att köra startmotorn kan bli katastrof och ventilerna står stilla i öppet läge. Tar man bort vipparmsaxel eller kamaxel om motorn är lite modernare är detta dock ett bra tips som jag själv aldrig tänkt på. Skalll prövas nästa gång jag har sammaproblem:) Jag brukar i trådskaparens läge kila i ett hörn. Viktigt bara att man inte skadar packningsytan, utan kilar där det inte är så känsligt. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
tjabo7 0 Postad 6 Augusti , 2011 Om du har lösa foder i blocket är det inte bra att köra på starten. Då kan fodren flytta sig, då har du fler bekymmer. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Inkognito 0 Postad 12 Augusti , 2011 Är du säker på att oljekylaren är sjövattenkyld ? Jag skrev i mitt tidigare inlägg att boven i dramat är oljekylaren då jag tog för givet att den är kyld av motorns kylvatten. Då skjunker ju nivån naturligtvis. Läs mitt tidigare inlägg ! Hoppas att det ordnar sej. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Inkognito 0 Postad 12 Augusti , 2011 Mitt tips : Kolla det där med oljekylaren innan du förstör topplockspackningen. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Trym 0 Postad 26 Augusti , 2011 Hej Inkognito och tack och tack alla som engagerat sig. Ja jag är säker på att oljekylaren sitter på sjövattenslingan, eller det jag TROR är oljekylaren för jag är såpass okunnig att den burken skulle kunna vara nå´ t annat, men jag tror som sagt inte det. Dock är nu motorn i gång och utan vatten i oljan. Jag bytte topplockspackningen. (Jag fick loss toppen till slut, (följde Trewqs råd och slog in en mejsel i ena hörnet) men jäsiken vad den var tung!) Den gamla såg inte dålig ut, men det kanske den inte måste, sa min granne trålarskepparn. När allt var ihopskruvat igen och olja och kylvatten påfyllt var allt tätt! Inget vatten in oljan!!!!! Ingen sjunkande kylvattennivå!!!! Lyckan var total!!!! Efter några stegvis upptrappade provkörningar drog vi så ut på en komprimerad semestertur ut i skärgården. Mycket motorgång blev det pga motvind, att vår tjocka motorseglare kryssar som en kossa och att vi hade brådis till havsörn, säl och solvarma klippor. Jag kollade ju oljestickan i tid och otid, såklart. Och en morgon, på ett litet skär mellan Söderarm och Arholma, hade plötsligt oljenivån stigit flera centimeter över maxnivån på stickan. MEN kylvattennivån hade INTE sjunkit. Som tur är är det gott om plats i maskinrummet, så jag kom åt bottenpluggen i oljetråget, öppnade den och tömde ut flera liter vatten innan det kom olja. Sen körde vi motorn och efter denna incidenten stängde jag snabbt kulventilen för kylvattenintaget så snart vi stängt av motorn, hädanefter och problemet har hittills inte uppkommit igen. Det måste ju ha varit samma orsak som på Robins Ansö 31:a tidigare i tråden, att motorn är lågt monterad och sjövatten läcker in genom cylindrarna när kranen är öppen. Får väl prova med samma lösning som han! Har jag då bytt topplockspackningen i onödan? Men jag är ju helt säker på att det var på färskvattensidan som läckaget var från början! Är det två fel som dykt upp nästan samtidigt? Ja, det får jag väl aldrig veta. Nu funkar det iallafall! Motorn har fått ny packning och jag har lärt mig väldigt mycket på vägen. Och vi fick till slut lite havsluft i seglen! Tack igen alla ni som engagerat er med goda råd och funderingar. Det hjälper mycket att kunna bolla frågorna här när alla marinmekaniker är på semester! Hoppas hösten blir bra för alla! /Johan Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser