Segelbo 2 Postad 11 November , 2004 Detta är ett problem som många råkar ut för. Jag har ett förslag: Någonstans här på maringuiden.se borde det, som en upplysning till konsumenter, finnas en liten ruta där dokumenterat oseriösa företag kan listas, så att fler slipper råka illa ut. Jag menar inte ett forum för mer eller mindre väl underbyggda klagomål och allmänt gnäll över taskigt bemötande och så. Förslagsvis kan kriteriet för oseriös i detta sammanhang vara ifall företaget inte följt ett beslut i ARN. Dessa beslut är ju offentliga och namn på företag som inte rättat sig efter ARN brukar ju publiceras i bl.a. Råd & Rön. Så ett forum eller ruta dit man kan sända in ett kortfattad beskrivning av ärendet, med diarienummer från ARN:s beslut samt angivande om att företaget struntat i att rätta sig efter ARN:s beslut. Vad säger ni och vad säger webmästaren? /Bosse Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst Andreas Postad 11 November , 2004 Jag tycker det är ett mycket bra förslag. En svarta-listan. Självklart är det viktigt att det inte blir ett gnällforum. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
maxrelax 0 Postad 11 November , 2004 Hej, Skall försöka svara på din fråga. Det är svårt för oss som oberoende Internetmedium att tillhandahålla en sådan tjänst. Ofta handlar de problem som dyker upp om enskillda affärer, där kunden har en åsikt vad som beställts och företaget en annan. Visst finns det företag som borde vara med på en sådan lista (vi kan förstå önskemålet), men det är sällan ens fel att två träter. Har företaget hamnat i ARN så finns det i de flesta fall fog för det. Det finns flera trådar i BryggSnack som tar upp detta ämne. Vi låter dessa ligga kvar och vad gäller trådar som postas i framtiden så låter vi även dessa ligga kvar, så länge saklig kritik och redogörelse om problemen redovisas. Då finns det möjlighet för de företag som utpekas att försvara sig, så läsaren kan själv göra en egen bedömning. Vad gäller den Svarta listan så hänvisar vi till Allmäna reklamationsnämnden se länk: http://www.arn.se . Alternativt så går det att kontakta Båthandlarnas branschorgan SWEBOAT-Båtbranschens Riksförbund och framställa sina problem. länk: http://www.sweboat.org Kort sagt, det är fritt fram för var och en att skriva i forumet, så länge man håller sig till båtrelaterade frågor och nätikett. Rena påhopp och oförskämdheter åt båda håll kommer att censureras i vanlig ordning. Mvh Dick Jexby | moderator maringuiden.se Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
maxrelax 0 Postad 11 November , 2004 Hej, Det verkar som om det är en ny sida. Vet du bvem som ligger bakom?, privatperson, Alfa klubben eller ett företag. Det finns knapphändigt med info på sajten http://www.verkstadsguiden.se Hälsningar maringuiden.se Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Segelbo 2 Postad 11 November , 2004 Tack, Dick, för ditt svar! Jag håller bara delvis med dig. Jag vet inte om jag uttryckte mig litet luddigt, kanske. Men jag är precis som du, inte alls intresserad av en tjänst där parter kastar paj på varandra. Och visst är det ofta inte bara ena partens fel när man är oense. Mitt förslag var bara att man endast lägger upp objektiv och verifierad konsumentinformation om vilka företag som inte följer ARN:s rekommendation. Det borde väl inte vara så väldigt kontroversiellt, eller? Nyttan med det är ju att en eller annan konsument minskar risken att råka illa ut, genom att vända sig till ett annat företag, eller att företaget tycker så illa om att hamna på listan, att de kryper till korset och rättar sig efter ARN:s beslut, vilket i så fall är till stor nytta för just den drabbade konsumenten. Nå, det är vad jag tycker. /Bosse Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
maxrelax 0 Postad 11 November , 2004 Hej igen, Vi skall ta dina synpunkter i beaktande, men tillsvidare gäller vårt tidigare svar. Mvh Dick Jexby | maringuiden.se Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst Plutten Postad 11 November , 2004 Hej! Jag menar inte den länk du tydligen har tittat på. Gå in på alfalänken, där på vänster sida i menyn står det verkstadsguiden. Håkan. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Totto 0 Postad 11 November , 2004 hej! Jag tycker att detta är ett mycket bra förslag. Om det inte går att lösa här på maringuiden tycker jag att man kan länka till sidan www.cint.se detta är en sida där konsumenter lägger in sina egna omdömmen om företag, produkter och tjänster. Något att tänka på? //Tor Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
maxrelax 0 Postad 11 November , 2004 Hej, Ok. Mvh Dick Jexby | maringuiden.se Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
maxrelax 0 Postad 11 November , 2004 Hej Tor, Tack för tipset. Nu finns sidan länkad i avdelningen MarinaLänkar (Förbund & Organisationer) Mvh maringuiden.se Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser