Gå till innehåll
söndag 05 januari 2025
wilma23

Struligt gasreglage

Rekommendera Poster

Hej

Jag har problem med mitt gasreglage det är Volvo penta från -01 DP-S drev 8.1 gxi

När man har backat och ska lägga i framåt så blir det som att man har lagt i friläge. Växel framåt går i om man gasar och den går i med ett ryck och duns. Problemet kommer och går vad kan det vara för fel? Det är bara när jag försöker lägga i framåt som det strular.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej

Låter som glapp i överföringsvajern mellan gasreglage och växelväljare alt. sliten/slitna kuggar i växelhus. Nu är ju inte jag expert på Penta och drevbåtar, har själv utombordare där motsvarande problem har funnits. Kolla med www.uppsalamarinverkstad.se i Uppsala, han är kanonduktig på diagnoser.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Har eller kanske ska skriva hade samma problem som du beskriver... var ute i eftermiddags med min båt.  hade som sagt samma problem när jag ska lägga i växel. måste i bland föra spaken fram och tillbaka från neutral till back till fram för att få i växel. och då går växel i med kughjulsskrap och en duns. när jag skulle lägga till så kom jag in lite fort och drog ner till back lite för hastigt men den gick bara i friläge. 

Kommer tillbaka nu i kväll för att ta en kvällstur... ja då vägrar den gå i varken fram eller back. inget dun eller skorrande.... känns som något är slitet i växlarna...

Så det bör ju kollas upp innan det går för långt som i mitt fall.  jag tänkte att jag skulle kolla upp det till hösten men det sket sig ju kraftigt.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...