wilma23 0 Postad 24 Juli , 2011 Hej Jag har problem med mitt gasreglage det är Volvo penta från -01 DP-S drev 8.1 gxi När man har backat och ska lägga i framåt så blir det som att man har lagt i friläge. Växel framåt går i om man gasar och den går i med ett ryck och duns. Problemet kommer och går vad kan det vara för fel? Det är bara när jag försöker lägga i framåt som det strular. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
swefubar 0 Postad 26 Juli , 2011 Hej Låter som glapp i överföringsvajern mellan gasreglage och växelväljare alt. sliten/slitna kuggar i växelhus. Nu är ju inte jag expert på Penta och drevbåtar, har själv utombordare där motsvarande problem har funnits. Kolla med www.uppsalamarinverkstad.se i Uppsala, han är kanonduktig på diagnoser. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Freakazoid 0 Postad 26 Juli , 2011 Har eller kanske ska skriva hade samma problem som du beskriver... var ute i eftermiddags med min båt. hade som sagt samma problem när jag ska lägga i växel. måste i bland föra spaken fram och tillbaka från neutral till back till fram för att få i växel. och då går växel i med kughjulsskrap och en duns. när jag skulle lägga till så kom jag in lite fort och drog ner till back lite för hastigt men den gick bara i friläge. Kommer tillbaka nu i kväll för att ta en kvällstur... ja då vägrar den gå i varken fram eller back. inget dun eller skorrande.... känns som något är slitet i växlarna... Så det bör ju kollas upp innan det går för långt som i mitt fall. jag tänkte att jag skulle kolla upp det till hösten men det sket sig ju kraftigt. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser