Gå till innehåll
lördag 08 mars 2025
Jonaslatt

Mycket eller liten vinklig på proppellern

Rekommendera Poster

Hejsan när jag köpte min båt så satt det en chrysler 35hp på den och jag fick med tre propprellar alla har tre vingar men med olika lutningar.

Vilken ska man ha för tex gå snabbast?

Mycket eller lite lutning?

Mycket lutning/gradning. är det när de blir plattare eller vassare?

Lite svårt att förklara.

 

Båten väger typ 3-400kg liten nästan plan under. gammal model.

lekbåt  Nu går den ca 20knop.

Har inte kört så jätte mycket. SIst va vi tre st personer då va den lite seg i planing men annars gick den bra.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tänk dig följande (i teorin)

stoppa ned propellern med mycket lutning i gelé och vrid den exakt ett varv utan att flytta på gelén
gör samma sak med propellern som har lite lutning

Propellern med mycket lutning kommer att röra sig en längre sträcka med samma varvtal men om du hade lyckats känna efter hade du kanske inte orkat vrida denna propeller.

Däremot kunde du enkelt vrida propellern med mindre lutning

Av ovanstående har vi lärt oss två saker,

1. propeller med stor stigning (inte lutning) flyttar sig en längre sträcka
2. det krävs mer kraft att flytta den

En båtmotor är optimerad att arbeta inom ett givet varvtalsområde, ca. 4500 - 5500 rpm så sätter du propellern med stor stigning på din båt (som kräver mer kraft) så orkar kanske inte din motor varva upp i mer än 2000 - 3000 varv medan propellern med mindre stigning kanske får motorn att övervarva. Resultatet kan i detta fallet bli att hastigheten blir densamma.

Din målsättning är att hitta en propeller som gör att motorn varvar i det övre registret (ca 5400) vid en belastning på 1-2 personer. Tar du sedan med en person kommer varvtalet att sjunka något men håller sig fortfarande inom varvtalsområdet

Det är dock inte bara stigningen som har betydelse utan propellerns diameter är lika viktigt.
Dessa två, diameter och stigning, står normalt angivna på propellern som ex. 14 x 17 där första siffran anger diameter och andra siffran den sträcka propellern skulle flyttats i ett fast material.

Om du (med samma diameter) ändrar stigningen, ex. 14 x 15 så kommer motorns varvtal att ändras ca 300 - 400 rpm uppåt (eftersom vi minskade stigningen).
Samma sak om du ändrar till 14 x 19 så kommer motorns varvtal att sjunka ca 300 - 400 rpm

Sedan kan vi fortsätta diskutera antal blad, skewback, rake och cuppning men det får komma i del 2

Cheers
Niffe

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...