Gå till innehåll
torsdag 09 januari 2025
Andyh

Elbrist

Rekommendera Poster

Hej

Detta känner säkert alla igen; Man är ute 2 veckor med båten och djupurladdar batterierna. Vi har motorbåt, en Fairline Targa 34. Problemet är att vi även åker med seglare, då det blir ca 15 distans på en eller två dagar. Ett urladdat batteri behöver mer laddning än 2 timmar.

Batteriet är original tror jag, stort som f-n. Jag tänkte dock köra denna säsong med batteriet. Vet ej statusen på det, men tror att det kanske börjar göra sitt. Allt i båten går ju på el, toalett, alla pumpar etc. Kylskåpet drar väl mest antar jag. Jag funderar på att ha en portabel solcell med kontakt på däck. Vad är det jag skall ha? Vilket märke? Finns det andra knep? Är batterierna förbrukade och bör bytas? De är av konventionell typ som man fyller vatten i. Kan Skyllermarks vara ngt?? Hoppas på samlad kompetens här i forumet!

MVH/Andy

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tycker att du har fått ett väldigt bra svar av Paliswe, men tycker också du skall titta på ditt stora fördäck...där skulle jag vilja påstå att du kan få plats med uppemot 150W solceller vilket under perfekta förhållande kan ge upp emot 12A per timma, kanske under 6-7 timmar per dygn räcker till betydligt mer än kylskåpet.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Är batterierna från 2005 och inte speciellt väl omhändertagna när det gäller urladdning och laddning, så har de nog sett sina bästa dar. Hade de varit väl omhöndertagna så hade de väl ändå börjat närma sig gränsen för att betraktas som skrot.

Jag skulle nog köpt nya batterier och börjat från början med fräscha batterier. Plocka i så många du får plats med - dvs så många amperetimmar som det går. Jag har  - av praktiska själ - delat upp mina i tvåbanker, med var sin laddare och var sin solcell och regulator. Dessutom har jag ett startbatteri. Det finns en stor fördel att ha allt i en enda bank, men ibland är teori och praktik inte alltid förenligt.

En riktig inteligent laddare som klara att ladda batteribanken.

Så många och stora solcellspaneler som du får plats med.

Som regulator till dessa väljer du en MaxPower eller liknade.

En solcellspanel lämnar typ 18 volt. Ett batteri skall för att va fulladdat nå en laddspänning på 14,4 volt. Regulatorn omvandlar överspänningen till laddström. Ett försök att beskriva ett komplicerat skeende enkelt. Enligt reklamen ökar laddningen från solvellen med 30-35% och det stämmer ganska bra med en mätning jag gjorde när jag köpt min första regulator. Nu är ju en normal och praktiskt möjligt antal solceller inte nån lösning på problemet. De ger ju en ganska begränsad laddning, men de ger ju det de ger. 

Ett blybatteri skall egentligen aldrig laddas ur till mer än 50% av sin kapacietet. Ett fulladdat batteri har en vilospänning på 12,72 Volt. Vilospänning - Batteriet skall ha stått ett antal timmar, gärna ett dygn, utan att laddas eller att det tas ut nån ström.

När batteriet är urladdat till 50% är vilospänningen 12.32 Volt. och bör om man skall va pedantiskt noga laddas snarast. Nu fungerar det ju inte så i verkliga livet. Jag slutar ju inte segla bara för att spänningen på batteriet har gått ner under angivet värde. Men det är ju en riktlinje om man vill att batterierna skall överleva i många år.

Når batteriet i viloläge 11.92 Volt då är batteriet helt urladdat, och har troligen fått bestående kapacitetsnedsättning.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tack för bra svar!! Skall börja se över batterier etc, o titta på solceller.

MVH//Andy

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Ett tips är också att inte bara köpa ett eller två fläskiga batterier, utan snarare ett flertal med mindre kapacitet.

Anledningen är att ett batteri aldrig kan ta emot så mycket ström som din generator producerar pga motståndet i batteriet, men man kan utnyttja elen från generatorn bättre genom att sprida den över fler mottagare... Se batteriet som en svamp som suger upp vatten... Det går snabbt i början, men när det är mättat tar det längre tid att få in vattnet...

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Ett bättre tips är att ladda betterierna ordentligt, vilket inte generatorn gör, det är det jag har en länk till i inlägg nr 2 i denna tråd.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...