Gå till innehåll
fredag 22 november 2024
Krulle

Slö/seg Yamaha 90hk / 96a

Rekommendera Poster

Köpte mig nyligen en båt med en Yamah 90hk från 96.

Den hade stått i 3 år men jag tänkte bara testa om den gick så jag slängde i den

i vattnet och startade upp den.

 

 

Inga problem men den känns så slå, båten gör ca 23-24 knop och motorn varvar ca 3,5k

och är inte det mista rapp upp dit.

Plockade isär förgasarna och kollade dom ser som nya ut.

Stiften ser bra ut med likvärdig gnista.

Plockade isär filtret och gjorde rent det lilla smuts som nu fanns.

 

Det enda jag inte gjort är att bytt soppa, kan det göra så mycket?

 

 

 

Tack på förhand.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Menar du att du fick igång den på 3år gammal soppa.

isåfall byt till ny så blir det nog en annan motor av den

Ha det

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Min erfarenhet är att om den överhuvudtaget startar så märker man inget på effekten.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jo jag får väll testa med att byta soppa om ni tror det kan göra så mycket.

Har ju haft andra maskiner som stått länge med gammal soppa och 

gått bra ändå, men det kanske inte är samma sak...

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Så nu har jag testat båten med ny och fin bensin, absolut ingen skillnad.

Varvar bara 3,5k och är jätte seg upp dit.

 

Som sagt kollat förgasare, stift, bensin... Nästa sak jag kan komma och tänka 

på är ett komp pro annars har jag inga fler förslag.

Jag är öppen för förslag på hur jag ska felsöka.

 

Tack på förhand.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nu har jag kollat kompen, 7,8 7,9 och 8,1 helt okej med andra ord.

 

Det undre stifftet har alltid varit lite blötare varje gång jag kollat dom kan tilläggas.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hur skulle motorn bete sig om den bara gick på lågfarts tändningen?

Om det är ngt elfel, borde den inte larma i reglaget då som för andra fel?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Finns bara två saker som larmar o som får motorn att gå i rpm-reduction o det är överhettning o låg oljenivå, men då varvar den bara 2000 rpm. Har du kollat att spjäll o länkar öppnar o påverkas som det ska? Det är väl inte omöjligt att det kan bli såhär om tändningen inte slår ut. Yamahas moderna insprutade fyrtaktare sätter tändningen till 10 grader vid givarfel men det får dom bara att tappa ca 500 rpm, du har ju tappat 2000 rpm.

Med tanke på ditt blöta nedre stift så är det inte helt ovanligt att nedre vevaxeltätningen går på dessa snurror men då dör den nedre burken på tomgång men brukar vakna igen med lite varv.

Går motorn som den ska i övrigt förutom effekttappet? Gick den bra sist den användes för tre år sedan? Det är inte bara så enkelt att den är brutalt felproppad? Hur rengjorde du förgasarna o hur synkade du spjällen efter återmontering? Har du tillgång till servicemanualen? Felsynkning kan oxå förklara ditt blöta nedre stift. Vad är det för båt, snabb huvudräkning säger att båten bör va kapabel till minst 35 knop med den propp som sitter på nu, är den det?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Spjällen öppnar helt det har jag kollat.
Den är rapp när det inte är nån växel i, men så fort det
blir belastning så är den seg.

Okej så det är ett vanligt fel med vevaxeltätningen, hoppas
den inte är allt för dålig, dock så borde den gå bättre än den
gör nu oavsett vilket.

Motorn startar jätte lätt och inga konstigheter förutom att
den är väldigt slö. Dom jag köpte den av sa att det gick bra, kan
bara lite på deras ord. Det följde med 2 proppar, kanske ska ta
och plocka bort den som sitter på och kolla vad det är för nån.
Men känns ändå som om den borde va rappar o svara bättre...

Förgasrna plockade jag bara isär och blåste rent med tryckluft.
Synka dom gjorde jag inte, plockade inte bort några munstycken
lr ngt sånt.

Båten den sitter på är en gammal Sjöstedt Cavallier.
Inte min på bild men en likadan.


http://www.annonsborsen.se/search/image.jspx?advert=506744&indexImage=

Har tyvärr inte tillgång till nån manual, men finns säkert på nätet.
Vad tänkte du på?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nej, vill inte påstå att det är ett vanligt fel med vevaxeltätningen men det händer. Dina symptom pekar heller inte i den riktningen. Speciellt inte eftersom du säger att den går helt normalt i övrigt. O du är säker på att den går på alla tre burkarna?

Efter du återmonterat förgasarna ska du gå igenom proceduren på bilden för att synka spjällen. Bör göras då knasarna sällan hamnar på riktigt samma ställe vid återmonteringen. Detta är inte heller förklaringen till ditt effekttapp men om man inte gör detta kan man få problem på tomgång/låglast vilket skulle kunna förklara ditt blötare nedre stift. Bäst är o tvätta knasarna i ultraljud men det funkar även med nån form av sprayrengörning typ Brakeclean. Att bara blåsa dom hjälper i regel inte då avlagringarna behöver lösas upp. O armen mellan gasspjället och CDI-boxen för tändförställningen sitter på plats? Utan den får du ju ingen tändförställning.

Den där ser väl ut att kunna göra dryga 30 knop men kolla propparna för om båten har alldeles för stor propp skulle det mycket väl kunna bli såhär. Skulle gissa att 15 eller 17 tum stigning kan va lämpligt här.

post-26269-1394236784,3775_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Så, nu har jag synkat förgasarna efter jag gjort rent dom mer noga.

Bytte även propp till en med 17 stigning, satt en med 19 stigning på, vilket va alldeles för stort.

Eftersom förra ägararen kört mede båten sådär så antog jag ju självklart att det va rätt som satt på, men icke :/

 

 

Nu gör det 37 knop iaf och är rapp.




Tack för hjälpen!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kul att det löste sej! Dom här snurrorna är lite känsligare än andra vad gäller proppar o går oftast bäst med Yamahas vita alu-proppar eller svarta stålisar (Black steel). 17 tum o 37 knop låter väldigt lagom.

Min erfarenhet är att den motorn ska proppas till minst 5200 rpm på toppvarv annars känns den drönig. Optimalt tyckte jag det var när jag hade ett lätt övervarv på 56-5700 rpm med lätt last. Hade min på en 17 fots styrpulpet som gjorde 35 knop vid 5500 rpm med en 17 tums vit Yamaha-propp.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ja det va skönt, så nu kan man ut och fiska lite :)

 

Den verka väldigt känslig på det som sagt.

Haft en Mercury iofs en Xr2 225 hk och den va inte lika känslig ;)

Båda dom jag har är vita, men det behöver ju inte va orginal propp för det.

 

Kommer inte ihåg vad den varvade, ska kolla det imorgon :)

Tack ännu en gång.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det som är lite skumt med Yamahas orginal aluproppar är att de inte nånstans är stämplade med Yamaha eller Yamaha-loggan. Däremot har de alltid stigningen tillsammans med växelhusserien instämplat i navet mot tryckbrickan och/eller på avgastrumman. I detta fall är växelhusserien K så hittar 17K stämplat på proppen är den orginal.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...