Gå till innehåll
tisdag 11 mars 2025
Malarnara

Utombordare slutar driva och varvet rusar vid gaspådrag

Rekommendera Poster

Har efter en j...la massa strul denna sommar äntligen fått igång båtmotorn. När jag skulle ut och köra ur motorn då tändstiften sett väldigt feta ut i kombination med att den bolmat mer oljerök än normalt vid start så visade det sig att nästa problem uppkom. När jag gav mer gas än ca 5-7 knop så rusar varvtalet och det blir ingen drivning på propellern. Har känt nån liknande tendens tidigare men då har det alltid varit trimvinkeln på motorn och hjälpt att tilta upp den lite. Dock inte denna gång.

Har precis bytt bränslefilter kan det finnas något samband eller är det så illa att det är propellerpackningen som släppt?

Tacksam för ideér.

Ser ut att bli en båtfrisommar i år. Så trött.

Senast ändrad av Malarnara | 23 juli 2011 | 14:53

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Troligen vulkningen mellan nav och propeller som släppt.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Spontant verkar det som att vulket i propellern har släppt. Eller plasten beroende på propellertyp. Kanske så att du behöver ny propeller eller om det går byta den plastdetaljen i propellernavet, tror den kallas hub. Kan bli så med tiden att vulket släpper. Är tänkt att skydda växelhuset om man kör emot med propellern. Oavsett en snabb och enkel åtgärd. Finns säker info på båttillbehörssidor eller någon kunnig här på forumet.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Propellernavet. Gör två små märken med målarfärg mitt för varandra. Ett nära propelleraxelcentrum och ett på röret som utgör avgasutsläppet. Kör så att det slutar driva. Om märkena rört sig inbördes så har navet släppt. Det går att byta, men jämför kostnaden med en ny propeller.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tack för alla kloka svar. Jag börjar med att testa att märka upp och se om det är det som är felet. Om det visar sig vara så kan man ändå köra vidare på lägre fart eller är det en tidsfråga innan det slirar helt? Eller är det så att säga lugnt så länge jag kör så att det inte slirar. Om det är så att jag måste lämna in kanske man ändå vill kunna använda båten de semesterdagar som är kvar.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Du kan när som helst bli sittande med en båt som inte rör sig ur fläcken. En ny propeller behöver inte kosta mer än 2000 kr, men är då ofta lite sämre än orginalet. Du kan köpa en ny och lämna in orginalet på rep. En reservpropeller är aldig fel att ha. Ev. Kan en båtmotorverkstad fixa propellern medan du väntar. Du kan hur som helst inte fixa det själv.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag råkade ut för detta en gång med fem distans hem i motvind och motsjö. Det var en spännande hemfärd. Det gällde att balansera belastningen så att det inte slirade samtidigt som det gällde att öht komma framåt när naturkrafterna jobbade emot mig. Och det blev slirigare och slirigare under hemfärden. Hem kom jag så småningom, men jag skulle aldrig ge mig ut med en propeller som redan börjat slira.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...