Gå till innehåll
måndag 11 november 2024
Rayman

Mercruiser V6 4.3 baktänder och går orent efter fulltankning

Rekommendera Poster

Precis, jag har det förstnämnda filtret, typ spin-on oljefilter. Ganska värdelöst tror jag, filtret kan nog ta upp lite vatten men sedan tror jag (igen) att bränsleflödet blir sämre då filtermaterialet har blivit mättat på vatten. Kommer att kolla om det går att klämma in ett CAN-filter med glaskopp och dräneringsskruv för att kunna tappa av vatten som har separerats ut från bensinen. Tyvärr är det ganska trångt med utrymme under filterhållaren.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Samma för min V6, baktändningen uppstår vid ca 3000 varv och hänger med vid ökat varvtal. Försvinner vid ca 1300 varv men då går ju båten bara i typ 10-12 knop så den här säsongen har det blivit lite för mycket krypkörning....

Testade att jucka på gasen dvs några snabba slag mot fullgas för att tvinga accpumpen att spruta in lite extra soppa och då minskade baktändningen.

Nu verkar det som att Redline Water Remover funkar hyfsat, den ska även ha en rengörande effekt på förgasaren. Tyvärr är det lite dyrt, ca 200kr för en flaska som ska räcka till ca 300 liter bensin. Du kan ju alltid testa att slå i en flaska och se om det blir bättre.

Vilken typ av bränslefilter har du ? Glaskopp med dränering eller det som ser ut som ett oljefilter ??

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack för ett underbart svar smiley Ska prova så snart jag kan.

Jag har ett vanligt bränslefilter...inte med dränering alltså.  Å andra sidan har jag hela tiden tänkt mig att det har med munstyckena i förgasaren att göra....därav förgasarrenovering i vinter.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Fanken, man skulle ju ha hällt i ordentligt med Redline tidigare, var ut idag och motorn går kanon ! Ingen tvekan, fullt drag på alla cylindrar och ingen backfire.

Typiskt att en av de sista turerna för säsongen är som den man skulle vilja ha haft under sommaren......

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej igen alla. 

Nu en slutlig uppdatering av den egentliga orsaken till problemen med baktändning hos min Mercruiser V6:

Det var helt enkelt avgaslimporna som var sönderrostade iuti. Bytte till GLM:s aluminium limpor och risers inför denna säsong och vips så var alla problem borta.

Motorn går klockrent och båten toppar ca 40 knop utan att motorn går det mista konstigt, har funkat problemfritt hela sommaren.

Ventilskaftet hos en av cylindrarna var lite rostig så ett litet vattenläckage från limpan in till denna cylinder är nog det som ställde till allt trassel.

Har ju haft en jädrans tur att det inte läckt in så mycket vatten att motorn har råkat ut för hydro lock med krökta vevstakar och totalhaveri som följd!

Nu blir det till att inspektera limporna inför varje säsong.

God Jul!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Sicken tur att du upptäckte det i tid!! Grattis!! smiley

Jag tror att aluminiumlimporna inte är lika känsliga för korrosionsangrepp men att kontrollera varje år (eller kanske vartannat) tror jag är en mycket bra försiktighetsåtgärd. Kostnaden är ju bara en uppsättning pcksningar.

Du sparade ju samtidigt en hel del i vikt där bak vilket säkert gör att båten går bättre i sjön. Hade vi haft plats för Mercruisers knän hade jag också satsat på aluminium eftersom vår båt inte är konstruerad för en tung V6:a. Nu tvingades vi ta VP-grejer av utrymmesskäl.

Mvh

Fred

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...