Gå till innehåll
lördag 21 september 2024
Rayman

Mercruiser V6 4.3 baktänder och går orent efter fulltankning

Rekommendera Poster

Har en Bayliner 2052 Capri med en Mercruiser 4.3 LH (V6) som jag köpt nyligen. Har fått ett jättekonstigt problem.

Vid första fulltankningen (140L tank) fyllde jag på 90L soppa och sedan påbörjade vi en lång färd på ca 65 distans. Från början kröp vi fram i typ 7 knop och sedan när jag drog på så började motorn baktända. Ska sägas att motorn gick klockrent innan tankningen.

Vi grubblade på om vi fyllt för mycket bensin och blockerat avluftningen av tanken så att bränsletillförseln till motorn ströps. Puttrade på i ca 7 knop i ca 20 distans och sedan när vi kom ut på öppet vatten och drog på så gick motorn klockrent igen utan baktändning. Vid nästa tankning så fyllde jag inte på lika mycket och motorn gick bra.

Nu vid tredje tankningstillfället så kom fenomenet tillbaka men nu med problemet att motorn går orent och baktänder ganska frekvent trots att vi förbrukat ca halva tanken dvs nu försvinner inte problemet trots att det borde vara fritt inflöde av luft till tanken under gång.

Finns det ngn backventil i bränslesystemet som kan ha hängt sig ? Ska testa att byta bränslefilter och se om det gör ngn skillnad.

Om jag varvar motorn med drevet i friläge så går motorn jämnt och fint utan misständning.

Som sagt, det konstiga är att detta problem har uppstått vid två fulltankningar.

 

Är det någon som har ngn erfarenhet av detta eller liknande problem ? Jag tror själv att det är problem med bränsletillförseln och inte ett tändinställningsproblem.

Oljetryck och motortemp är helt normala och stabila.

MVH/Anders

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej Kan ju vara flera problem men det alra vanligaste är kondens och åter kondens, samt att dom nya bränsle filtren bara tar i mot en viss mängd vatten tills dom fylls helt och efter det inte fungerar som kondens filter.

Prova även med att köpa några flaskor på macken mot kondens.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Avluftningen av tanken blir inte blockerad av fulltank, även om det står soppa upp i ledningen. Så länge luft kan komma in i ledningen utifrån så funkar det. Luften ska ju bara ersätta den soppavolym man suger ur tanken, och det spelar ingen roll om detta sker i tanken eller i avluftningsledningen. Däremot så kan ju ledningen vara blockerad av annat, och toppfyllning kan ev hjäpa till att täta till proppen. Kolla att det är fritt luftflöde ner i tanken.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack Hasteberg och Monark-670, ska testa med filterbyte och ngn typ av bränslestabiliserartillsats. Kan tänka mig att det har bildats kondens i tanken hos företaget som jag köpte båten hos eftersom den säkerligen har stått en längre tid med nästan tom tank.

Jag öppnade tanklocket under körning utan att det blev bättre, avluftningsledningen har sitt inlopp under tanklocket samt så blir det fritt flöde ner i tanken via själva påfyllningsledningen med tanklocket öppet. Nu grunnar jag på om det kan vara grums i tanken som rörs upp vid tankning och pluggar igen sugledningen till bränslefiltret eftersom avluftningen uppenbart (?) inte är problemet.

Funderar även på om bränslepumpen (elektrisk) skulle kunna vara en felkälla men det stämmer inte riktigt med att problemet har upprepats just vid fulltankning.

Tyvärr har jag inte ngn erfarenhet av Mercruisermotorer, har tidigare bara mekat med min gamla VP 130 (B20) motor och det är ju en mycket enklare konstruktion.

Tar tacksamt emot nya tips ! Hoppas trots allt på att få ut lite mer av denna båtsäsong innan det är dags för upptagning....

 

Mvh/Anders



Senast ändrad av Rayman | 24 juli 2011 | 11:20



Senast ändrad av Rayman | 24 juli 2011 | 11:38

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hmm, nu svarar jag på mitt eget inlägg eftersom det är ett tips till andra som har problem med bränsletillförseln med misständning till följd.

Har surfat runt på nätet i jakt på lösningar på liknande problem och har kommit fram till att det troliga problemet som ger detta symptom är backventilen som sitter på bränsleledningen från tanken, på min Bayliner är det en 90-graders anslutning på sugledningen från tanken. I denna ska det tydligen sitta en kula och en fjäder som ska blockera utflöde av bensin från tanken om båten slår runt för att förhindra brand. Tydligen är inte fjäder och kula utfört i rostfritt stål (!) så det hela kan rosta ihop och kärva !

Finns tydligen jättemånga som har bytt bränslepump, filter, tändningsdelar, plockat ner förgasare mm och sedan kommit fram till att det är denna lilla backventil som ställt till allt elände och som kostar ca 15 USD !

Återstår att se om det är samma fel på min, återkommer !

//Anders

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

Tjena Anders.

Har själv en Bayliner 1952 med en FORD OMC maskin som denna säsong strulat på liknande sätt. Så om du får nått svar/hjälp hör gärna av dig. Jag kommer också att svara om jag hittar felet på min motor.

Efter tankning gick den bra ca 10-20 min,sen mer o mer orkeslös.Startar hur lätt som helst och går kanon på tomgång samt går att varva utan växel i. Sen när man ska köra så går det bra tills man gasar på då brölar det och den dör nästan. Låter som den stryps.

Kan säga att jag kollat allt. Kört med extern soppadunk,bytt bränslefilter 2ggr,bytt brytare/kondensator 2ggr,kollat kamremsinställning,bytt förgasare,bytt soppapump.

Alla värden inställda enligt stora bibeln(handbok)Tändning,kamvinkel mm mm.

Så jag har snart inga idéer kvar. Har frågat runt på olika firmor men dom skakar också på huvudet.

Mvh/Göran

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tjena Göran,

jag har inhandlat ett nytt bränslefilter och ska ut och montera detta samt kolla backventil i tanken imorgon eller på fredag.

Vad jag förstår så kan det finnas en annan mindre rolig förklaring till motorns beteende och det är att drevet är på väg att ge upp (skära).

Själv har jag ett AlphaOne Gen 2 drev men för min del så har jag tydlig bak/misständning i motorn, det puffar och smäller ordentligt i förgasaren.

Om din motor inte misständer/baktänder så beroende på vad du har för drev så kan ju drevet gå trögt så att motorn inte orka med. Kolla även engine coupler sitter ett lager i denna som ska smörjas upp regelbundet. Ska sitta en smörjnippel på denna som man ska komma åt bakom motorn (mellan motor och drevanslutning).

Hör av mig då jag kollat upp mitt problem !

Mvh/Anders

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har nu varit ut till båten och bytt bränslefilter samt rengjort backventilen på tanken. Det blev klart bättre, motorn går renare och baktänder inte lika frekvent. 

Tyckte att backventilen var trögöppnad så jag borrade ur den och tog bort kula och fjäder för att testa om ett helt ostrypt bränsleflöde från tanken MEN det blev inte bättre.

Nästa steg blir att demontera bränslesilen i förgasaren (2-ports  MerCarb) och rengöra denna.

Bifogar bild på backventil. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

OK, kort uppdatering av tråden: har kollat förgasarens nätfilter, det är helt rent, absolut inget skräp eller klegg. Har slagit i 1L K-sprit samt en flaska STP Injector Cleaner. Planen är att åka ut och testa båten/motorn imorgon och se om denna häxblandning gör ngn skillnad.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

hej.

hur har det gått.?har lite liknande problem så blir nyfiken.

 

/S

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag köpte själv rätt nyligen en båt med en tank på 300liter.

Han jag köpte båten av sa att han ej använde den tanken då man var tvungen rensa bränslefilter efter ett tags körande.

Nån som vet problemet? Kondens? Skit i tanken?

Hur rengör man en fast tank?

 

Mvh,

Jimmy

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ett enkelt sätt att kontrollera om man har fått vatten i bränslet är att tappa ur lite i ett glas tex.
Då ser man enkelt om det är två vätskor som skiktar sig

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har man skit i en fast tank så måste man öppna inspektionslucka (om tanken har en sådan) eller ta bort nivågivaren och pumpa ut allt gammalt bränsle och bottenslam. Är det riktigt guckigt i botten kan man nog få hälla i lite frisk bensin och pumpa ut igen. Använd INTE borrmaskinsdriven pump, gnistbildningen i borrmaskinens motor kan antända besinångorna !

Själv har jag inte hunnit testa om min häxblandning av K-sprit och STP Injector Cleaner har hjälpt, lovar att återkomma om hur det fortskrider.

//Anders  

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ytterligare uppdatering: var ute och provkörde båten igår och den går nu mycket bättre, drar på alla cylindrar och vandrar inte i varvtal så häxblandningen hjälpte !

MEN den baktänder fortfarande då och då så väl i hamn så lyftade jag på motorkåpan och inspekterade. Flamskyddet till förgasaren var fullt med kondensvatten där vevhusventilationsslangarna ansluter!  Alltså finns det vatten kvar i motorn från en tidigare incident trots att oljan inte är det minsta grumlig.

Detta är nog orsaken till misständningen dvs det kommer rejält med vattenånga via VV-slangarna som kondenserar på flamskyddet och så sugs det vatten rakt in i förgasaren!

Så nu blir det ett par oljebyten till....

Tror att jag fick in vatten i motorn då jag var tvungen att tvärstanna motorn när jag låg i 40 knop pga varning för lågt oljetryck (falsk varning) se denna tråd: http://www.maringuiden.se/forum/;thread=399719#loopstart

Enligt mekhandbok för Mercruiser V6 så finns det risk för vatteninträngning via limporna om man vid full fart tvärt tar ner varvtalet...

Så sammanfattningsvis så beror baktändning och dålig gång på två fel: kondens i tanken och så detta idiotfel med vatten som kokar i vevhuset och blåser ut via VV-slangarna och kondenserar i flamskyddet så förgasaren drar in vatten under gång. Knepigt.

//Anders

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

yes OK, problemet löst ! 

Har bytt olja igen, och visst, från oljesumpens botten kom det ut lite mer vattenblandad olja. I med ny olja och ny provkörning tills motorn nått full arbetstemperatur. 

Vid denna provkörning så går nu motorn helt rent, ingen baktändning eller bludder :-)

Problemet var alltså att det vatten som fanns i oljan började att koka, vattenångan steg upp via slangarna från vevhusventilationen och kondenserade till vatten på förgasarens flamskydd varvid rent vatten sugits in i förgasaren och orsakat misständning/baktändning.

Motorn har i princip fungerat som en kaffebryggare !

Vilket jäkla långskott till problem !

Men som sagt, problemet har bestått av två delar, dels ovanstående men också av kondensvatten i tanken vilket löste sig av ett par liter K-sprit, efter K-spritstillsatsen så gick motorn mycket bättre men baktändningen var kvar. 

Detta är första gången som jag drabbas av kondensproblem och jag hade lätt kunnat börja byta ut bränslepump, renovera förgasare, byta tändstift, fördelarlock, rotor, tändkablar, tändmodul etc och fortfarande haft problemet kvar.

Hoppas att detta svar kan hjälpa någon annan därute som har liknande problem med misständning och kraftlös motor !

//Anders

Hur markerar man att det problem mn diskuterat är löst ??

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Fantastisk felsökning på ett problem med konstiga fel! Vem hade kunnat tro att vatten i oljan skulle ge baktänding?! blush Snyggt jobbat Anders! Bra att veta om ens egna motor börjar bete sig på samma sätt.

För att svar på din fråga här på slutet:
Om du går scrollar upp längst upp i denna tråd så har du ett antal knappar ovanför ditt första inlägg:

Senast först Äldst först Redigera Ta bort Lås Markera löst Bokmärk Bevakning bort

Mvh
Fred

Edit:
Fråga mig inte hur jag fick in formateringen här ovan...det syns ingenting i editeringsfönstret som kan förklara hur det gick till...jag ville bara markera texten i knapparna men uppenbarligen hängde även knapparna med...och min hälsning formaterades också! surprise
 



Senast ändrad av Flintstone | 16 augusti 2011 | 20:51



Senast ändrad av Flintstone | 16 augusti 2011 | 20:53

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Mycket intressant ... både problem, felsökning och lösning! smiley

.

Ett tips vid misstanke om kondens (vatten) i bensintanken; E85 är i det närmaste samma produkt som k-sprit ... så fyll en rejäl dos E85 i tanken, dock utan att överskrida fiffty-fiffty med bensin, så lär kondensen komma ut den naturliga vägen. 

E 85 är betydligt billigare än K-sprit och säljs ju i lösvikt ! 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Är inte K-Sprit helt enkelt E100, dvs 100% etanol? Det är ju väldigt nära E85 precis som Jes_ skriver. Blandar man K-Sprit i en tank med bensin så blandas ju den ut till ett mycket lågt E-värde och skillnaden mellan E100 och E85 är då försumbar.

Dessutom är inte 95 oktanig bensin E0 eftersom etanolinblandningen är ganska stor, har för mig att den är 15%. Därför är det många som hävdar att K-Sprit endast är oljebolagens sätt att tjäna extrapengar på aningslösa kunder. Att hälla i en flaska K-Sprit i en full tank med 95 oktan är med andra ord ganska meningslöst.

Mvh
Fred

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej igen, tack, ganska knepigt problem och lätt att missa eftersom problemet med baktändning först inträffade efter fulltankning. Detta berodde nog på att soppan skumpade runt i tanken vid påfyllning och blandade sig med kondensvatten i botten av tanken men sedan inträffade ju detta med oljetrycksfallet då vatten trängde in i motorn via limporna och hamnade i oljesumpen. Baktändning är ju ett tecken på för mager bränsleblandning eller felinställd tändning. Eftersom jag inte rört tändinställningen och allt annat är i gott skick så valde jag att fortsätta på bränslespåret. Tankens backventil är tydligen en felkälla som många bommar och byter en massa andra delar i onödan. Själv hade jag sönder min backventil helt i onödan men nu är det fritt flöde till bränslepumpen i alla fallblush. K-sprit innehåller även isopropanol förutom vanlig etanol, vet inte om det ökar effekten av att få vatten att lösa sig eller om det bara är en tillsats för att man inte ska få sig en billig grogg från mackenlaugh

För övrigt kan jag konstatera att lösningen med vevhusventilationen hos Mercruiser V6 med förgasare inte är så smart eftersom VV-slangarna mynnar direkt mot flamskyddet. På gamla Penta AQ130 så går VV-slangen in i en kåpa som täcker flamskydden till förgasarna och luftinsuget är placerat längst bak på kåpan. Med denna konstruktion ska det mycket till innan ev vattenånga kan kondensera och sugas rakt ned i förgasarhalsarna, enkelt men smart!

Ha ett bra slut på säsongen (som är alltför kort) !

 

//Anders

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

För övrigt kan jag konstatera att lösningen med vevhusventilationen hos Mercruiser V6 med förgasare inte är så smart eftersom VV-slangarna mynnar direkt mot flamskyddet. På gamla Penta AQ130 så går VV-slangen in i en kåpa som täcker flamskydden till förgasarna och luftinsuget är placerat längst bak på kåpan. Med denna konstruktion ska det mycket till innan ev vattenånga kan kondensera och sugas rakt ned i förgasarhalsarna, enkelt men smart!

Intressant! Jag har också en V6:a i min båt (dock 3.8 L) och har precis den kontruktionen på VV-slangarna. Man kanske ska kolla om det finns någon modifikation att göra för att undvika problemet...?

Mvh
/Fred

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

95 bensin, eller E5 som den också kan kallas lär innehålla 5% etanol. Dock ska det, om det inte redan har införts, bli 10% .. liksom i Finland. Och då lär den väl betecknas E10 smiley

.

Etanolen som ju heter E85 innehåller 15% bensin ... de resterande 85%en är sprit.

Fast jag tror inte man ska köra på för mycket etanolblandning (mer än hälften)... den har en tendens att lösa gammalt gummi .. tja, kanske även nytt om det inte är anpassat efter just etanol.

post-10019792-1394236797,7939_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag kände att 15% etanol i vanlig 95 oktan var lite högt...tack för att du klargjorde! yes

Man undrar ju om man behöver vara orolig nu när inblandningen ska öka, man har ju en gammal motor som tillverkades långt innan det snackades om att blanda etanol i soppan!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Som sagt Flintstone, detta har varit så i Finland sedan en tid. Jag tror inte det är något problem men K-sprit borde vara en utdöd produkt.

.

Etanolen har sina för och nackdelar.

Etanol är blandbart med vatten .. Bra!

Etanol är oktanhöjande ... ibland Bra!

Etanol har lägre energiinnehåll än bensin ... inte så bra

Etanol kan lösa vissa gummi och plastprodukter ... Dåligt

Etanol är förnyelsebart .. det är väl bra men därmed inte i sin helhet samma som miljövänligt!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag undrar om problemet verkligen är att vatten följer med insugningsluften ner i förgasaren. Ibland använder man ju vatteninsprutning i högeffektsmotorer. Den erfarenhet jag har av GM´ s V6or och V8or, är att när dom blir slitna, trycks vevhusgaser, som innehåller vattenånga upp i fördelaren, och kondenserar på lockets undersida. Man brukar se att lockets kontakter är gröna av ärg. Om det är vatten i motoroljan, kanske det blir samma fenomen.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Stämmer bra ang vatteninsprutning, kolla denna länk: http://24volt.eu/phpBB3/viewtopic.php?f=2&t=18

Främsta problemet för mig är nog vatten i tanken. (Problemet kom tillbaka igen efter fulltankning!) Var ute i helgen på en långtur och förberedde med påfyllning med 10L E85 och en slur Redline Water Remover. Motorn gick klockrent. Dagen efter på väg hem uppstod samma problem, baktändning och orolig gång. Stannade och hällde i nästan all Redline och efter ett par distans så gick motorn perfekt igen.

Så det blir till att tömma tanken vid uppläggningen och rengöra ordentligt. Kostar nog på mig en ny bränslepump också samt en ordentlig förgasarrengöring.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Rayman....kommer baktändningen mellan vissa varvtal eller är det oavsett varvtal? Jag har en V8 som ...baktänder...mellan 3000-3800.

Ska ge mig på förgasaren i vinter men det verkar ju som att även tanken ska få sig en rejäl rengöring.

 

Jättebra tråd och fantastiskt envis felsökning! smiley

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Angående vatten i tanken. Det sitter ju ett bränsefilter. Tar inte det hand om både skit och vatten?

::Harry::

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det finns ju i princip två typer av bränslefilter: en som ser ut ungefär som ett oljefilter och en typ som har en kopp (i glas eller metall) under. Om jag har förstått saken rätt så är det bara den sistnämnda som har vattenavskiljare.

Eftersom vatten är tyngre än bensin så rinner eventuellt vatten ned i koppen och stannar där medan bensinen går rakt genom filtret till motorn. Den typ av filter som ser ut som ett vanligt oljefilter har inte denna funktion vilket gör att vattnet följer med bensinen.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...