Gå till innehåll
fredag 27 december 2024
Fletcher

Sammankoppling av Garmin 720 och Smartcraft via Nmea 2000

Rekommendera Poster

Har en mercrusier 377mag med Smartcraft instrument till. I kabelhärvan till dessa finns två kablar som är märkta Nmea 2000 och även Garminen har Nmea 2000 ingång. Hur gör jag för att koppla ihop dessa. Kablarna från Smartcraft instrumenten finns inga kopplingar på, bara två lösa kablar. Bak på plottern äe det ett kontaktstycke som det ska kopplas in i. Vad är det för kabel som jag måste köpa?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Du borde behöva en grundsats för NMEA 2000 till att börja med. Minns jag rätt innehåller den han & hon terminator, ett t-stycke, en strömkabel till nätverket, en lång anslutningskabel samt en kort kabel till t. ex. plottern. Nätverket består efter hopskruvandet av en terminator i varje ände och däremellan ett antal t-stycken där en används till strömförsörjningen av nätverket och resten till de tillbehör man avser att ansluta. Hur ditt Smartcraft ansluts är en gåta för mig då MNEA 2000 är en standard med egna kontakter men någon annan vet säkert. Tror jag har en bild i tråden Mitt nätverk hur jag gjorde.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Står det verkligen NMEA 2000 på dom två lösa kablarna? Vad jag vet om att koppla ihop Smartcraft med NMEA 2000 är att du behöver en Mercmonitor (som innehåller en NMEA 2000 <-> Smartcraft Gateway), i medföljande kabelhärva kommer det ut en NMEA 2000-kontakt som kopplas på NMEA 2000 nätverket. Ett NMEA 2000 nätverk (vanligen kallat NMEA 2000 Starter kit) och en kabel från Garminen till NMEA 2000-nätverket.

Kopplade just ihop en Raymarine C70 med NMEA 2000, Mercmonitor och Smartcraft. Raymarine kontakten fick jag bygga själv eftersom Raymarine inte har någon sådan kabel. CTV Service hjälpte mig att hitta rätt kablar och kontakter.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Nej han har blandat i hop nmea 0183 och nmea 2000. smartcraft instrumentet kan bara lyssna och inte tala. tillskillnad från garmin som bara pratar i detta sammanhang

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det är nog så att du har rätt.var under instrumenten idag och på kablarna står det Nmea Wht och Nmea Blue på de två kablarna från Smartcraftet. Är detta Nmea 0183?  Vilken är ut och vilken är in? i Gps instruktionen står det att kablarna från gps är  Blå ut och brun in. Men vilken kabel ska till vilken på Smartcraftet?

post-12672-1394236781,5515_thumb.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Svar ja det är nmea 0183. Dessa kablar skall kopplas till garmins 0183 utgång.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Man kan sätta en övergång från NMEA 0183 till NMEA2000 som i sin tur via nätverket är ansluten till Garmin 720

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...