Jippe 0 Postad 23 Juli , 2011 Hej, Köpte nyligen en båt med fast tank men då ägaren sa jag skulle rengöra den först innan jag hade bensin i den så hade han köpt en löstank från biltema och kopplat med en genomskinlig slang. När jag pumpar så bensinen ska fram så går bensinen precis fram till pumpen och sen sugs tillbaka igen. Min handpump räcker inte till. Kopplade in en snabbkoppling men då tjuvade den luft och blev sämre motstånd i slangen. Slangen är ca: 3M lång. Hur ska jag få bensinen fram till motorn? När jag väl pumpar som en galning och suger fram bensinen så går motorn igång men den orkar ej suga fram bensinen. Hur gör jag? Mvh, Jippe Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
excel319 495 Postad 23 Juli , 2011 Om bensinen sugs tillbaka igen , så är det fel på backventilen i blåsan (handpumpen). Byt. Senast ändrad av excel319 | 23 juli 2011 | 11:39 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Torgny-3055 30 Postad 23 Juli , 2011 Har du öppnat luftnippeln på tanken?? brukar sitta på locket . Baksuget beror nog på att det blir vakumm i tanken . Torgny Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Jippe 0 Postad 23 Juli , 2011 Handpumpen är ny. Visst kan va fel på den. Hur gör jag för bli av med vakum ? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
excel319 495 Postad 23 Juli , 2011 På den lösa tanken kan du öppna tanklocket lite, om det är fel på luftskruven( som troligen sitter på tanklocket). När du trycker/pumpar med blåsan så ska den bli och förbli hård. Gör den inte det är det fel i blåsan. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Jippe 0 Postad 23 Juli , 2011 Men där är luft i slangen? Om pumpen hade fungerat hade då den tryckt in luften i motorn ? Eller hur funkar det igentligen ? Dumma frågor men hoppas nån kan hjälpa mig. Det är precis som när jag trycker på pumpen så orkar den inte suga igenom all bensin till motorn och där é luft i slangen. Är det bara ny pump jag behöver? Den pumpen jag har är 1 vecka gammal bara. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
excel319 495 Postad 23 Juli , 2011 Det är det som är hela vitsen med pumpen/blåsan. När du pumpar åker luften ut genom flotörhuset och när bränslet kommer till rätt nivå stänger flotören och blåsan blir hård. Detta gör att du alltid startar motorn med rätt nivå i förgasaren, utan att behöva dra/köra startmotorn så att ordinarie bränslepump kan pumpa bort luften i slangen. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Jippe 0 Postad 23 Juli , 2011 aha okej, så när jag pumpar så ska den trycka ut/släppa ut luften genom handpumpen? Såfall får jag ju köpa en ny om det bara är de problemet. Men klarar biltemas vanliga pump 3meter slang och dra igenom bensinen ? Det ska inte vara några problem eller? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Faderullan 716 Postad 23 Juli , 2011 Kolla så blåsan är rätt vänd på slangen, bensinen kan bara strömma en väg genom den... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Jippe 0 Postad 23 Juli , 2011 aa blåsan är rätt vänd. Kan jag pumpa ut luften som är i bensinslangen? Eller hur får jag ut den? Har som sagt genomskinlig slang och när jag trycker en gång på pumpen så kommer bensinen precis innan pumpen och sen åker bensinen tillbaka en bit och ligger där. Får alltså aldrig fram nåntin till motorn. Sjukt frustrerande. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
pseudonym 1 167 Postad 23 Juli , 2011 Prova att hålla gummiblåsan lodrätt med riktningspilen rakt upp. Prova även att gasa eller choka motorn när du pumpar ifall något i förgasaren har låst sig och hindrar bensinen att nå förgasaren. I annat fall är det fel på blåsan och du får byta, byt till något annat än Biltemas då jag har hört om flera andra som har haft samma fel. Inte kul om det går sönder när väl motorn går och du är långt ute på sjön. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
excel319 495 Postad 23 Juli , 2011 Kan du utveckla hur chokning eller gaspådrag kan påverka fyllningen av flotörhuset? Det är bara spjäll och ingen annan funktion, mig veterligen. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Jippe 0 Postad 23 Juli , 2011 Ursäkta om jag é dum. vad har choke med detta o göra? Kan den hindra bensinen att nå fram till motorn? Låter hel knas ju. Ska dock prova de där med pumpen. Vad har pumpen för uppgift? Vad kan hände med luften som ligger i bensinslangen, där är rätt mycket alltså. av 3meter slang så är det en halv meter som bensinen inte når fram till pumpen. När jag trycker på pumpen så kommer bensinen fram denna halv meter men saknar ytterligare ca: 40 cm till bränslefilter som ska in i motorn. Ursäkta för min okunnighet. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
excel319 495 Postad 23 Juli , 2011 Det beskrev jag 16:09 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser