Lanzar 0 Postad 10 November , 2004 Funderar på att köpa en Evinrude eller Yamaha, 50-60hk från mitten på -80 talet. Lite tips efter grejor jag bör titta efter, om de har några speciella problem osv! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst Bo Postad 10 November , 2004 Hej, Inte för att Evinrude är dåliga men Yamaha är nog trots allt ett eller ett halft strå vassare kvalitetsmässigt. Dock troligen lite dyrare begagnad. Hur som helst, kolla så den motor du är intresserad av har CDI box så du slipper meka med tändinställningen. Och att den har elektrisk Trim & Tilt, det har man stor nytta av. Att du får med varvräknare med motorn är viktigare än hastighetsmätare. Detta för att du dels skall kunna se att den varvar optimalt på fullgas (oftast ca 5500 varv/min) dels att du inte ligger nära övervarv (med risk för att övervarvningskyddet slår till). Jag kör mer med hjälp av varvräknaren än hastighetsmätaren. I övrigt är dokumenterad service guld värd men finns inte det är det väl inte hela världen. En tvåtaktare är inte så jättesvår att meka med själv. Vanlig service och impellerbyte klarar de flesta av. Kompressionsprov är bra att ta innan köp för det kan avslöja cylinder med dålig komppression (lägre kompprovvärde) och även om det är ojämna värden mellan cylindrarna. En koll hur växelhgusoljan ser ut kan avslöja en del om skicket i växelhuset (dock kan ju säljaren bytt till ny olja nyligen och då ser du inte nåt misstänkt). Är oljan gräddvit tyder det på vatten i växelhuset. Tändstiftens utseende kan avslöja hur motorn mår också. Sotiga, beläggning, lite kvar av elektroden osv kan ge indikationer. Om inte impellern varit bytt på många år så kan det bli problem attt få loss växelhuset om det vill sig illa, fastärgade bultar kan ställa till det. Hade själv en Suzuki DT65 (1991) förut, den var en bra utombordare som jag kan rekommendera. Har Yamaha F115 nu. Lycka till. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Seafl0wer 0 Postad 11 November , 2004 Instämmer ang varvräknare, mycket viktigare än hastighetsmätare! Hastigheten får du mycket bättre via en handburen GPS som du kan köpa för några tusenlappar. Men ang kvaliteten Yamaha - Evinrude sätter jag ett frågetecken! Har själv erfarenhet av en Yamaha 50hk sent sjuttiotal ... och den var ingen höjdare! Men dom kanske skärpte sig till mitten av 80-talet ;-) mvh // mats Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
elanen 0 Postad 11 November , 2004 Går emot Bo på två punkter. En mer driftsäker motor en just 50 hästars Johnson eller Evinrude får man leta efter. Men unvik 60 hästaren 3 cylindriga modellen. Oftast mitten cylindern som skär. Motorn är för snålt stäldl från fabrik. Däremot är just Evinrude ( Johnson) dom motorer som det just inte sitter fast några skruvar på. Det är däremot på många av japanarna som dom problemen uppstår. Deras legeringar är av mycket sämre kvalite. Västkusten är ett aber just därför för dom motorerna. Köp du en 50 hästars Johnson. Delarna är bra mycket billigare en till en jappe. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Lanzar 0 Postad 11 November , 2004 Inte på någon av de motorerna jag funderar på finns det mätare till. Jag hade inte mätare på förra motorn heller så jag kan inte påstå att jag saknar det. Men, hur är det med att koppla in ex varvräknare efteråt? Hastigheten bryr jag mig inte om, det står på ekolodet ändå. Det där med att kolla drevolja o sånt lär ju bli svårt. Kan aldrig i livet drömma om att säljaren är sugen på att tappa ur eller plocka ner drevet... Finns det något bra medel att ta bort de vita fläckarna som havstulpaner lämnar efter sig på ex drevet? Det där med tilt,trim å sån lyx kan vi sålla bort direkt. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Seafl0wer 0 Postad 11 November , 2004 Hej! Du behöver inte tappa ut all olja ur växelhuset, bör räcka med några droppar, alternativt lägg motorn på sidan, skruva loss oljepluggen och tryck in en oljesticka. Den oljan som fastnar på stickan bör avslöja i vilket skick den är. Går inte säljaren med på ovanstående, avsluta bekantskapen och gå! Även jag tror mer på jänkarna när det gäller dom här äldre motorerna, och det säger jag trots att jag har en japanare nu :-D mvh // mats Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser